Glasvezel-leverancier Eurofiber neemt deel aan het Europese Unie-project om zelfrijdende auto’s te testen vanaf begin 2017. Het bedrijf heeft een open netwerk voor mobiele toepassingen in de Benelux dat te gebruiken is voor dit type auto's.
Eurofiber heeft de afgelopen maanden samengewerkt met autofabrikanten en collega’s uit de telecomindustrie om in de eerste helft van 2017 een Europees project te lanceren met de zelfrijdende auto. ‘Verregaande samenwerking tussen ketenaanbieders is een belangrijke voorwaarde voor succes. Eurofiber heeft de afgelopen maanden deelgenomen aan gesprekken met overheidsvertegenwoordigers en automobielfabrikanten over de eisen die gesteld moeten worden aan de digitale infrastructuur’, voegt Bart Oskam, directeur technologie van Eurofiber, toe.
Eurocommissaris Gűnther Oettinger, verantwoordelijk voor de digitale economie, heeft de uitgangspunten voor dit project in Brussel gepresenteerd. Het belangrijkste doel is een versnelde uitrol van een Europees netwerk waarmee zelfrijdende auto’s de weg op kunnen. Op deze manier wil de EU een leidende rol spelen in de digitale economie.
Digitale infrastructuur
Alex Goldblum, ceo van Eurofiber: ‘De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is afhankelijk van een hoogwaardige digitale infrastructuur. Om te voorkomen dat de verbinding voor besturing en autoroute bij de grens stopt, is een open infrastructuur belangrijk. Eurofiber heeft een grensoverschrijdend netwerk aangelegd in Europa. Ons open netwerk voor mobiele toepassingen in de Benelux is geschikt voor de zelfrijdende auto.’
Bij het bedrijf, dat is opgericht in 2000, werken tweehonderd medewerkers. Eurofiber heeft vestigingen in Maarssen, Heerlen en Brussel.
Kennisuitwisseling
De deelnemers aan het EU-project onderzoeken welke potentiële struikelblokken aan de orde zijn voor de zelfrijdende auto. Op technologievlak en op het gebied van wet- en regelgeving. Daarbij komen ook thema’s als data-uitwisseling, verdienmodellen en privacy aan de orde.