De gemeente Den Haag gaat berichtendienst Whatsapp inzetten voor de communicatie met inwoners en bezoekers. Na een proefperiode heeft de gemeente besloten om Whatsapp permanent in te zetten bij het contact met inwoners en bezoekers.
Den Haag heeft samen met aanbieder van online klantenservicesoftware Livecom onderzoek gedaan naar de belangstelling onder de Haagse bevolking om de gemeente te kunnen benaderen via Whatsapp. De gemeente ontving positieve reacties van medewerkers en gebruikers.
De gemeente Den Haag maakt voor de communicatie tussen medewerkers en burgers al langer gebruik van chat-functionaliteit in de klantcontactomgeving van Livecom. De verwachting van de gemeente was dat dit chatverkeer zou afnemen als mensen Whatsapp zouden gaan gebruiken. Volgens Livecom is het chatverkeer nagenoeg gelijk gebleven en is er een volledig nieuw klantcontactkanaal ontstaan.
Procesmanager Luuk Sonnen van de gemeente Den Haag ziet dit als een positieve uitkomst van de pilot. ‘Zo kan de gemeente meer mensen helpen. Whatsapp als dienstverleningskanaal staat in onze visie voor aansluiting bij de tijdgeest, een hechte relatie met burgers en een snelle, duidelijke en makkelijke dienstverlening. De inwoners van onze stad waarderen dit’, aldus Sonnen.
Mail, chat, whatsapp
Livecom International is sinds 2003 een aanbieder van online klantenservicesoftware en maakt deel uit van de Artilium Groep. De online klantcontactomgeving stelt medewerkers in staat om meerdere kanalen, zoals telefonie, mail, chat en Whatsapp, gelijktijdig te bedienen.
Heb hier een beetje de pee in want je ziet steeds meer overheden/organisaties die commerciële partijen gebruiken voor connectiviteit en zich dus mede schuldig maken dat de samenleving zich wel erg veel richten naar grote ICT multinationals met een niet onbesmet track record en een verdienmodel wat niet aansluit bij overheden.