Citrix breidt zijn partnerprogramma uit met nieuwe incentives en vereenvoudigt zijn partnerportaal. De virtualisatiespecialist richt zich op de middenmarkt en hoopt die met de wijzigingen in het programma te bereiken.
Citrix levert al zijn software-, virtualisatie- en netwerkbeveiligingsoplossingen via zijn partnerkanaal. Peter van Leest, Regional Director bij Citrix voor de Benelux, geeft aan dat Citrix al een breed partnerprogramma heeft, waarin nu specifiek de focus wordt gelegd op de middenmarkt. ‘Zeker in onze regio is dat een belangrijke markt. In Nederland zijn er tweehonderd actieve partners die zich voor een groot deel van hun business richten op het middensegment.’
De verandering van het partnerprogramma gaat over drie assen. Als eerste is er voor gecertificeerde partners meer budget vrijgemaakt ter ondersteuning van bijvoorbeeld social media campagnes, digital marketing of events, waarbij Citrix nadrukkelijk voorrang geeft aan activiteiten gericht op de midmarket met een hoge aantoonbare effectiviteit.
Upfront incentive
Citrix beloont al langer partners voor het aandragen, ontwikkelen en uiteindelijk noteren van new business, zowel bij bestaande als nieuwe klanten. De tweede aanvulling op het programma bestaat uit een ‘upfront reward’ die partners kunnen ontvangen als de opdracht aan de partner wordt gegund. Daarnaast blijven ook de bekende backend rewards bestaan, waarmee partners worden beloond die weliswaar niet betrokken zijn bij de uiteindelijke levering, maar wel een rol hebben gespeeld in het adviestraject. ‘Hierbij zorgen we ervoor dat de inspanning die wordt gedaan op het gebied van business ontwikkeling wordt beloond’, laat Van Leest weten. Daarnaast zijn ook de inkoopvoorwaarden verbeterd.
Transparanter proces
De derde aanvulling is een vereenvoudiging van het proces. Citrix wil voorspelbaarder zijn in de samenwerking met partners zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Zo is het registratieportaal versimpeld, is de aanvraagprocedure vereenvoudigd en zijn de looptijden van de verschillende programma’s beter op elkaar afgestemd. Bovendien wordt het voor partners inzichtelijker wanneer ze voor welke incentives in aanmerking komen, wat het oplevert en hoe lang de incentives lopen.
Van Leest geeft aan dat de wijzigingen in het programma er nadrukkelijk op gericht zijn de positie van Citrix in de mid-market te verbeteren. De organisatie wil die positie samen met partners ontwikkelen en beloont daarom met deze aanvullingen partners die nieuwe kansen creëren en gedegen inhoudelijk advies leveren.