Atos wil zijn vierduizend medewerkers op vrijwillige basis een eigen bijdrage voor het volgen van een opleiding laten betalen. Zij leveren dan 10 procent van hun werktijd of salaris in om daarmee een opleidingsprogramma te mogen volgen. Medewerkers die hiertoe bereid zijn, krijgen een werkgarantie voor twee jaar. De vakbonden vinden het een onzalig plan.
Volgens vakbond De Unie heeft Atos al jarenlang in Nederland te maken met tegenvallende resultaten, ook in de huidige groeiende it-markt. Er is vorig jaar een nieuwe groeistrategie gepresenteerd in het kader van het ‘Fit for the future’-programma. Daarbij is scholing een belangrijk aandachtspunt. Atos vindt dat er een disbalans is tussen dat wat de markt vraagt en de competenties die veel medewerkers in huis hebben.
De ict-dienstverlener wil dan ook dat meer (vooral oudere) werknemers zich laten bijscholen. Daardoor verwacht Atos een aantrekkelijker portfolio op de markt te kunnen aanbieden en beter te kunnen inspelen op de snel veranderende ict-behoefte op de markt. Op deze manier kan ook de werkgelegenheid beter worden gegarandeerd. Voor werknemers die hieraan willen meedoen en vrijwillig een eigen bijdrage leveren is er een baangarantie gedurende het programma.
Daarnaast, stelt de Unie, mogen medewerkers die vijf jaar verwijderd zijn van hun pensioenleeftijd, 50 procent in deeltijd werken met volledige doorbouw van pensioen. Met deze maatregelen hoopt het bedrijf dat er middelen vrijkomen om jonge academici aan te trekken.
Tweedeling
De Unie is van mening dat de medewerkers die om hun moverende redenen niet aan het opleidingsprogramma kunnen of willen meedoen, in de kou gezet worden door het bedrijf. Dat medewerkers zelf een eigen verantwoordelijkheid hebben om te investeren in toekomst vindt de vakbond logisch, maar dat zij hiervoor zouden moeten betalen gaat de vakbond een brug te ver.
Door dit opleidingsaanbod dreigt er een tweedeling te ontstaan in het it-bedrijf. Dit zou Atos niet moeten willen, schrijft de Unie in een verklaring. De bond roept de centrale ondernemingsraad van Atos op om nog eens kritisch te kijken naar de instemmingsaanvraag die zij van het bedrijf heeft ontvangen.
In de Telegraaf zegt FNV-bestuurder Ger Klinkenberg zelfs verontwaardigd te zijn. ‘Atos geeft toe jarenlang te weinig in opleidingen te hebben geïnvesteerd, en nu moet het personeel de inhaalslag betalen. We laten het niet zomaar gebeuren.’ De FNV wil binnenkort een bijeenkomst met kaderleden organiseren ‘om te bespreken wat we kunnen doen’.
Atos zelf was nog niet bereikbaar voor een reactie.
Ik heb nog wel een tip voor het Atos management. Als je een kikkervisje bent moet je niet vergeten te veranderen. Maw, Je kan aan de voorkant nog zoveel eten, je moet een keer een kikker worden. En dat is een typische reflectie wat niet gebeurd bij AtoS. Teveel oog voor groei acquisities maar geen oog voor de nodige reshape van de organisatie. Dit is al een uitdaging bij een gelijkblijvende markt om je fusiepartner op te laten gaan in je bestaande bedrijf. Tel daarbij op een veranderende markt van traditioneel IT (platform2) naar cloud (platform3) een je hebt nog een veel grotere uitdaging.
Cloud is virtualisatie van alle 3 de IT hoofdbestanddelen namelijk compute, networking en storage. Dat vereist mensen met brede kennis van deze hoofdbestanddelen. AtoS is enorm verticaal verzuild. Mensen met of netwerk kennis, of storage kennis of compute kennis. Dit moet dus 3 keer breder zijn dus schaf de verzuiling af en laat die specialisten samen werken op 1 afdeling.
Dit idee moet je nog breder trekken. Deze specialisten bedienen ook in de breedte de totale service naar de klanten ipv alleen maar het stukje waar ze voor verantwoordelijk zijn in hun verticale zuil. Veel te makkelijk om het over de schutting te kiepen! Koppel de customer satisfaction aan een bonus voor het ondersteunende team en zie de vooruitgang.
Maar nee er wordt gekozen voor de traditionele AtoS manier van bezuinigen door slinkse, nou ja op zijn minst, on-transparante voorstellen te doen aan het personeel ipv degelijke lange termijn oplossing waar het personeel en de klanten weer voorop staan ipv de aandeelhouder. Maar het personeel wordt daarentegen onbeschoft behandeld.
1) Eerst 10 jaar het loon bevriezen,
2) Werknemers tevredenheidsonderzoeken worden weggemoffeld.
3) Daarna een herijking van de salarisbanden omdat we zg in Nederland te hoog waren ingedeeld tov Frankrijk. (navraag bij een Fransman bleek dat zei hetzelfde te horen hadden gekregen. Dus daar was verteld dat ze te te hoog waren ingedeeld tov Nederland???),
4) Vervolgens vakantie dagen bestemmen tot het wettelijke maximum (wereldwijd resulteert dit in inefficiëntie voor meer dagen omdat deze dagen per land verschillen, bij elkaar opgeteld veel dagen missende mensen in een globale organisatie),
5) Vervolgens mensen bewegen om voor 1 juli minimaal 14 extra vakantiedagen op te nemen (om de resultaten van Q2 op te pimpen)
6) Een Employability scan uit te roepen en mensen een waardering te geven dat ze echt moeten studeren en anders een risico vormen voor de continuïteit van jezelf en AtoS,
7) Een week later presenteren dat een onderdeel van FftF study is waar je 10% aan mee “mag” betalen omdat het geld op is.
8) Zet de tering naar de nering, doe een acquisitie minder en er is geld genoeg om iedereen op te leiden.