De wereldwijde smartphonemarkt heeft een enorme groei doorgemaakt afgelopen jaren. Dit heeft impact gehad op het consumentengedrag en heeft onze werkwijze op een ongekende manier veranderd.
Voor veel bedrijven is bring your own device (byod) een gegeven en onderdeel geworden van de manier waarop we werken: een activiteit in plaats van een plek. Zelfs al groeit de smartphonemarkt minder snel dan voorspelt, zullen smartphones, tablets en mobiele applicaties een grote impact hebben. Dit is ook het geval bij het opslaan, delen en de behandeling van informatie. Evenals bij het vastleggen van informatie met behulp van mobiele apparaten of oplossingen als het nieuwe Kodak Info Input Portfolio.
Ericsson heeft in 2015 in zijn Mobility Report voorspeld dat er in 2020 6.1 biljoen smartphones zullen zijn. Dit betekend dat er in 2020 meer smartphones zijn dan vaste telefoons. Maar vandaag de dag hebben smartphones en mobiel ons gedrag al radicaal verandert.
Meer eye-opening feiten die laten zien hoe groot de impact van mobiel is:
- Volgens een Harvard Business Review Report checkt 68 procent van de smartphone gebruikers na het wakker worden hun telefoon binnen vijftien minuten en heeft 87 procent zijn of haar smartphone altijd bij zich of ze nou wakker zijn of slapen.
- Volgens Kleiner Perkins Caufield & Byers checken we 150 (!!) keer per dag onze smartphone.
De ‘mobilisatie’ van informatie
Mobiel maakt mobiliteit mogelijk: het stelt je in staat om te werken en digitale diensten te gebruiken ongeacht waar je bent. Bovendien gaat het om meer dan de mobiliteit van de consument en gebruiker: informatie staat midden in de mobiele (r)evolutie. Zelfs als de meeste informatie niet fysiek is opgeslagen op mobiele apparaten, maakt mobiele toegang de informatie mobiel. Deze toegang en de mogelijkheid om informatie toe te voegen, op te slaan, te creëren en te delen wanneer je maar wilt via mobiel, de cloud en het web zijn de echte gamechangers.
De smartphone-markt blijft groeien en staat op het punt om de vaste telefoon over te nemen. De mogelijkheden, functies en snelheid van mobiele apparaten blijft verbeteren. Daarnaast blijft het de vraag en kansen pushen voor meer mogelijkheden op het gebied van informatie, bedrijfsprocessen en gegevens. It-afdelingen wereldwijd moeten rekening houden met de impact van de vraag naar mobiele informatie mogelijkheden. Uiteindelijk zal de opkomst van persoonlijke opslagmogelijkheden en de populariteit van file-synchronisatie en applicaties draaien om de behoefte van de werknemer, die altijd en overal toegang tot informatie wil hebben.
Kortom: mobiliteit is een onderwerp waar niemand omheen kan, de wereld kan niet meer zonder mobiele apparaten. We zien dat sommige bedrijven zich veel bezig houden met nieuwe technologieën en it-oplossingen binnen het bedrijf. Zij zorgen ervoor dat werknemers via verschillende apparaten hun werk kunnen doen, waar ze ook zijn. Andere bedrijven hebben hier nog moeite mee, maar moeten zich bedenken dat werknemers altijd de mogelijkheid willen hebben om informatie te creëren en te raadplegen op hun mobiele apparaten, die een soort verlengstuk van zichzelf zijn geworden. Het is dan ook van belang dat bedrijven zich hierin gaan verdiepen en meegaan met de veranderende technologie.