In september 2016 start een project voor de innovatie van de retailbedrijven in de Rotterdamse binnenstad. Winkels krijgen hulp van studenten van de Hogeschool Rotterdam. Die helpen onder meer bij het verbeteren van klantbeleving, omni-channel-strategie, technische trends, apps en user generated content van klanten. Voor het project wordt ongeveer drie ton beschikbaar gesteld door het regieorgaan voor praktijkgericht onderzoek in het hbo, SIA.
Het project heeft een looptijd van twee jaar, ieder half jaar worden uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd. ‘Eind januari 2017 worden de eerste onderzoeksresultaten getoond aan de deelnemers en het publiek’, vertelt Liane van der Linden, coördinator Retailinnovatie in Rotterdam bij Kenniscentrum Creating 010.
Het project met de naam ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ moet de innovatie en concurrentie van midden- en kleinbedrijven versterken. Doel is om een toekomstbestendig aanbod van winkels te krijgen die meegaan met technische ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden om klanten te betrekken bij merken en winkels.
Behalve kleine ondernemers nemen ook de gemeente Rotterdam, brancheorganisaties, vastgoedbedrijven en een aantal grootwinkelbedrijven deel aan het project. Volgens de coördinator is de samenwerking tussen jonge creatieve professionals en ervaren retailers veelbelovend. ‘Zij combineren intuïtieve kennis van tijdgeest en trends met beproefde kennis van de praktijk. Een spraakmakende invulling geven aan de Rotterdamse binnenstad is een gezamenlijke doel.’
Digitale consumenten
Winkels in het centrum van Rotterdam staan, net als winkels in veel andere stadscentra onder druk. Digitale consumenten hebben andere opties om aankopen te doen, bijvoorbeeld via een bestelling bij een webwinkel en online is allerlei informeren over aanbod en prijs te vinden. Ook zijn consumenten steeds meer gericht op het gebruik van goederen, bijvoorbeeld in de vorm van abonnementsdiensten in plaats van bezit. Daar springt de projectorganisatie op in.
Het project ‘Retailinnovatie in Rotterdam’ onderzoekt hoe die actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke retailformats er gestalte kunnen krijgen. ‘Vragen die beantwoord moeten worden zijn onder meer: Hoe kunnen fysieke winkels in het online tijdperk met hun klanten communiceren en hoe worden winkelbezoekers tot kopen verleid? Het gaat ook om de wijze waarop de inrichting van de binnenstad kan bijdragen aan een succesvolle retailsector. Het project loopt tot en met 2018 en heeft de ambitie om een duurzaam lokaal retailinnovatieplatform te ontwikkelen, dat wordt gedragen door retailsector-, kennisinstellingen en de lokale overheid’, aldus de coördinator.
Samenwerking
Het project is een samenwerkingsverband van Kenniscentrum Creating 010, de onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie en de opleiding Small Business en Retail Management van Hogeschool Rotterdam. Samen met Rotterdamse retailers, ontwerpbureaus, vastgoedbedrijven en de gemeente maken ze werk van innovatie.
Deelnemers zijn: C. Cruden, Donner, Joline Jolink, New Fork, Rib Eye Steak, ‘s Zomers Bloemen, DLVS-Creative Collective, Studio Lost & Found, User Advocate, Vivre Evenementen, de Bijenkorf, Media Markt, Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam en Stichting Rotterdam City (fusie van Ondernemers Federatie Rotterdam City met Vereniging Lijnbaan Akkoord).