Naast kleding en elektronica willen consumenten ook hun boodschappen steeds vaker online bestellen. Supermarktketen Jumbo startte in 2011 voorzichtig met online verkoop maar geeft dit jaar vol gas. Maar het kost veel energie om vanaf nul een e-commerce-propositie op te bouwen. Schuberg Philis, Javelin Groep en Intershop boden uitkomst. De redactie van Computable waardeert dit project met een nominatie in de categorie Partnerproject van het jaar.
In 2015 is het aantal afhaalpunten, waar Jumbo-klanten hun online bestelde boodschappen ophalen, gestegen van 28 naar meer dan honderd. De lijst met online aangeboden producten wordt langer en bevat ook dagverse producten. Bovendien is de boodschappen-app inmiddels ruim driehonderdduizend keer gedownload. Eind 2013 begon Jumbo al met zijn plan, maar al snel werd duidelijk de plannen niet binnen de infrastructuur pasten en werd er gezocht naar ict-partners.
De website, die tot dan toe nog geen orderfunctionaliteit had, gaat op de schop en krijgt een bestelmodule. De content van de oude site is meegenomen naar de nieuwe site. Verder krijgt de nieuwe site een webshop. IceMobile uit Amsterdam ontwikkelde een app voor het bestellen van boodschappen via de tablet en smartphone. Na een intern proefproject (pilot) gaat de e-commerce-omgeving in november 2014 live.
Ict-dienstverlener Schuberg Philis wordt aangewezen als hostingpartij voor onder meer de e-handelssoftware Intershop van Eperium en de ordermanagement-applicatie. Dat gebeurt vanuit het datacenter van Schuberg Philis op Schiphol. Het bedrijf regelt de beschikbaarheid van de site, fixes, deployments en het monitoren van de systemen.
De app voor smartphone en tablet waarmee klanten online boodschappen bestellen, is inmiddels ruim driehonderdduizend keer gedownload. De website van de supermarktketen is uitgebreid met webshop en telt ongeveer een half miljoen unieke bezoekers per week. Met enkele tienduizenden klanten groeit het aantal gebruikers van de afhaalpunten waar klanten hun online bestelde boodschappen afhalen gestaag. Dat hangt natuurlijk ook samen met de opening van nieuwe afhaalpunten. Als er in een bepaald gebied een nieuwe wordt geopend, stijgt het aantal downloads en klanten snel.