De gemeente Deventer moet bijna twee miljoen euro extra betalen om de aanhoudende problemen met ict op te lossen. De gemeenteraad is unaniem akkoord gegaan met een voorstel voor het extra geld. Dit meldt dagblad De Stentor.
Onder aanvoering van VVD en ChristenUnie heeft een aantal partijen er bij wethouder Liesbeth Grijssen (Gemeentebelang) op aangedrongen om de situatie te laten onderzoeken en toekomstige ontwikkelingen en eventuele knelpunten in kaart te brengen. De gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte hebben de ict samengevoegd. Dat levert extra kosten op, een veronderstelde bezuiniging van een miljoen euro is niet gehaald en het ziekteverzuim onder de medewerkers door onderbezetting is opgelopen tot maar liefst 14 procent.
Smartphones
Het is niet de eerste keer dat het ict-project tot extra kosten leidt. De drie gemeenten schaften twee jaar geleden zestienhonderd mobiele telefoons aan die ruim een jaar ongebruikt in een kast bleven liggen. Reden daarvoor was dat er problemen waren met de achterliggende systemen. Extra abonnementskosten en het oplossen van de ict-problematiek kostten toen 170.000 euro .
Ik vind “aanhoudende problemen met ict” nogal breed. Wat is er concreet aan de hand, welke applicaties, software stack, leveranciers, SI’s etc. ICT is niet eenvoudig, vraagt expertise en vooral leveranciers die meedenken ipv maximale verdiensten nastreven. Al eens aan supported open source gedacht, is een business model waar veel voordelen aan zitten.
Ik ben het wel met Dirk eens dat het stukje uitblinkt in vaagheid. Duidelijk is in ieder geval wel dat er een gebrek aan regie is over de ICT uitgaven. Duidelijk is ook dat er aannames gedaan zijn aangaande besparingen. Over het algemeen worden de voordelen overdreven en de kosten van bijvoorbeeld integratie te optimistisch ingeschat.
Ik zou de business case hierachter wel eens willen zien, ik ben benieuwd in hoeverre deze realistisch opgesteld is en in hoeverre er een realistisch cost model gemaakt is op basis waarvan de afweging tot samenvoeging genomen zou kunnen zijn.
Ik ben het geheel met Dirk eens, waarbij wel dien te worden opgemerkt, dat bij dergelijke instellingen één voorwaarde van heel groot belang is, namelijk de goedkoopste mag het maken. Zonder zich er hierbij in te verdiepen, wat men nu werkelijk krijgt voor de in de investering die men doet. Dergelijke acties zijn enerzijds gestoeld op visieloos beleid en anderzijds en het niet kunnen vertalen van informatie welke er door diverse aanbieders (meestal 3) er wordt aangeboden.
Met enige regelmaat merken we, dat het al begint met het opstellen van een juiste RFP of een projectplan waarin de wensen en eisen, maar ook de doelen zijn gedefinieerd.
Los van de precieze oorzaken klinkt het als de vaak voorkomende wensstrategie dat door dingen samen te voegen het als vanzelf goedkoper wordt. Al eerder is via onderzoek aangetoond dat dit, ook bij andere terreinen dan IT, vaak niet het geval is. Dat “de situatie te laten onderzoeken en toekomstige ontwikkelingen en eventuele knelpunten in kaart te brengen” klinkt als een goed plan.
Ziekteverzuim 14% door onderbezetting?! Op een kantoorbaan nb!
@Dirk: jaaaaren terug meegewerkt aan een project voor Deventer. Het bedrijf, waar ik toen voor werkte werd afgeschoten, omdat een ander het goedkoper kon – namelijk zonder security (https, enzo…). Dat leek òns namelijk géén overbodige luxe… (het ging om online belastinggegevens).
De verantwoordelijke project leidster was het daar niet mee eens.
Wij dachten wel mee, maar het werd niet zo op prijs gesteld…
Extra wrang is het natuurlijk omdat een veronderstelde bezuiniging van een miljoen euro niet is gehaald en het ziekteverzuim onder de medewerkers door onderbezetting is opgelopen tot maar liefst 14 procent.
Ipv een besparing nu extra kosten en een ziekteverzuim van +14 procent. Nog wranger is het dat dergelijke problemen NIET uniek zijn, maar bijna dagelijks te lezen in de Pers. Wie leert hier van wie?
Ik heb meerdere ICT shared service centers als klant en bij elke zie ik hetzelfde “probleem” ontstaan.
Het gaat allemaal om verwachtingspatroon bij elkaar. De gemeente (klant) verwacht een kostenbesparing en het shared service center verwacht dat als zijn klant begrijpt dat als ze meer eisen hebben dan vroeger dat het meer kost en in beide gevallen is het een aanname, omdat het vroeger ook altijd zo ging. Ik vind ook dat dit soort artikelen alleen maar een negatieve stempel zetten op overheidsinstellingen die roeien met de riemen die ze krijgen. Je moet niet vergeten dat deze shared service centers veel meer diensten moeten bieden dan ooit te voren, maar met veel minder geld, omdat de eigenaren (gemeenten) keihard moeten bezuinigen van de centrale overheid, maar ook allemaal extra diensten moeten bieden aan de burger. Mochten gemeenten / ict shared service centers hierover willen praten met mij dan deel ik mijn ervaringen zonder enige kosten met ze.