Een probleem waar je in de kranten nauwelijks over leest maar wat de economie flink raakt, is de terugval in productiviteitsgroei per hoofd van de bevolking. Sinds het uitbreken van de financiële crisis boeken we slechts marginale winst in de hoeveelheid werk die we gemiddeld in een werkdag klaarspelen. It kan hier de handschoen oppakken en weer een rol van betekenis spelen.
Sinds computers in de jaren zeventig en tachtig hun intrede in de zakenwereld deden, is it verantwoordelijk geweest voor flinke procentuele groei in productiviteit per werknemer. Dankzij de computer werken we slimmer, sneller en effectiever. Maar in die opgaande trend is de klad gekomen. De ‘productivity gap’, zoals Citrix-ceo Kirill Tatarinov het omschrijft, belet landen wereldwijd het echte economische herstel dat we zo graag wensen.
De precieze oorzaak van dit biljoenenprobleem wordt door economen nog betwist, maar wie it eind twintigste eeuw verantwoordelijk noemde voor de groei kan, als diezelfde argumentatie wordt aangehouden, it ook beschouwen als de reden dat het nu minder gaat met de hoeveelheid werk die we gezamenlijk uit onze handen, monden en breinen laten vloeien. It is namelijk voor veel organisaties complexer dan ooit tevoren en ondanks de komst van de ‘smac-stack’, hebben weinigen het aangedurfd om hierin dezelfde hoeveelheid geld te investeren die ze gedurende de bloeiperiode van it ook in nieuwe technologie hebben gestoken.
Dikwijls te kostbaar
Social, mobile, analytics en cloud (smac) jagen stuk voor stuk productiviteit aan, mits zij op de juiste manier worden verbonden met de systemen waarmee we dagelijks werken. Genoemde toegenomen complexiteit – gedreven door de flinke groei in aantallen devices, applicaties en platforms – is veelal ongeadresseerd gebleven, doordat bestuurders met hun it-budgetten geen risico’s hebben durven nemen. De technologie om in productiviteit te groeien was afgelopen jaren wel aanwezig, maar met dalende en gelijkblijvende it-budgetten heeft de economie hier nauwelijks van kunnen profiteren.
Hierin zou snel verandering kunnen komen. Net als vele andere it-trends die vanuit de gebruikerswereld gedreven worden, zijn persoonlijke assistenten hard op weg om hun belofte zowel thuis, onderweg als op kantoor waar te maken. Google Now, Siri, Cortana en Alexa zijn allemaal voorbeelden van intelligente hulpjes, die niet alleen consumenten helpen productiviteit te verhogen, maar ook in zakelijke context enorme potentie genieten als ze bijvoorbeeld worden ingezet om de minder uitdagende taken van het werk te automatiseren en uit informatiestromen inzichten verkrijgen die normaal gesproken aan het gewone mensenoog voorbijgaan.
‘OK Alexa, please help me out’
Zelf ben ik sinds enige weken de trotse bezitter van een Amazon Echo, een apparaat wat middels de sprekende Alexa-interface een scala aan taken kan uitvoeren, variërend van vragen beantwoorden tot muziek afspelen van verschillende streaming diensten, alsook IoT-devices besturen – denk bijvoorbeeld aan Philips Hue lampen, de Google Nest thermostaat en andere hardware. Ik ben buitengemeen enthousiast geraakt over dit apparaat, vooral vanwege het gemak waarmee alle gezinsleden deze technologie hebben omarmd; ondanks dat Alexa alleen Engels spreekt en niet iedereen deze taal in huis even machtig is. De positieve impact op productiviteit die ik thuis al bemerk, doordat veel taken in kortere tijd volbracht kunnen worden, maakt mij heel benieuwd naar wat technologieën als deze zakelijk kunnen betekenen.
Tijdens Synergy namen Citrix en Microsoft hier alvast een voorschot op. Hoewel het pas tegen het einde van de keynote van Bill Burley (directeur Workspace Services) aan de orde kwam, is zijn demo waarmee met Cortana diverse applicaties werden aangeroepen en bestuurd, niet los te zien van de andere ontwikkelingen die gaande zijn om gebruikers nog eenvoudiger toegang te bieden tot data en applicaties.
