De datum voor de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is opnieuw opgeschoven. De door vertragingen geplaagde metrolijn wordt volgens de huidige planning pas op 22 juli 2018 in gebruik genomen. Dat is negen maanden later dan de eerder verplaatste streefdatum. Als redenen voor de vertraging worden onder meer problemen met ict-systemen genoemd.
‘De voornaamste factoren waardoor de oorspronkelijk streefdatum van oktober 2017 is losgelaten, zijn de onvoorziene faillissementen van twee belangrijke afbouwaannemers. Daarnaast is er meer tijd nodig voor het testen van de lijn, en voor de proefbedrijven. Ook zijn er bij enkele systemen – hoofdzakelijk ict-gerelateerd – verschillen tussen het oorspronkelijke ontwerp en de uitvoering. De aanpassingen die daarvoor nodig zijn, kosten extra tijd’, licht de gemeente toe. Volgens de gemeente Amsterdam kunnen extra kosten die door de vertraging ontstaan, opgevangen worden binnen het bestaande projectbudget.
Imtech
De aangehaalde faillissementen omvatten onder meer het bankroet van Imtech dat belangrijke ict-experts leverde voor het project. Die taken werden na het faillissement van Imtech onder meer overgenomen door Visser & Smit Bouw, een dochteronderneming van bouwbedrijf VolkerWessels.
De gemeente Amsterdam: ‘Op dit moment wordt hard gewerkt aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dit klaar is en een onafhankelijke toets heeft plaatsgevonden, kunnen de proefbedrijven van gemeente en vervolgens van vervoerder GVB van start.’
De gemeente benadrukt dat bij een complex en omvangrijk project zoals de Noord/Zuidlijn essentieel is dat de test- en proeffase solide en uitgebreid is. ‘Die proef- en testperiode is een voorwaarde om de lijn veilig en verantwoord te kunnen laten rijden.’
Oorspronkelijk in 2011 klaar
In 2002 is begonnen met de aanleg van een nieuwe metrolijn. Die zou oorspronkelijk in 2011 klaar zijn en 1,4 miljard euro kosten. In 2008 werd de bouw van de stations Rokin en Vijzelgracht tijdelijk stilgelegd omdat er bij de Vijzelgracht enkele huizen verzakten door lekkages in de bouwput. Na onderzoek door een onafhankelijke commissie onder leiding van oud-minister Cees Veerman, werd in 2009 besloten de lijn af te bouwen. De uitvoering is aangepast, de projectorganisatie werd op de schop genomen en het budget is verhoogd. Het hele project is sindsdien begroot op 3,1 miljard euro.
Allereerst wil ik hier even iets bijzonder duidelijk stellen.
I(C)T problemen zijn niet de oorzaak van de hier benoemde vertraging.
Het kan zomaar heel goed zijn dat verregaande ambtelijke en professionele impotentie en incompetentie ten grondslag ligt aan het stellen van aanvullende voorwaarden in een reeds lopend IT ICT proces waardoor deze gierend tot stilstand komt met alle voorspelbare gevolgen van dien.
IT werkt, IT werkt niet. Zo eenvoudig is dat nu eenmaal met deze materie. Als je niet weet hoe IT werkt, zou moeten werken, moet worden geprogrammeerd, ligt dit niet aan IT maar ligt dit aan de ontoereikendheid van de betrokkenen.
Dat Imtech jammerlijk ten onder is gegaan is niet te wijten aan de grote groep zeer bereidwillige en serviceminded IT professional werkend aan de projecten. Wel weer van managers die zomaar dingen roepen en beloven omdat ambtenaren dit plots, ergens midden in het proces, beginnen te roepen en te stellen.
Als laatste, een ander signaal van eminente orde….
Als ik een project op zou moeten leveren, dat zes jaar na initiële oplevering nog niet kan worden opgeleverd, waarbij het duidelijk word dat het budget met 120% word overschreden, zegt dit alles over bij de projecten betrokken ambtenaren en management, niet ICT.
Ik durf de stelling hier schandelijk te noemen.
@René: alhoewel ik je reacties soms wat “wollig” vindt ben ik het deze keer hartgrondig met je eens.
Te vaak zie ik dat projecten falen door vormen van mis-management. Omdat betreffende managers toevallig voor een I(C)T bedrijf werken heeft I(C)T het vervolgens gedaan.
Dit soort managers bezorgen de I(C)T-er een slechte naam, wat inderdaad schandelijk is.
René Civile,
ICT wordt als een oorzaak benoemd voor de vertragingen, met name verschillen in systemen lijken hier voor problemen te zorgen wat heel aannemelijk is als we overwegen dat ICT stilletjes toch een steeds belangrijkere component wordt in de aansturing van het geheel. En ik bedoel hier dus de industriële ICT die toch wat anders is dan de reclame van All Secure met 2 racende broers.
Na uitloop van een project wordt het zwarte pieten spel weer uit de kast gehaald en is de ICT kaart gespeeld. Maar ICT heeft er niets mee te maken. Het zijn de ICT’ers en de aansturing van de ICT’ers waar naar je mag gaan kijken om te ontdekken wat de vertraging heeft veroorzaakt. Wellicht dat Computable daar eens in wil duiken?
Dat dit soort projecten zwaar uit de klauwen loopt is min of meer een gegeven en er is ook te weinig ontevredenheid uit de sector/samenleving om hier daadwerkelijk wat aan te doen. In dat opzicht wil ik even aanstippen dat het wijzen naar een groep mensen wel oplucht maar het daadwerkelijke probleem is dat wij als ICT’ers en samenleving als geheel bizar weinig concreet proberen te doen.
Persoonlijk ben ik het er mee eens dat het aan de ICT ligt.
Echter hoever zou het project nu zijn zonder ICT.
In mijn ogen ligt het Niet aan de opdrachtgever, die zegt gewoon; ‘zo wil ik het hebben’.
Waar het volgens mij aan schort is de opdracht-aannemer.
Als je niet de juiste vragen stelt, kun je ook niet verwachten dat je de juiste antwoorden / uitvoering krijgt.
Als ik een hamer wil kopen, moet ik dan timmerman zijn – waar wilt u hem voor gebruiken? Het maakt nogal een verschil om 1 spijkertje in een kartonnen deur te tikken of een betonnen muur te slopen.
Vraag eens aan een man tijdens het slurpen aan zijn kopje koffie of hij het lekker vindt – vraag dezelfde vraag eens aan een vrouw/dame.
’n Vrouw vraagt: ‘wat bedoel je?’
’n Man zegt: ‘ja…’.
Met een marge van ~10%
Er kan veel fout gaan met opdracht-aannemers… (lees: commerciële werknemers) en dat zijn niet de managers en zeker al niet de uitvoerende afdeling. Mijn ervaring is de commerciële snotneuzen niet de snuggerste zijn, zeggen op alles Ja …bij ons kan alles. Maar uiteindelijk is Zijn manager verantwoordelijk.
Samenvattend: HR is verantwoordelijk – die nemen dit soort jongetjes aan – en niet alles afschuiven op de opdrachtgever – het commercieel management of directie.
’n Oude vraag van mij: hoe verkoop je lucifers? In mijn ogen gaat dat hier volledig op.