Het is indrukwekkend om te zien hoe data analytics de afgelopen twintig jaar in populariteit is gegroeid. Op veel punten is die groei te vergelijken met de vroege olie-industrie. De pioniers ontdekten olie en wisten wat het waard was, maar ze realiseerden zich nog niet dat dit vloeibare goud de wereld radicaal zou gaan veranderen.
Het lijkt erop dat veel organisaties vandaag de dag een vergelijkbaar beperkt beeld hebben van de waarde die hun data vertegenwoordigt. Ze weten alleen dat de data ‘iets’ waard is, maar hoeveel precies en hoe ze die waarde er precies uit kunnen halen, is vaak nog onduidelijk. Dit inzicht kan alleen veranderen als er tools voor business intelligence (BI) en analytics worden ingezet en op een geïntegreerde manier binnen de organisatie worden gebruikt. Dan pas krijgt een organisatie echt inzicht in de waarde van zijn data.
Goudzoekers in data
Een belangrijk keerpunt in de olie-industrie, ook al was olie toen al lang ontdekt, was er een gebeurtenis in 1901, toen de Lucas oliegeiser in Spindletop – Texas werd aangeboord. Deze gebeurtenis zorgde voor een enorme groei van de olie-industrie. Ook al waren er al een flink aantal oliebedrijven op dat moment, toch werden een jaar na de explosie in de omgeving van de geiser nog ongeveer vijftienhonderd nieuwe oliebedrijven opgericht, waaronder Gulf Oil, Texaco en Esso (S) – Standard Oil, het latere Exxon).
De olie-industrie groeide zo sterk dat het één van de meest gebruikte brandstoffen in de twintigste eeuw werd. Het speelde een zeer belangrijke rol bij de economische groei van de VS en bij de internationale macht die het land daarmee opbouwde. De olie was tot grote hoogte gestegen, vergeleken met het eerdere veel beperktere gebruik voor zaken als kerosinelampen. De groeiende industrie zorgde voor nieuwe banen, hogere inkomens en goudzoekers die rijk wilden worden in de olie. Die pioniers moesten wel continu investeren in hun infrastructuur en technologie om de winning van olie mogelijk te maken, en daar de maximale voordelen uit te halen.
Zo ook moeten hedendaagse organisaties begrijpen dat zij niet stil kunnen zitten om de maximale waarde te halen uit hun data. Ze hebben niet genoeg aan legacy-oplossingen waarin hun data opgesloten is, en aan desktop bi-tools om daar op kleine schaal analyses mee te doen. In een tijd waarin technologie zo snel ontwikkelt, is het noodzakelijk om op dit vlak niet op achterstand te komen. Bi moet op een moderne manier en organisatiebreed ingezet kunnen worden.
Standaardisatie en governance
Binnen de bedrijven van nu zijn er steeds meer werknemers die in feite op zoek zijn naar nieuwe manieren om met bedrijfsdata te werken. Zij willen er, net als in de olie-industrie, de maximale waarde uit kunnen destilleren om daarmee beter hun werk te kunnen doen en het bedrijf vooruit te helpen. Maar omdat er een grote vraag is naar toegang tot data, moeten er ook goede oplossingen en tools komen om aan die vraag te kunnen voldoen.
Bedrijven moeten daarom op zoek naar bi-oplossingen en technologieën die daarvoor de beste mogelijkheden bieden. Dit soort oplossingen hebben vaak heel andere eisen wat betreft schaalbaarheid, standaardisatie en governance, maar zo lang er voldoende behoefte bestaat, zal de bi-infrastructuur snel volgen. Naarmate meer medewerkers binnen een organisatie de waarde inzien van bi, zal de organisatie graag willen faciliteren dat de bi-omgeving wordt aangepast aan die behoefte. Want dan is de organisatie als geheel veel beter in staat om waardevolle kansen te grijpen door de nieuwe inzichten die ze krijgen op basis van hun data.