De ict-grootheden IBM en Capgemini bieden op de Nederlandse gemeentemarkt een geïntegreerde standaardoplossing aan voor het sociale domein. Het betreft de oplossing Curam van IBM voor de sociale zekerheid, zorg en pensioenen die al onder meer in Ierland, Duitsland en België is ingevoerd. Capgemini treedt in Nederland op als implementatiepartner. Het wachten is op een eerste aanbesteding waaraan het duo mee kan doen.
IBM en Capgemini gaven een presentatie over Curam op het recente, drukbezochte symposium ‘Eén gezin, één aanpak, één administratie?’ van iBestuur, het platform voor de iOverheid, in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.
IBM en Capgemini binden met de Curam-suite de strijd aan met oudgedienden als Centric, Pinkroccade en Procura (Conxillium Groep). Sjef Hoppenbrouwers, accountmanager sociaal domein Capgemini, ziet in het geïntegreerde model van Curam een onderscheidend voordeel ten opzichte van de diverse systemen van de gemeente-automatiseerders. ‘Wij breken silo’s af met onze suite en bieden met Curam één oplossing voor de digitalisering van de dienstverlening in het sociale domein.’
Houtje-touwtje
Volgens Hoppenbrouwers is er bij gemeenten behoefte aan een geïntegreerde oplossing die een einde maakt aan een it-omgeving met talloze legacysystemen. Die noodzaak bleek ook bij de doorvoering van de decentralisatie van taken en verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg, werk en zorg aan langdurig zieken en ouderen naar gemeenten.
‘Veel gemeenten hebben vorig jaar met houtje-touwtje-oplossingen dit kunnen opvangen en zo kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving. Nu is de tijd gekomen om een adequaat systeem neer te zetten dat zowel de sociale zekerheid als de jeugdzorg kan ondersteunen en waarbij de cliënt centraal staat.’
Volgens de twee automatiseerders zorgt de integrale opzet van de Curam-suite ervoor dat sturings- en managementinformatie beschikbaar komt. Die is nodig voor een goede uitvoering van de decentrale taken, maar ontbreekt bij veel gemeenten door hun versnipperde en verouderde ict-huishouding.
Modulair
Daarnaast kent Curam een modulaire opzet waarbij gemeentes er zelf voor kunnen kiezen wanneer ze welke legacysystemen vervangen en extra functionaliteit voor bijvoorbeeld clouddiensten, business process outsourcing of mobiele apps willen inzetten. Capgemini levert bovendien een aanvullend portfolio met diensten als authenticatie, fraudemanagement, applicatierationalisatie en klantenserviceondersteuning.
Het wachten is nu nog op de eerste klant. Die hopen IBM en Capgemini via deelname aan een gemeentelijke aanbesteding binnen te halen. Beide bedrijven hebben al proefgedraaid aan de hand van eerder uitgeschreven ict-aanbestedingen in het sociale domein en Curam waar nodig nog scherpgesteld voor de Nederlandse situatie.
Iers fabrikaat
Curam (officeel Cúram Software) was een in 1990 opgericht Iers bedrijf dat een gelijknamige applicatiesuite ontwikkelde voor zorg en welzijn. IBM kocht het bedrijf in 2011. Volgens Big Blue is Curam (Iers voor zorg) uitgegroeid tot een internationaal bruikbaar systeem dat inmiddels zo’n honderd keer is geïmplementeerd in achttien landen. Een van de klanten is de Belgische federale overheid in Vlaanderen waarbij Capgemini een partnerrol vervulde. Ook Hamburg – zowel de gemeente als de deelstaat – gebruikt sinds 2014 Curam voor het sociale domein. Op het symposium van iBestuur gaf Marc Zimmerman namens IBM een presentatie.
Zimmerman vertelde dat binnen het sociale domein familie- en jeudzorginstellingen en ketenpartners als de politie vaak langs elkaar heen werkten. Er werd nog veel op papier gewerkt en de gegevensuitwisseling was gebrekkig. Dossiers werden bijvoorbeeld niet doorgegeven bij een verhuizing van een familie van de ene na de andere regio en gevallen van kindermishandeling die bij de politie waren gemeld, werden niet doorgegeven aan de jeugdhulpverlening. ‘Hamburg heeft er daarom voor gekozen om voor de gehele keten een centraal systeem in te voeren waarbij de client centraal staat. Er is bijvoorbeeld één portaal voor burgers om in te loggen.’
Hamburg
Na een eerste proef met Curam in 2014 besloot Hamburg tot de definitieve invoering ervan. Voordat dat mogelijk was, moesten eerst een gemeenschappelijk intakeproces worden vormgegeven, de data uit de dossiers worden geharmoniseerd en eenduidig opgeslagen, en aspecten als beveiliging en privacy afdoende worden geregeld. Daarvoor werkte Hamburg naast IBM samen met Dataport Aör, een ict-dienstencentrum voor de publieke administratie van zes deelstaten, waaronder Hamburg.
De invoering van Curam (projectnaam Jus-IT Hamburg) verliep in twee fasen. In de eerste fase stond de invoering van de standaard functionaliteit voor de sociale dienst en jeugdzorg centraal; in de tweede fase ging het om de vervanging van het legacysysteem Projuga. Het nieuwe systeem ondersteunt elfhonderd gebruikers en bevat zo’n tienduizend dossiers. IBM-manager Zimmerman wees er in zijn presentatie ook op dat Curam tevens wordt gebruikt als financieel managementsysteem waarbij stp (straight through processing) mogelijk is.
