De LoRaWAN-standaard is nog jong. Toch worden er in rap tempo verschillende netwerken in ons land opgezet en zijn de ideeën over wat ermee mogelijk is legio. Maar doordat de technologie nog in de kinderschoenen staat, zijn er weinig concrete voorbeelden van toepassingen. Ik probeer er toch een aantal op een rijtje te zetten.
Een relatief onbekende partij die anderhalf jaar geleden in zes weken een dekkend LoRa-netwerk in Amsterdam opzette is The Things Network. Het bleef niet bij Amsterdam, inmiddels zijn er zo’n twaalf steden voorzien en wordt er gewerkt aan een gelijknamig netwerk in Utrecht. Zo’n LoRa-netwerk is bij uitstek geschikt voor het Internet of Things (IoT). Het heeft een groot bereik (zo’n 15 kilometer), verbruikt weinig bandbreedte (tussen de 0,3kbps en 50kbps) en heeft daardoor een lange accuduur. Op het Amsterdamse Things Network werd al snel een toepassing gerealiseerd waarbij een vlotter met sensor informatie over een volgelopen boot in de grachten doorgaf aan het bedrijf Hoos-je-Bootje. Amsterdam heeft veel boten en bij regen willen die vaartuigen nog wel eens vollopen en zinken. Met de speciale vlotter wordt er via Hoos-je-Bootje een bericht aan de eigenaar gestuurd met een waarschuwing. De eigenaar kan vervolgens de organisatie opdracht geven om het water uit de boot de hozen.
Robotje van Deloitte
Een andere toepassing is de rijdende sensor van Deloitte (een van de sponsoren van The Things Network in Amsterdam), de Ami (area monitoring instrument). Dit robotje, Ollie genaamd, is ontwikkeld door een aantal HBO-studenten van Hogeschool Windesheim tijdens een IoT-hackathon van Deloitte Digital. Ami meet verschillende waarden in het gebouw waar Deloitte in Amsterdam huist. Zo meten de sensoren van Ami het geluidsniveau en de temperatuur, kan het vuur detecteren en kan het verschillende gassen en hun concentraties in de lucht waarnemen. Deze gegevens worden via LoRa doorgegeven aan een server waarna de data via een webportaal is in te zien.
Nooit meer kinderen kwijt
Twee bedrijven uit Den Haag werken aan een toepassing om kinderen te traceren op het strand van Scheveningen. Aan Tweakers.net lieten de organisaties weten dat ze de Nijntje-palen op het strand willen uitrusten met bluetooth-low-energyzenders. Kinderen krijgen vervolgens een armbandje om dat tijdelijk wordt gekoppeld aan de smartphone van hun ouders. Het is niet nodig om persoonlijke informatie af te geven. De armbandjes werken eigenlijk als een soort iBeacons en communiceren met de zenders op de palen. Deze informatie wordt via LoRa doorgestuurd naar een LoRa-paal in de buurt en van daaruit gaat de informatie via het mobiele netwerk naar de tijdelijk gekoppelde telefoon van de ouders.
Informatie uit de haven
De haven van Amsterdam is een uitgestrekt gebied. Sensoren en detectoren leveren real-time informatie over schepen, objecten en ladingen. Sensoren kunnen bijvoorbeeld schade melden aan havenobjecten of meten wat de bezettingsgraad van een specifieke steiger is. De gehele haven is te groot voor een WiFi-netwerk en 3G-connectiviteit is te duur. Door het plaatsen van LoRa-gateways draagt het Havenbedrijf Amsterdam bij aan The Things Network in de hoofdstad en beschikt het daarmee zelf over een kosteneffectief IoT-netwerk.
Goedkoop, snel en bedrijfszeker netwerk
Zoals gezegd zijn er nog maar weinig concrete toepassingen, maar wemelt het van de ideeën. Zo zou het mogelijk zijn om de gezondheid van koeien bij te houden door sensoren in het dier te stoppen. Deze data kan worden gekoppeld aan informatie over het weer en de melkproductie om meer inzicht te krijgen. Maar ook het meten van de vochtigheid of bodemsamenstelling van landbouwgrond is mogelijk, het aansturen van straatverlichting of het tracken van goederen in een distributiecentrum. Zo denkt Schiphol erover om de vuilnisbakken uit te rusten met sensoren waardoor remote kan worden gekeken of ze vol zijn. Ook het bijhouden van de accustatus van mobiele start- en landingsbaanverlichting via sensoren is iets waar de luchthaven mee bezig is. Alle toepassingen waarbij op een goedkope, snelle en bedrijfszekere wijze sensoren met elkaar gekoppeld moeten worden, zijn mogelijk. De technologie is er, nu is het wachten op de toepassingen.
Vrije parkeerplekken in de stad zou ook een mooie toepassing zijn. Of een knop die je niet meteen aan de stoom hoeft te hangen die een signaal aangeeft dat de papierbakken vol zijn en kunnen worden opgehaald.
Ideeen idd genoeg. De uitvoering blijkt vaak toch nog best lastig, zeker omdat LoRa ook wat beperkingen heeft zoals het niet mogen houden van een open verbinding of real-time communicatie.
Mooie voorbeelden Juist de kleine footprint van LoRa door bewuste beperkingen in de verbinding maakt een reeks toepassingen mogelijk die met de met de techniek van de huidige trend naar hoge snelheid en bandbreedte met bijbehorend klein bereik en hoog energieverbruik niet haalbaar zijn. Voor LoRa (met dito laag-energetische sensoren) heb je niet overal een stopcontact (of een dagelijks rondje voor nieuwe batterijen) nodig, en niet overal kun je een zonnepaneeltje gebruiken Dat alleen is al een prachtige enabler. Waarom bijv. alleen landbouwgrond doormeten, stop die sensoren in onze veendijken en in de natuurgebieden om ook daar vochtmeting te doen voor het risico op doorbraak of bos-heidebrand.