Autofabrikant Tesla maakt bekend dat in mei 2016 een bestuurder is omgekomen door een ongeluk met de autopiloot van zijn Tesla Model S. Voor zover bekend gaat het om het eerste fatale ongeluk als gevolg van het gebruik van de autopiloot-functie van een auto.
In een blog waarin het bedrijf het voorval betreurt schrijft het managentteam van Tesla dat er door de Amerikaanse dienst voor het wegverkeer (NHTSA) een onderzoek wordt ingesteld naar de precieze oorzaak van het ongeval.
Volgens Tesla heeft het ongeluk mogelijk te maken met fel zonlicht waardoor een witte aanhanger van een vrachtwagen die dwars op de weg stond niet werd opgemerkt door de autopiloot. Bij het ongeluk dat plaatsvond in Florida schakelde het remsysteem niet in en reed de auto frontaal op de zijkant van de vrachtwagen in.
De auto was uitgerust met beta-functies van de autopiloot. De fabrieksmodellen worden op dit moment alleen geleverd met een parkeer-assistent en een cruisecontrol die automatisch afstand houdt op de voorganger. De autopiloot die door de testgroep wordt gebruikt, bevat ook functies voor assistentie bij het wisselen van rijbaan.
Tesla benadrukt dat, ook als de autopiloot-functie is ingeschakeld, een bestuurder altijd zijn handen aan het stuur moet houden om in te kunnen grijpen. Het systeem is uitgerust met verschillende waarschuwingssignalen via beeld en geluid om de bestuurder erop te wijzen om de handen aan het stuur te houden. Het voertuig vermindert vaart als de bestuurder zijn handen niet aan het stuur heeft.
Aanpassen aan uitzonderingen
Tesla stelt dat het ongeluk plaatsvond onder vrij uitzonderlijke omstandigheden en volgens de automaker waren de overlevingskansen van het slachtoffer groter geweest als de auto op de voor- of achterkant van de vrachtwagen was gebotst. Doordat de wagen onder de aanhanger is geschoven, werkten veiligheidssystemen niet goed.
Het bedrijf stelt dat op termijn de software van de autopiloot steeds meer scenario’s moet herkennen waardoor het systeem ook anticipeert op meer uitzonderlijke situaties.
Je wilt een systeem met 86 miljard neuronen vervangen door een systeem met een paar honderd miljoen transistors in een onvoorspelbare omgeving.
Dan heb ik toch liever de eerste optie. Daar gaat het ook wel eens fout maar dat ligt dan meestal altijd aan de persoon zelf.