De beheerder Dataport Aör is momenteel met Bremen in gesprek over een installatie van Curam. Ook Berlijn zou geïnteresseerd zijn.
‘Eén gezin, één aanpak, één administratie? Nou nou. Als ik het zo lees dan heb je er alleen wat aan als alle gemeentes die systeem gaan gebruiken om er optimaal van gebruik van te maken. Vraag is of een systeem wat in andere landen gebruikt wordt inzetbaar is in de Nederlandse situatie. Een ding weet ik wel, gratis is het niet met partners zoals IBM en Cap Gemini. Misschien is het verstandiger om als overheid het voortouw te nemen als je zonodig zo een systeem nodig hebt. Kan heel erg veel geld schelen in plaats van maar weer uit te besteden en alles uit handen te geven aan externe partijen. Of is dit ook weer iets wat iedere gemeente voor zichzelf kan uitmaken?
Gemeentelijke processen lijken veel op elkaar en ik kan me voorstellen dat je met white labeled shared services tot interessante kostenvoordelen kan komen. Wel moeten we uitkijken dat de overheid 1 systeem gaat ontwikkelen dat alle gemeenten vervolgens verplicht moeten gaan afnemen. Naast enkele voordelen zal dit zeker ook enkele aanzienlijke nadelen met zich gaan meebrengen. Liever een open markt waar gemeenten in verschillende samengestelde consortia op zoek gaan naar leveranciers via aanbestedingstrajecten. De overheid zou dan vervolgens prima als één van de opties mogen offreren!
Als Capgemini+IBM te duur zou zijn kiezen de gemeenten toch gewoon voor een andere kosteneffectievere aanbieder?
Ook pleit ik voor een toetsingskader opdat gemeenten niet te veel gaan voor een niet-onderhoudbare versnipperde architectuur. Vervolgens ben ik ook weer geen voorstander van één grote monoliet zoals dit artikel beweert. Liever een open architectuur waarbij allerlei aanbieders eenvoudig hun modules kunnen inpassen.
In Hamburg hebben ze er alvast de stekker uitgetrokken:
http://m.welt.de/regionales/hamburg/article140873809/Sozialbehoerde-stoppt-teures-Softwareprojekt.html
@Carlin’tveld Wat zijn de nadelen als de overheid de verantwoordelijkheid neemt voor een systeem? Het scheelt je in iedere geval peperdure aanbestedingstrajecten en juridische haarkloverij over contracten. Ook nog per gemeente of een aantal gemeenten. De kosten zijn zeer lastig in te schatten denk ik. Het overdoen van de jeugdzorg aan de gemeenten is nog jong en het zal zich nog moeten uitwijzen in de toekomst. Je kan er ook vanuit gaan dat niet het eenmalige kosten zijn en dat in de loop van de tijd aanpassingen en wijzingen doorgevoerd moeten worden. Een systeem is nooit af. Als je voor iedere wijziging weer moet onderhandelen en daarvoor ICT consultants van de software leveranciers moet inhuren dan schat ik in dat dit gemeenten heel veel geld gaat kosten. Voorzichtigheid lijkt me in dit geval op zijn plaats.
@Patrick van Coevorden Navraag bij IBM leert dat het systeem live is gegaan met de functionaliteit zoals beschreven. Een derde onderdeel, namelijk een uitbreiding van de oplossing voor het juridische domein, is inderdaad niet gelukt. Daar gaat het genoemde artikel uit 2015 over. Daar staat overigens duidelijk in dat het over het derde deel van het systeem gaat. De eerste twee delen – standaardfunctionaliteit en module voor sociale dienst – zijn dus wel ingevoerd.
Rik Sanders
Die gemeentelijke automatisering zeurt nu al decennia door. Nu wéér een ‘standaardoplossing’.
Precies wat we al zeiden : 99% van de gemeentelijke processen zijn standaard, of kunnen die gewoon zijn als je het NIH-aspect eraf laat.
Standaard-uitrol van de bijbehorende IT is dan geen rocket science.
Dus zoals we óók al jaren zeggen : waarom geen audit door de diverse gemeentelijke belangengroepen als VNG, KING, NVVB, etc. om die ‘standaardoplossing’ eens de maat te nemen?
Zodat het daarna een standaard-uitrol is? Zónder ‘meerwerk’.
Maar dat laatste is waarschijnlijk het springende punt.
De 1-systeem silver bullets zijn van alle tijden en blijven het altijd goed doen.
Maar vooruit, een nieuwe speler op een markt waar vaak gemopperd wordt over te weinig spelers, is welkom.
Eerst belangrijke landelijke taken afstoten naar gemeente en dan weer centralisatie en integreren. ict-grootheid in overheids projecten Capgemini, bekend van Zembla, mag weer los. Die bakte er namelijk nooit iets van. Maar Capgemini zie ik nooit terug in de best-gek-he campagne. Curamp als hoeksteen van de samenleving. Straight through processing business process geintegreerde standard oplossing suite outsourcing legacy vervanging voor het sociale domein. Een knappe rechter die straks weer mag bepalen of het product echt voldeed 🙂