De millenniumgeneratie, ook wel aangeduid als ‘Generatie Y’, gaat een flinke stempel drukken op toekomstige ict-netwerken. In 2025 vormen millennials driekwart van de beroepsbevolking, die groep -geboren tussen 1980 en 2000- stelt hoge eisen aan de snelheid, capaciteit en kwaliteit van netwerkdiensten. Ook de vraag naar een breder, persoonlijker aanbod van diensten en nieuwe online factureringsmodellen zal toenemen.
Dat stelt netwerkspecialist CommScope na internationaal onderzoek onder millennials naar hun levensstijl, uitgavepatronen en wensen rondom online diensten. Het bedrijf benadrukt dat netwerkoperators, netwerkarchitecten, installateurs en cio’s, maar ook professionals buiten de klassieke ict, te maken krijgen met klanten die steeds hogere eisen stellen aan netwerkomgevingen.
‘Door hun oververtegenwoordiging hebben de voorkeuren en uitgavenpatronen van deze generatie een directe impact op content- en telecomserviceproviders. 77 procent van de respondenten is het ‘eens’ of ‘zeer eens’ met de stelling dat het altijd en overal mogelijk moet zijn om video te streamen. De helft van de respondenten heeft 5 procent van het jaarsalaris over voor supersnel internet.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 85 procent van de millennials een smartphone gebruikt. De groep is verknocht aan internet en zelfs bereid om zaken als sanitair, verwarming, airconditioning, persoonlijk vervoer en kabeltelevisie op te geven voor connectiviteit en elektriciteit voor hun mobiele telefoon, laptop of tablet.
Social Media
Tweederde van de millennials is het ‘eens’ of ‘zeer eens’ met de stelling dat social media de belangrijkste vorm van sociale communicatie is. Bij babyboomers is dit een derde deel. Driekwart van de millennials wil graag zelf de internetsnelheid aan kunnen passen aan de activiteiten en is ook bereid om daarvoor te betalen.
Volgens CommScope wijzen de bevindingen op een aantal trends en eisen waar netwerkserviceproviders rekening mee moeten houden. Het stelt dat providers van draadloze netwerken moeten blijven investeren in het bouwen en uitbreiden van hun netwerken. ‘Voor de realisatie van inpandige draadloze netwerken doen bedrijven, retailers, hotels en andere organisaties er goed aan om de samenwerking te zoeken met de providers.’
5G en software defined
Het bedrijf benadrukt dat draadloze netwerken een steeds hogere snelheid, meer capaciteit en een lagere latency moeten bieden om te voldoen aan de eisen van millennials. ‘Cloudgebaseerde radio access networks (Cloud ran’s), virtualisatie en 5G-technologieën kunnen daarbij helpen’, stelt de organisatie.
Volgens het bedrijf wordt glasvezel steeds verder richting de randen van het netwerk uitgerold, om daar te voorzien in hogere bandbreedtes en lagere latency. Ook ziet het de efficiëntie en capaciteit van netwerken verbeteren door ontwikkelingen als software-defined networking (sdn) en network function virtualization (nfv) doordat netwerken eenvoudiger kunnen worden aangepast.