It-leverancier Centric implementeert zijn Omnichannel Suits bij de winkelautomatisering van supermarktketen Vomar. De automatisering valt samen met het doorvoeren van de ‘rode formule’ van de supermarktketen.
Vomar zocht een oplossing voor het realtime en eenduidig ontsluiten van data over meerdere kanalen en touchpoints. In de nieuwe winkelformule is traditionele bediening op de winkelvloer vervangen door zogenaamde werkunits. Deze minikantoren zijn voorzien van een computer waarmee medewerkers alle administratieve taken kunnen uitvoeren en tegelijkertijd als vraagbaak dienen voor de klant. Na een selectieprocedure koos de supermarktketen voor de combinatie van het Omnichannel Business Platform, de Point of Service en inPosition Mobile, allen onderdeel van de modulaire Centric Omnichannel Suite.
Operationele processen
Het centrale Omnichannel Business Platform is de spil in de nieuwe supermarktomgeving. Het platform faciliteert de operationele processen in de winkels en beheert de data die in de verschillende kanalen gebruikt wordt; van webshop en (zelfscan)kassa tot mobiele applicatie. Het systeem moet altijd beschikbaar zijn en wordt daarom op een high available infrastructuur geïnstalleerd.
Accurate winkelprocessen
In de filialen zal de supermarkt Centric’s Point of Service-kassa’s en inPosition Mobile (multi-touchpointplatform voor het ondersteunen van winkelprocessen) gebruiken. Daarbij worden de kassa’s geïntegreerd met de bestaande cashmanagementoplossing Safepay voor een volledig gesloten stroom van contant geld. Dit bespaart de supermarktketen tijd en kosten en verlaagt het frauderisico.
Het multitouchpointplatform inPosition Mobile zorgt er daarnaast voor dat veelvoorkomende winkelprocessen met een handterminal kunnen worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is het automatisch genereren van nieuwe barcodestickers, voorzien van een nieuwe verkoopprijs. Zo wordt derving teruggedrongen en het automatisch bestelproces accurater.
Vomar Voordeelmarkt introduceerde de succesvolle rode formule in 2015 en wil het aantal ‘rode’ winkels dit jaar uitbreiden tot ruim veertig. In totaal heeft het Nederlandse familiebedrijf 63 winkels in de driehoek Den Helder, Noordwijk, Almere en Utrecht.