De rol van de cio is de afgelopen jaren rigoureus veranderd, laat het meest recente CIO Survey van Harvey Nash en KPMG zien. It-bazen krijgen binnen organisaties meer en meer een strategische rol toebedeeld en software is voor steeds meer bedrijven een onmisbare factor in het businessmodel. Het invoeren van een volwassen Software Asset Management-strategie zou nu een logische volgende stap moeten zijn.
De resultaten uit het CIO Survey 2016 laten zien dat steeds meer bedrijven een digitale transformatie doormaken. It, en vooral software, is voor vrijwel geen enkele organisatie meer weg te denken. Dat is al langer zo, maar nieuw is dat de louter operationele en ondersteunde functie heeft plaatsgemaakt voor een centrale rol in het businessmodel. Voor de cio betekent dat dat ‘traditionele’ cio-taken, zoals operational efficiency en stabiele it-prestaties, steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.
Digitale strategie
De cio is veel vaker bepalend als het gaat om strategie en innovatie en schuift steeds verder de businesskant op. Hij wordt geacht it-projecten te initiëren die geld opleveren, in plaats van zich te focussen op het beperken van de kosten. Inmiddels heeft één op de vijf bedrijven een digitale strategie, waarbij vooral organisaties met een it-budget van boven de honderd miljoen vooroplopen. In het FD van deze week verklaart ING nog dat ‘niet de bankier, maar het digitale systeem voor toegevoegde waarde zorgt voor klanten.’ Een perfect voorbeeld van het groeiende businessbelang van software.
Financiële risico’s
Juist vanwege dit groeiende belang zou je verwachten dat goed management van software ook in importantie zou toenemen. Software Asset Management (SAM) is echter een opvallende afwezige in het onderzoek én op de radar van cio’s. Dat is gek, want hoe belangrijker software wordt voor organisaties als geheel, hoe belangrijker het is om de financiële risico’s te kennen. Die risico’s zijn er vooral op het gebied van licenties. Voldoe je niet aan de contractueel afgesproken voorwaarden, dan is een forse claim van softwareleveranciers als Oracle en Microsoft geen uitzondering – zeker gezien de actieve auditpraktijken die ze er de laatste jaren op na houden. Een winstgevend it-project is dan misschien ineens niet meer zo winstgevend.
True cost of IT
Los van dit schrikbeeld is het – kijkend naar de grote budgetten en het financiële belang – eigenlijk ook niet meer dan logisch dat bedrijven voor zichzelf inzichtelijk maken waar precies geld aan wordt uitgegeven. Voor ‘fysieke’ assets, zoals gebouwen, is dat normaal, maar voor de administratie van software en de bijbehorende licenties vreemd genoeg niet. ‘The true cost of IT’ is voor veel cio’s vaak een raadsel. Met een goede SAM-strategie maak je die kosten wél inzichtelijk en niet alleen dat: een kostenbesparing van dertig tot veertig procent binnen drie jaar is geen uitzondering.
Dat geld kan vervolgens weer gebruikt worden om nieuwe innovatieve it-projecten op te starten. Precies datgene dat tegenwoordig van een cio verwacht wordt. Een volwassen SAM-strategie sluit naadloos aan op de steeds strategisch wordende rol van de cio. Een echte strateeg laat innovatie en risicobeheersing namelijk hand in hand gaan.