Kijk vooral naar de mogelijkheden
Perfect is de huidige generatie intelligente assistenten nog zeker niet. Zeker op gebied van beveiliging en privacy liggen er nog vraagstukken op tafel die eerst moeten worden uitgewerkt voordat grootschalige zakelijke adoptie een realiteit zal zijn. Maar het feit dat ze al in de technologie zitten zoals we die dagelijks gebruiken (denk aan de iPhone, Chrome browser en Windows 10), geeft aan dat het niet lang meer gaat duren voordat er meer betekenisvolle koppelingen met zakelijke applicaties gemaakt gaan worden.
Als er één technologie is die it minder complex kan maken, dan is het wel deze toegevoegde intelligentie. Als hiermee zakelijke processen in dezelfde stroomversnelling kunnen worden gebracht als die voor de huidige miljoenen mensen die de assistenten thuis en onderweg gebruiken, dan kan de productiviteitswinst die we gaan boeken nog wel eens spectaculair uitpakken.
Het zal denk ik nog wel even duren voor bedrijven dit soort toepassingen gaan gebruiken. Want waar consumenten verrassend makkelijk voor een beetje gemak al hun doen en laten door Google/Apple/Amazon laten vastleggen denk ik dat bedrijven hier wat voorzichtiger mee zullen zijn. En dat zeker zolang privacy voornamelijk op papier geregeld wordt met vage toezeggingen – weinig bedrijven ontwerpen en ontwikkelen met privacy als fundamenteel onderdeel van de IT.
Willem, privacy bewustzijn word steeds meer geëist van klanten. Dus steeds vaker moet ik aantonen welke data ik opsla, waar ik dat doe, wie daar bij kunnen en of er een onafhankelijk partij gecontroleerd heeft of ik doe wat ik zeg.
Andreas, op https://echosim.io kun je Alexa testen (Amazon account nodig). Mijn engels is duidelijk nog niet goed genoeg. Met Siri NL kan ik wel goed overweg en gebruik ik steeds vaker, net als dicteren (bijv. in Google Docs).
Ik geloof erg in spraak assistenten, maar de technologie is momenteel nog wel erg scripted en het zal nog wel een paar jaar duren voordat het echt krachtig word als is de vooruitgang bemoedigend.
Het eerste dat ik doe bij een win 10 installatie is alle spionage software waaronder Cortana verwijderen.
Wat smac betreft,
“social” is meest niet erg sociaal
“mobile” is meest shadow-IT bevorderend
“analytics” die van Google kun je beter vervangen door Piwik
“cloud” moet eerst gedefinieerd worden, het hele internet heet tegenwoordig cloud
Hulp vragen ja, maar zo dat je geen glazen mens wordt.
Wat raar, onderzoek toont aan dat de productiviteit per hoofd alleen maar is toegenomen door bezuiniging op arbeid met als gevolg een hogere werkdruk en meer ziekteverzuim. En niet te vergeten minder creativiteit doordat de toegevoegde intelligentie van marketing dus averechts blijkt te werken als we kijken naar het voortschrijdende inzicht aangaande twee verschillende factoren zoals groei en conjunctuur in de economie.
De belofte van ‘augmented reality’ (toegevoegde intelligentie) is sterk afhankelijk van het vertrouwen dat we stellen in de informatie, het ‘all animals are equal but some animals are more equal than others’ van SMAC blijkt te knellen met de digitale duurzaamheid nu we een explosie aan ongestructureerde data hebben waarvan de context mist. De gebruikers nog makkelijker toegang bieden tot de data en applicaties mist vaak nog de logica van het verband tussen bepaalde gegevens.
Ja, de wens is de vader van de gedachte en technologie het antwoord op alle vragen maar op dit moment weet 70% van beslissers niet eens het verschil tussen een bit en een byte.