Hogere klanteisen, aangepaste wet- en regelgeving, initiatieven van brancheorganisaties en druk van verladers en grote logistieke dienstverleners. Het is een greep uit de vele uitdagingen waar expediteurs mee te maken hebben. Om hun marktpositie veilig te stellen, zullen zij moeten overgaan op een digitale uitwisseling van data en is het nodig om te investeren in it-systemen die hiertoe in staat zijn. Kortom: het tijdperk van elektronische en papierloze handel is aangebroken.
Onder druk van veranderingen in de samenleving, zoals de opkomst van e-commerce en de intrede van een nieuwe generatie (jongere) planners, komt de nadruk steeds meer te liggen op het verzamelen en analyseren van data. Opdrachtgevers voorzien van de juiste data op het juiste moment is de belangrijkste uitdaging voor expediteurs. Dat lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Expediteurs hebben namelijk steeds meer te maken met versnipperde goederenstromen en die versnippering leidt tot meer data.
Goed- of afkeuren
Klanten vragen in toenemende mate om een geïntegreerd beeld van de keten waarin hun producten zich bevinden. Het digitaliseren van data en documenten, zodat deze eenvoudiger en sneller uitwisselbaar zijn in de logistieke keten, is daarom essentieel. Eén overzicht met alle datastromen kan enorm bijdragen aan de efficiëntie. Verladers worden zo eenvoudig op de hoogte gehouden en logistieke dienstverleners en vervoerders hebben sneller inzicht in de status van een goederenstroom. Daarnaast kan de overheid sneller informatie controleren en goed- of afkeuren.
Expediteurs moeten tegenwoordig meer doen dan het verzamelen en digitaliseren van informatie. Denk bijvoorbeeld aan track & trace-gegevens en orderinformatie. Al deze data moeten ook toegankelijk en bruikbaar zijn op managementniveau. Dat is van belang om tijdig te kunnen ingrijpen zodra er een verstoring in de supply chain ontstaat of dreigt te ontstaan. Op deze manier kunnen vertragingen worden voorkomen.
Selecte groep voorlopers
Wat de sector echter kenmerkt, is dat nog veel data handmatig worden ingevoerd. Een van de grootste gevaren op dit moment is dan ook de manier waarop logistiek afhandelaars inspelen op de digitaliseringsbehoefte van zichzelf en klanten. Op dit moment is er slechts een selecte groep voorlopers die hierin kan én durft te investeren. Moderne technologie is een voorwaarde voor toekomstige, succesvolle, logistieke operaties. Gelukkig zien we dat steeds meer logistieke dienstverleners inhaken op deze belangrijke ontwikkeling.
Gerry Daalhuisen, vice president Product Management bij Kewill
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 6, zomer 2016.