Telecomconcurrentie is steeds moeilijker, omdat de verschillen wegvallen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Telecomproviders hebben het zwaar. Enerzijds zijn hun diensten steeds onmisbaarder voor modern leven en werken. Anderzijds dreigen ze nu echt ‘dumb pipes’ te worden waarbij de ene zó uitgewisseld kan worden voor de ander. De ene na de andere telecomprovider komt met mobiele abonnementen met onbeperkt bellen, sms’en en zoveel data dat het voor de meeste gebruikers effectief onbeperkt is.
Het is moeilijk onderscheidend te zijn, want dekking, bereik, 4G en andere voorheen verschillende eigenschappen zijn tegenwoordig wel redelijk gelijkgetrokken. Het basisniveau is sterk opgerukt en de basisbehoeftes worden wel gedekt. Telco’s zijn straks net zo gelijk, uitwisselbaar en onzichtbaar als pc-makers lang geleden al zijn geworden. Wat vind jij?
Er zijn weinig reacties (volgens mij is dit de eerste), en ik verwacht er dan ook niet veel: de stelling klopt!
Telefonie en internet uit de meterkast of je mobiel is net zo gewoon als water uit de kraan en elektriciteit uit het stopcontact!
“Vroeger” konden telco’s zich onderscheiden door gratis voicemail, speciaal “friends and family” beltarief, langere periodes daltarief, gratis SMS, …
Aan de onderkant van de markt (middelbare scholieren) heb je nog wat concurrentie, wie levert de meeste megabytes voor de minste euro’s, maar verder zijn telco’s inwisselbaar geworden, helemaal met de verplichte nummerportabiliteit. Het maakt niet uit waar je zit, je krijgt een vergelijkbare dienst voor een vergelijkbaar tarief. Het is een gunfactor geworden: wie mag mijn telecomnleverancier worden?
Mobiele data is nog relatief duur in NL.
Toch kunnen providers nog wel dingen bieden die waarde hebben, betrouwbaarheid is voor sommige partijen veel geld waard.
Ook zie je bijv. KPN die met LoRaWan aardig aan de weg timmert, al zullen daar nog niet veel keiharde euro’s in omgaan.
Leuk filmpje! En we trappen er allemaal in….de telco die overleeft is de telco met de beste marketing, koopervaring en service want daarmee hou je klanten. Als dat ook nog eens efficiënt is ingericht kunnen je aan de schaalgrootte nog lekker verdienen. Ik snap niet dat die telco’s niet meer inzetten op de zakelijke markt want daar valt nog onderscheid in te halen.