De gemeente Amersfoort eist van Centric een schadevergoeding van 2,7 miljoen euro wegens een niet goed functionerende midoffice. De ict-dienstverlener gaat hier niet mee akkoord. Volgens Centric weigerde Amersfoort mee te werken aan de contractueel overeengekomen goedkeuringsprocedure voor de software, waardoor verbeteringen niet toegepast konden worden. Dit blijkt uit een tussenvonnis van de rechtbank Utrecht, meldt vakblad Binnenlands Bestuur.
Centric leverde en implementeerde voor Amersfoort in 2008 de software MidOffice Suite en een documentmanagementsysteem. Volgens de gemeente zit de software vol gebreken en tekortkomingen.
Centric stelt de gemeente verplicht was een goedkeuringsprocedure om de software voor acceptatie eerst te demonstreren aan de medewerkers van de gemeente en aan derde deskundigen. Amersfoort heeft geen medewerking verleend aan het doorlopen van de goedkeuringsprocedure, stelt het ict-bedrijf.
De rechtbank bekijkt nu of de gebreken inderdaad zo ernstig zijn dat Centric zich inderdaad kan beroepen op de contractuele verplichting van Amersfoort om mee te werken aan de goedkeuringsprocedure. Op 29 juni komen de partijen elkaar wederom tegen in de rechtbank, schrijft Binnenlands Bestuur.
Ook hier schud ik weer eens met mijn hoofd. Komt het nu werkelijk bij niemand op dat je eerst ordentelijk een traject op zet waarbij je eerst eens gewoon degelijk kijkt naar een product, om te toetsen wat een verkoper pretendeert wel werkelijk zo werkt en of het wat voor je ’toko’ is?
Dat je dan tijd en energie investeert dit ook echt te doen scheelt volgens mij publicaties als deze die voor beide partijen schadelijk zijn.
Het tweede verbazingwekkende…. 2008 en 2016 liggen aardig uit elkaar. Ik kan me zo maar voorstellen dat onderweg ontwikkelen en aanpassen weer eens leid tot dit soort perikelen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar de zoveelste schadelijke publicatie van wat er kan gebeuren als je aan lopende IT processen blijft sleutelen.
Zou het wat te maken hebben met de slecht governance?
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1477567/sp-nieuw-datalek-in-amersfoort.html
Hoe & wat in dit dispuut aangaande de ‘rip & read’ transformatie tussen vervanging van de EDI-laag kan ik niet beoordelen maar dat alle gegevens door elke ambtenaar ingezien kon worden zegt meer iets over een slecht autorisatie-model.