Zo’n 8 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt nog het e-mailadres van zijn internetaanbieder. Hierbij zitten ook adressen van merken die niet meer bestaan, zoals Het Net, Planet, @Home en Casema. Voor deze groep is het een extra drempel om over te stappen naar een andere internetprovider. Dat blijkt uit inventarisatie van Breedbandwinkel.nl, een vergelijkingssite op het gebied van internet, bellen en tv.
Het bedrijf roept op tot een aanpassing van de overstapservice voor internet, waarbij de nieuwe internetdienstverlener het oude e-mailadres behoudt en de e-mail voor een bepaalde periode wordt doorgestuurd.
De huishoudens die oude mailadressen aanhouden, stappen niet zo gemakkelijk over. Dan moeten ze namelijk overal hun e-mailadressen aanpassen, bij webwinkels en andere commerciële bedrijven, maar ook bij overheidsdiensten. Daar hebben mensen die algemene e-mailadressen zoals Gmail en Hotmail gebruiken, geen last van. ‘In België is er sinds 2010 een regeling waarbij consumenten bij een overstap naar een andere provider hun e-mailadres nog een half jaar kunnen gebruiken”, zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. ‘In Nederland zou dit ook moeten, want het gaat om een groot aantal huishoudens.’
Tiscali
Uit de inventarisatie van Breedbandwinkel.nl onder tienduizend huishoudens blijkt dat Outlook (onder andere Hotmail) met ruim 46 procent het populairste e-mailadres is, gevolgd door Gmail (33 procent). Bijna 10 procent van de mensen gebruikt eigen domeinen en werkmail als zijn primaire e-mailadres. Apple is goed voor 1 procent.
De e-maildomeinen die veel van deze huishoudens nog als primair adres gebruiken, lezen volgens Breedbandwinkel.nl als een geschiedenisboek van het internet met namen als Zonnet.nl, Planet.nl, Quicknet.nl en zelfs Tiscali.nl. ‘Dat laatste bedrijf nam in 2000 het roemruchte World Online over”, zegt Peter van Wezel, algemeen directeur van Breedbandwinkel.nl. ‘Vervolgens werd het in 2007 zelf overgenomen door KPN, dat het omdoopte tot Telfort.’ Dat lot ondergingen de meeste verdwenen internetmerken: ze werden gekocht door telecomgiganten als KPN, Ziggo en Tele2.