Ict-dienstverlener Sogeti heeft de implementatie van een online werkplek voor 21.000 studenten van ROC Midden Nederland afgerond. Het gaat op Remote-App van UniDesk. Die werkplek is gebaseerd op servervirtualisatieplatform Microsoft Hypervisor.
Met de e-werkplek moeten studenten via zowel schoolcomputers, eigen laptops, tablets of smartphones overal en altijd toegang hebben tot onderwijsapplicaties. Volgens de leverancier is de gekozen oplossing schaalbaar, stabiel en minder complex dan bij andere oplossingen. Volgens Sogeti kunnen wijzigingen in de software 60 procent sneller doorgevoerd worden. Eerder had de ict-dienstverlener de kantoorapplicaties van ROC Midden Nederland overgezet naar een Microsoft Office365-omgeving.
De ict-dienstverlener licht toe: ‘ROC Midden Nederland zocht een e-werkplek oplossing waarmee potentieel zo’n twintigduizend van de in totaal 21.000 studenten tegelijkertijd op afstand toegang hebben tot het systeem. Verder is het belangrijk dat leerlingen vanuit een consistente weergave op elk willekeurig scherm toegang hebben tot alle applicaties.’
In overleg met de onderwijsinstelling heeft Sogeti gekozen voor een oplossing van UniDesk met Microsoft Hypervisor als basis. De vaste werkplekken zijn voorzien van het Windows 10 besturingssysteem. De dienstverlener: ‘De architectuur zorgt voor nauwe integratie tussen de automatisering, opslag en het netwerk. Alle functies worden ondersteund met virtualisatietechnologie. Met deze oplossing is een eerder geplande investering voor de vervanging van 3500 oude desktop-pc’s niet meer nodig.’
Updates
Als alternatief voor de aanschaf van nieuwe pc’s worden nu alle onderwijsapplicaties via een RemoteApp-oplossing centraal aangeboden op de bestaande desktops. Ongeacht het type hardware.
‘Zowel hardware als software-updates worden op deze manier makkelijker en sneller gerealiseerd. In totaal zijn 2200 bestaande desktop pc’s omgezet naar de nieuwe omgeving. Zo’n vijftienhonderd andere apparaten maken ook gebruik van de oplossing voor toegang tot alle applicaties’, aldus de ict-dienstverlener.
Twee weken tijd
‘Het beschikbaar stellen van nieuwe software duurde voorheen ongeveer zeven weken. Nu hebben onze studenten binnen twee weken een nieuwe versie van de collegesoftware. Via de RemoteApp-omgeving weet ik ook zeker dat iedereen met dezelfde versie werkt’, zegt Rene van den Berg, verantwoordelijke voor ict en informatie management van ROC Midden Nederland.
Volgens Van den Berg is ROC Midden Nederland de eerste onderwijsinstelling in Nederland die bij het gebruik van verschillende apparaten een identieke weergave op het scherm biedt en toegang geeft tot de college-applicaties.