De focus van it-afdelingen ligt vaak bij cijfers en grafieken over de prestaties van systemen, in plaats van bij de betekenis die deze performance heeft voor een organisatie. It operations analytics (Itoa) legt met behulp van verschillende databronnen het verband tussen meetgegevens over it-systemen en businessprocessen.
It is een vakgebied waarin de prestaties van systemen en de meetbaarheid daarvan een groot goed zijn. Elke it-afdeling zit hier scherp op en probeert verbetering aan te brengen waar nodig. Optimalisatie zit in het dna van de it-professional ingebakken, meetbaarheid en het vastleggen van data om meetbaarheid te realiseren hoort erbij. Maar anno 2016 is het verzamelen van data ook doorgedrongen tot allerlei andere disciplines in het bedrijfsleven. Gegevens worden binnengehaald en voor verschillende doelen gebruikt. Ook voor de it kan juist die data van andere afdelingen en vakgebieden relevant zijn, want deze gegevens bieden een unieke kans om een correlatie tussen it en primaire bedrijfsprocessen te signaleren. Helaas wordt deze kans nog veel te weinig benut en wordt er vaak gekeken naar de prestaties van losse technologische componenten, in plaats van het geheel.
Checklist
Neem het voorbeeld van een nieuwe applicatie die in gebruik wordt genomen. In het implementatietraject is veel aandacht voor het functioneren van de applicatie. Deze wordt geoptimaliseerd tot een punt waar het voldoet aan de eisen die vooraf zijn gesteld. De hokjes worden afgevinkt en dat is dan dat: de applicatie doet wat er van gevraagd wordt. Maar versnelt deze het bedrijfsproces ook?
De vraag is wat die afgevinkte checklist voor de eindgebruiker betekent. Hoe vertalen de minimale eisen zich naar het dagelijks gebruik? In principe zou het moeten beteken dat de applicatie in kwestie ook echt als een zonnetje draait, of in ieder geval naar behoren. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Zeker in het complexe it-landschap van vandaag de dag, en vooral binnen grotere organisaties, draaien tientallen applicaties en systemen die met elkaar in een keten opereren en de afgelopen jaren aan die keten zijn toegevoegd, één voor één.
Vergrootglas
Veel it-afdelingen zoomen met een vergrootglas in op een landschap dat juist een wijde blik vanuit een hoge plaats verlangt. Bij de prestaties van it horen niet alleen cijfers en statistieken, maar ook de gevolgen die die cijfers hebben op de werkplek van eindgebruikers. Wat kost het de organisatie als een belangrijke applicatie kortstondig niet werkt? Wat kost het als de webshop of het online klantportaal één seconde trager werkt dan noodzakelijk is? Dat zijn vragen waar it zich mee bezig zou moeten houden. Van oudsher monitoren we via application performance management al de prestaties van systemen, applicaties en het gehele it-landschap.
It operations analytics ligt in het verlengde daarvan: een strategie die op basis van diverse databronnen de volledige it-omgeving continu monitort en de impact van verstoringen op bedrijfsprocessen inzichtelijk maakt en zelfs voorspelt. De output van al die monitoringsprocessen stelt de it-afdeling in staat om budgetten en resources gerichter te alloceren en zo de business beter van dienst te zijn.
Voorspellen is beter dan genezen
De antwoorden op vragen die meer omvatten dan applicaties en hun performance alleen, die bieden écht inzicht in it en de prestaties van it-systemen. De link tussen it en business kan ook andersom gemaakt worden, om uiteindelijk de impact van zwaardere belasting vanuit klanten of eindgebruikers inzichtelijk te kunnen maken. Zonder realtime inzicht in dit verband, wordt it nooit écht meetbaar. De it’er is immers trots op de metertjes en statistieken die allemaal ‘uitstekend’ weergeven, terwijl de eindgebruiker gefrustreerd is met een digitale werkplek die niet naar behoren functioneert. Itoa helpt om de relatie tussen theoretische cijfers en praktische gevolgen weer te geven en brengt zo it en de business dichter bij elkaar.