Jonge werknemers gebruiken social media steeds meer voor professionele doeleinden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Social Media is Serious Business. A view from European Youth’ van Tata Consultancy Services. Volgens Marleijn de Groot en Piet Hein de Sonnaville van interimbureau Schaekel & Partners blijft het eigen netwerk voor werkzoekende ict’ers echter het belangrijkste.
‘De rol van social media is beperkt. We zien vooral bij jonge ict’ers dat ze gebruikmaken van bureaus. Dit, omdat het persoonlijke netwerk van de jongeren nog in opbouw is, nog ontoereikend om opdrachten te verwerven. Dit netwerk gaat in de volgende leeftijdsgroepen een grotere rol spelen bij acquisitie. Slechts een klein percentage zet social media in voor werk’, vertelt De Groot.
Netwerk wordt steeds belangrijker
‘In ons eigen onderzoek onder 457 respondenten geeft zo’n 28 procent van de jongere respondenten (35-44 jaar) aan gebruik te maken van een intermediair. Naarmate de leeftijd hoger wordt, neemt dit af (45-54 jaar: 26 procent en 55-65 jaar: 20 procent). Dezelfde ontwikkeling zien we bij marktplaatsen/social media (7 procent naar 3 procent). Voor het persoonlijke netwerk geldt het omgekeerde. Naarmate de respondenten ouder zijn, wordt het eigen netwerk steeds vaker genoemd als kanaal om opdrachten te verwerven.’
LinkedIn voor werkgevers minder populair
Wel merkt De Groot dat bedrijven actiever zijn op social media. ‘Je ziet dat hr-afdelingen meer werven via social media. LinkedIn is in mijn opinie daarbij het belangrijkste kanaal.’ De Sonnaville meent echter dat het professionele medium aan kracht inboet. ‘Het nieuwtje van LinkedIn is eraf en je merkt dat een vacature op LinkedIn minder respons krijgt dan een aantal jaren geleden. Dit wordt natuurlijk ook veroorzaakt door een verbeterde arbeidsmarkt. Je ziet dat jonge ict’ers niet gezocht worden via social media, maar eerder via universiteiten en hogescholen. Consultancybureaus zijn bijvoorbeeld actiever op banenbeurzen omdat dit leidt tot betere resultaten’, besluit hij.