Per 1 juli treedt de Wet Huis voor Klokkenluiders (WHK) in werking. Ict-bedrijven met meer dan vijftig werknemers moeten dan verplicht een klokkenluidersregeling hebben. In deze regeling zijn de procedures voor het melden van interne misstanden vastgelegd. Branchevereniging Nederland ICT heeft in samenwerking met het Adviespunt Klokkenluiders een modelregeling voor de ict-sector gemaakt.
Een klokkenluidersregeling is een manier om het melden van misstanden mogelijk te maken volgens een duidelijke, formele procedure. Volgens Nederland ICT is het melden van misstanden van belang voor een goede ‘corporate governance’ en verantwoord ondernemerschap. Het helpt bedrijven bij het opsporen en aanpakken van misstanden, het voorkomen van imagoschade en het verbeteren van het vertrouwen in de ict-sector als geheel.
Hoewel sommige bedrijven al interne procedures voor klokkenluiders hebben, heeft Nederland ICT in samenwerking met het Adviespunt Klokkenluiders een model opgesteld dat tegemoet komt aan de nieuwe wettelijke eisen. Volgens de vereniging is Model Klokkenluidersregeling een goed uitgangspunt voor het opstellen en implementeren van eigen procedures voor het melden van misstanden.
Onregelmatigheden
De modelregeling is op 1 juni gepresenteerd in een bijeenkomst over klokkenluiders voor de leden van Nederland ICT. De vereniging zegt veel waarde te hechten aan verantwoord ondernemerschap in de ict-sector. In de nieuwste versie van de gedragscode van Nederland ICT is toegevoegd dat leden maatregelen nemen om integer handelen te bevorderen en hun medewerkers de ruimte geven om misstanden te melden.
De vereniging is zich in 2014 actiever met dit onderwerp gaan bemoeien na de diverse berichten in de media, waaronder Zembla en Computable, over mogelijke onregelmatigheden bij aanbestedingen van ict bij de overheid.
Integriteit is een persoonlijke waarde die gaat om het feit of je ’s ochtends die tronie in de spiegel nog wel vertrouwd, wetgeving veranderd hier niets aan als je hoog scoort op DSM-V schaal waardoor ik mijn twijfels heb over de ‘biechtstoel’ van ICT Nederland omdat dit gilde nu in de spagaat komt van ‘usance’ in het poldermodel. Als de ’terpbewoner’ zie ik spanning tussen de ‘dijkenbouwers’ en de ‘bruggenbouwers’ als ik kijk naar verhaal van de brugwachter met de nieuwe realiteit van het aquaduct.
Ik vraag me af wat het advies van Nederland ICT dan is op de IT diensten en product leveranciers die mede deel uit hebben gemaakt van de miljoenen falen die we in de voorbije vijf tot tien jaar hebben mogen zien bij de overheid en gemeenten. Daar heb je geen klokkenluider voor nodig om de vinger op de zere plek te leggen.
Een klokkenluider is hierbij niet eens nodig.