Een juridische allesweter voor ondernemers. Dat is het online platform VraagHugo. De technologie maakt complexe informatie toegankelijk en biedt ondernemers zo documenten op maat. Het bedrijf is een samenwerkingsverband tussen drie partijen: advocatenkantoor Solv, start-up accelerator Ripplestarters en e-learningspecialist Sens. Pim Betist van Ripplestarters vertelt over de jonge onderneming.
Het idee achter VraagHugo is om een tool aan ondernemers te bieden die complexe informatie op een gemakkelijke wijze toegankelijk maakt. Met deze tool kunnen ondernemers zelf juridische documenten op maat maken. ‘In feite is het platform een juridische allesweter waar ondernemers al hun juridische vragen beantwoord krijgen’, vertelt Pim Betist, crowdfunding specialist en oprichter van Ripplestarters en nu ook VraagHugo.
VraagHugo is ontstaan vanuit een samenwerking tussen drie partijen. Deze samenwerking ontstond toen het Amsterdamse advocatenkantoor Solv en start-up accelerator Ripplestarters samen een klant hielpen bij een crowdfunding-campagne. Beide partijen onderzochten de mogelijkheid om kennis en ervaring van de digitale markt aan te bieden. Solv deed dit in samenwerking met e-learningspecialist Sens. Door middel van de samenwerking tussen de drie partijen raakte het digitaliseringsproces in een stroomversnelling en kwam VraagHugo tot leven.
Deze samenwerking staat tot op heden nog steeds centraal, meent Betist. ‘Wij blijven zoeken naar mogelijkheden om het VraagHugo-platform te verbeteren. Dit met het doel om ondernemers te ondersteunen bij hun juridische zaken. Wij zijn bovendien van mening dat er nog veel meer ruimte is binnen de zakelijke dienstverlening om te innoveren. Vanuit deze samenwerking zullen wij dat dan ook blijven doen.’
Van concept tot platform
De partijen begonnen met de zwart-wit vormgeving van alle pagina’s, waarna deze zijn getest bij ondernemers. Die resultaten werden ingezet om de gebruikerservaring te verbeteren. Vervolgens is de VraagHugo-huisstijl over de vormgeving gegoten en zijn nog meer gebruikerstesten gedaan om tot de gewenste gebruikerservaring te komen.
Zodra de gebruikerservaring in orde was, startte de bouw van het platform. ‘Dat ging letterlijk met de wetboeken op tafel’, vertelt Betist. ‘De programmeurs, ontwerpers en advocaten werkten nauw samen om tot het product te komen. Dat was niet altijd makkelijk doordat echte beta’s en alpha’s met elkaar door een deur moesten. Wij hadden echter een duidelijk doel voor ogen, namelijk het ontwikkelen van een slimme vraag/antwoord-technologie die gebaseerd is op onze specialistische kennis. Dat heeft tot een goed product geleid.’
Vragen stellen
In totaal trokken Solv, Sens en Ripplestarters er drie kwartalen voor uit om alle content ‘plat te slaan’. Het ‘platslaan’ van content bestond voornamelijk uit het digitaliseren van juridische documenten en het ontwikkelen van slimme vraag en aanbod processen. Het platform in één kwartaal gebouwd en is in februari 2016 live gegaan. Inmiddels biedt de website een tool waarmee ondernemers, zonder hulp van een jurist, juridische documenten op maat kunnen maken. ‘Wij stellen ondernemers de juiste vragen, waardoor zij zelf het juridische document op maat kunnen maken’, licht Betist toe. ‘Daarnaast geven wij met de modules antwoord op ondernemersvragen zoals welke rechtsvorm gekozen moet worden, of een cookiestatement gehanteerd moet worden en welke financieringsvormen het beste bij een situatie past.’
De partijen vonden een investeerder die de ontwikkeling van het platform heeft gefinancierd. Daarnaast hebben alle oprichters mee geïnvesteerd. ‘Voorlopig heeft VraagHugo dus nog geen financiering nodig’, laat de medeoprichter weten.
Media-aandacht
VraagHugo staat nog maar in de kinderschoenen, maar beschikt al over honderden klanten. Betist schrijft dit toe aan de gegenereerde media-aandacht. ‘Daarnaast hebben we veel nieuwe klanten gevonden bij conferenties als de social conference van Emerce, de innovation summit van TheNextWomen en Opzij, waar Koningin Maxima ook interesse toonde in VraagHugo.’
Dit is echter nog maar de start, meent Betist. ‘We zijn pas kort operationeel. Dit betekent dat wij de komende tijd nog volop bezig zijn met het analyseren en beoordelen van onze dienst. We werken met een multidisciplinair team van acht man, bestaande uit techneuten, juristen en designers. Eerst lag de focus op de ontwikkeling van een goed werkend product. Nu het platform online is, richten we ons meer op verkoop en marketing.’
Niet-juridische kennis
In de toekomst willen de ondernemers hun diensten uitbreiden door ook relevante informatie en documenten aan te bieden. Betist: ‘We denken hier ook aan niet-juridische kennis, zoals informatie over geschikte subsidies en fiscale kwesties. Naast het uitbreiden van onze kennis zijn wij altijd opzoek naar nieuwe manieren om onze tool op technologisch vlak te verbeteren. Verder ligt groei wat ons betreft ook in het buitenland. We hebben een makkelijk schaalbaar en daardoor internationaal uitrolbaar product gemaakt.’
‘Het geheim zit in de manier waarop onze technologie complexe informatie toegankelijk maakt. We merken dat daar veel vraag naar is. Zo benaderen grote partijen ons om de technologie in te zetten voor hun eigen doelgroep. Deze ontwikkeling hadden wij eerlijk gezegd niet voorzien’, geeft hij toe.
De grootste uitdaging voor VraagHugo zit in het simpel en toegankelijk maken van de informatie die de tool biedt. ‘Wanneer content-partners aansluiten moeten we er voor waken dat het kwaliteitsniveau van de informatie bewaakt blijft. Dat gaat soms in tegen onze wens om zo snel mogelijk te ontwikkelen en te releasen’, sluit Betist af.