De Nederlandse investeringsfondsen Peak Capital en Vortex Capital Partners steken zeshonderdduizend euro in het Amsterdamse bedrijf Media Distillery. Ook de nieuwe algemeen directeur van Media Distillery, Roland Sars, draagt bij aan deze investering. Het bedrijf levert technologie waarmee audio- en videobestanden razendsnel kunnen worden geanalyseerd. Met het extra kapitaal wil het bedrijf zijn platform verder ontwikkelen en internationaal groeien.
Media Distillery, opgericht door Joost de Wit en Geert Vos, ontwikkelde een technologie die video en audio volledig geautomatiseerd analyseert en daarmee doorzoekbaar maakt. De techniek wordt onder meer gebruikt om realtime radio- en televisiecontent te doorzoeken. ‘Onze dienst geeft ook alerts wanneer en waar een bepaald merk, persoon of bepaalde zoekterm voorbij komt’, aldus algemeen directeur Roland Sars van Media Distillery.
‘Peak Capital en Vortex Capital Partners hebben veel ervaring met snelgroeiende markten zoals die van Media Distillery’, zegt de algemeen directeur over de investering. Sars verkocht zijn eerdere bedrijf BackupAgent medio 2014 aan de Amerikaanse branchegenoot Acronis. Hij gaat met Media Distillery een nieuw ondernemersavontuur aan.
Doorzoekbaar
Bedrijven zoals Lexis Nexis, Buzzcapture, Coosto, Meltwater, Clipit en Media Info Groep maken al gebruik van de techniek voor de dienstverlening aan hun klanten, waaronder T-Mobile, Alliander, de Dierenbescherming, Jumbo Supermarkten, Mauritshuis, DSM en Specsavers.
Ook mediabedrijven, zoals BNR Nieuwsradio, gebruiken de dienst om hun mediacontent en archieven doorzoekbaar te maken. Media Distillery analyseerde zo in de afgelopen twee jaar meer dan honderdduizend programma’s.