Microsofts overname van LinkedIn is een goede zet; voor de toekomst. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Microsoft legt een recordbedrag van 26,2 miljard dollar op tafel voor zakelijk sociaal netwerk LinkedIn. De koop, geheel in contanten betaald, is een sluwe sprong voorwaarts voor de Windows-maker. De koop van Nokia valt te bezien als een poging om het flinke bloeden op smartphonegebied wat te stelpen. De veel grotere koop van LinkedIn is een poging om voet aan de grond te krijgen op een deels gevestigde, maar toch ook nog ontluikende markt.
Social networks zijn geen nieuw fenomeen meer, maar er valt nog veel te winnen qua gebruikers, verbinden, datamining, analytics, deep learning en meer innovatieve toepassingen. Microsoft betreedt met de LinkedIn-koop een terrein dat nieuw is voor de softwarereus. De overname past dan ook in de cloudstrategie van ceo Satya Nadella en helpt zijn bedrijf ook op mobiel gebied vooruit. Sluw, social en naar de toekomst kijkend dus. Wat vind jij?
Zakelijk gezien absoluut een enorme vooruitziende blik en stap. Inhoudelijk word het, tenminste wat mij betreft, al een heel stuk anders. In de eerste plaats geloof ik niet dat Microsoft geen invloed zal doen gelden op de strategie van Linkedin in de nabije toekomst. Je neemt daarvoor namelijk geen bedrijf over om daar…. niets mee te doen?
In de tweede plaats, en daar wringt hem wat mij betreft de schoen, is deze schaalvergroting best wel schadelijk voor de mensen die een Linkedin account hebben. Je wordt namelijk nog een stuk afhankelijker van Microsoft met deze stap en daar hebben we vanuit Brussel de nodige reacties en boetes al over gezien.
De prijs die Microsoft heeft betaald is uiteindelijk peanuts omdat zij zakelijk gezien een enorme koppeling kunnen en zullen maken tussen zakelijke dienstverlening, producten en verdienmodellen. En dat is natuurlijk de enige reden om deze aankoop te doen. What else?
Zeker een goede zet. ‘Productivity tools’ zijn en blijven nuttig en nodig, maar ‘social’ wordt daarbij steeds belangrijker. Yammer kopen was al een slimme zet, toevoegen van iets als ‘Groups’ aan Office365 laat zien dat ook productivity ‘social’ nodig heeft. Facebook kopen is, zelfs voor Microsoft, wat lastig, maar LinkedIn is een goeie tweede.
Zoals iemand al eerder opmerkte. Over 5 jaar zullen we waarschijnlijk gaan zien dat deze aankoop net zo’n miskoop blijkt te zijn als het Nokia avontuur. Plus het feit dat je serieus af mag gaan vragen of het gewenst is dat een handje vol grote Amerikaanse bedrijven dusdanig veel invloed op het globale internet krijgt dat er een ongezonde mono cultuur gaat bestaan waarbij innovatie uitblijft en je moeilijk kan concurreren met bedrijven dat nauwelijks tot geen belasting betaald.
Overigens heb ik mijn LinkedIn account opgezegd omdat ik geen zin heb om mee te helpen die 27 Miljard van microsoft terug te verdienen door mijn privacy aan hen beschikbaar te stellen. En dat scheelt dan ook nog eens wat spam en pseudo sociale dwang om bepaalde mensen aan je netwerk toe te moeten voegen.
Embrace, extend, and extinguish?
Ik krijg altijd nare smaak van microsoft met dit soort akties van hun. Over een poosje kun je linkedin niet meer gebruiken als je geen account meer hebt bij hun diensten.