Ict-vacatures in de financiële sector zijn niet populair bij ict'ers. Recente reorganisaties binnen die sector schrikt hen mogelijk af om voor een bank of verzekeraar aan de slag te gaan. Dat stelt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot. Hij reageert op de uitkomsten van HR Trends 2016-2017, dat is een onderzoek onder hr-professionals.
Daaruit komt naar voren dat het vinden van ict’ers in de financiële sector lastig is. 62 procent van de ondervraagde medewerkers voor personeelszaken zegt moeite te hebben met het vinden van kandidaten voor die functies.
In de top tien van moeilijk vervulbare vacatures staan ook: ict’ers in de groot- en detailhandel, ict’ers in de branche voor vervoer en opslag en ict’ers bij overige dienstverleners.
‘Met name bedrijven in de financiële sector hebben moeite om vacatures gericht op ict’ers te vervullen. De recente reorganisaties binnen de financiële sector schrikken mogelijk toekomstige werknemers af’, zegt Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ruim een derde (36 procent) van de hr-professionals problemen ervaart bij het werven van personeel. Dat is hoger dan in 2015 (23 procent). Die toename is, met uitzondering van hr, te zien in alle functiegroepen. Over het algemeen kost het met name moeite om ervaren krachten te werven. Qua opleidingsniveau is er de meeste vraag naar mbo’ers en hbo’ers.
Arbeidsvoorwaarden
Volgens de onderzoekers heeft het aanpassen van het arbeidsvoorwaardenbeleid en vernieuwde aandacht voor de arbeidsvoorwaarden voor 2016 absolute prioriteit.
‘Dit heeft te maken met de veranderde wet- en regelgeving en met het feit dat organisaties moeite hebben met het werven van personeel voor specifieke functies. Opvallend hierbij is dat organisaties zich niet zozeer onderscheiden op het gebied van primaire voorwaarden, maar vooral op basis van hun producten of diensten. Op die manier geven ze meer betekenis aan de gevraagde functies. Ook secundaire voorwaarden worden vaak genoemd om zich als werkgever te onderscheiden van concurrenten’, zegt Van der Spek.
Nauwelijks big data en serious gaming
Het valt de onderzoekers op dat het aantrekken van nieuw personeel vooral via traditionele middelen gebeurt. ‘Het merendeel van de hr-professionals gebruikt bekende middelen zoals de website. Ook aansluiting zoeken met opleidingsinstituten en beurzen is een populair middel om personeel te werven.
‘Bijna een derde (32 procent) van de hr-professionals probeert het personeel op een creatieve manier naar zich toe te trekken. Bijvoorbeeld door het gebruik van storytelling. ‘Slechts een enkeling zet moderne tools in zoals ‘serious gaming’ (6 procent) of maakt gebruik van geavanceerde analysetools zoals big data (3 procent)’, aldus de onderzoekers.
Top-10 moeilijkst te vervullen vacatures
1. Technici en onderhoudsmedewerkers in de industrie (65 procent)
2. ICT’ers bij Financiële Instellingen (62 procent)
3. ICT’ers in de Groot- en Detailhandel (57 procent)
4. Technici en onderhoudsmedewerkers bij overige dienstverlening (47 procent)
5. Verkoopmedewerkers in advisering, onderzoek en overige specialistische dienstverlening (47 procent)
6. Technici en onderhoudsmedewerkers in vervoer en opslag (46 procent)
7. Productie / Operations medewerkers in vervoer en opslag (46 procent)
8. Verkoopmedewerkers in de Groot- en Detailhandel (43 procent)
9. ICT’ers in vervoer en opslag (42 procent)
10. ICT’ers bij overige dienstverlening (40 procent)
Banken populair
De uitkomsten staan haaks op ander onderzoek uit begin 2016 waaruit blijkt dat banken juist populaire werkgevers zijn.
Volgens mij kan je de angst voor reorganisaties redelijk goed ondervangen door niet eerst een jaarcontract te bieden, maar direct een contract voor onbepaalde duur.
Je kunt dan nog steeds onderdeel worden van een reorganisatie, maar als je ‘slechts’ een jaarcontract geboden krijg heb je de bijkomende onzekerheid van “wordt ‘ie wel verlengd”. Door direct een contract voor onbepaalde duur te bieden, neem je een stuk onzekerheid weg en heb je in elk geval een grond voor wederzijds vertrouwen.
Werkgevers gaan er lijkt wel tegenwoordig standaard vanuit dat een solicitant altijd eerst een jaarcontract geboden moet worden.
We hebben tekort aan figuren zoals jij, alleen ..
– zekerheid gaan we niet bieden
– van baten hebben we geen verstand, maar hoeveel kost je?
– opleiding doe je zelf maar
– hoe oud ben je eigenlijk?
– ben je van de bimodal Agile speeltuin of legacy begraafplaats?
– N.B. volgend jaar wordt alles uitbesteed
– kan ik jou niet gewoon vervangen door mijn smartphone?
Het gaat in het artikel impliciet over vaste contracten.
Daarbij heeft het artikel het over “medewerkers voor personeelszaken”. Bedoeld zal zijn ‘HRMers’.
Bekend issue is dat HRMers de kandidaat nogal eens als ‘resource’ benaderen, in plaats van als mens.
En, nee ……. ik generaliseer niet. Helaas.
HRM dient ter ondersteuning van het management, niet van de medewerker.
Daarnaast zijn de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in de financiële sector de afgelopen jaren zwaar versoberd. De mooie tijden zijn voorbij. Hoe dat komt is genoeglijk bekend.
Voor zover nog ‘personeelsvoorwaarden’ worden geboden vormen deze al snel een ‘inkomensval’. Werknemers zijn de afgelopen jaren snel wijzer geworden.
Gezien de huidige ontslagbescherming is een vaste baan weinig meer dan een langdurig tijdelijk contract. Aanbieden van een jaarcontract is trouwens op zijn minst ontwijking van arbeidswetgeving.
Overigens worden vaste banen momenteel weinig aangeboden, zélfs bij de overheid.
Tel alles bij elkaar op en een beetje ICTer krabt zich al snel achter de oren over een vaste baan in de financiële sector.
En als je dus toch geen zekerheden hebt, dan maar freelance want dat levert tenminste nog wat op.
@ITman : wat ik zeg.
En daarnaast stellen de meeste mensen – en ook ITers zijn mensen – tegenwoordig prijs op een fatsoenlijke balans tussen werk en privé. En niet ’40 uur werken voor een 36-uurs contract met recht op overwerken in het weekend’.
Iets waarover je in het HRM-traject ook absoluut niet moet beginnen, want dan wordt je zéker niet gezien als ‘onze nieuwe enthousiaste, gedreven, flexibele, sociale, geen 9-5, […vul-maar-in….] collega’.
Het begrip ‘ICT-ers’ is nogal breed, er is een groot verschil in de verschillende functies en benodigde vaardigheden binnen de ICT. Iedereen is altijd op zoek naar de hoogopgeleide software engineer, wel of geen recessie maakt niet uit. ICT-ers zoeken is net zoiets als ‘bouwvakkers’ zoeken. Daar heb je weinig aan als je specifiek een timmerman, metselaar, elektricien of loodgieter nodig hebt.
Dit artikel zou fors aan inhoud winnen als de titel ICTer nader gekwalificeerd zou zijn met de vereiste opleiding, kennis en vaardigheden.