Herinner je je nog de tijd waarin je beschadigde, geïnfecteerde of zoekgeraakte bestanden herstelde uit een back-up die de vorige avond was gemaakt? Misschien denk je: 'Hoezo herinneren? Dat doe ik nog steeds!'. Hoe ouderwets dit inmiddels ook mag klinken, voor de meeste bedrijven is dit nog altijd de dagelijkse realiteit.
Back-ups worden na kantoortijden gemaakt om het netwerk zo min mogelijk te belasten. Als een bestand dat vandaag is aangemaakt zoekraakt, per ongeluk wordt verwijderd of met malware wordt besmet, zit er dus niets anders op dan het werk opnieuw te doen. Dat is enorm frustrerend voor eindgebruikers, die onder steeds grotere druk staan om productiever te werken. En het is al helemaal geen betrouwbare strategie voor gegevensherstel. Als bestanden bedrijfsbreed verloren gaan, zou het herstellen van deze gegevens uit een back-up van 24 uur geleden een tijdrovende en dure aangelegenheid zijn.
Meer dan een irritatiefactor
Stel je eens voor hoe het zou zijn om in de tijd terug te kunnen gaan tot een paar seconden voordat een bestand of map beschadigd raakte of werd geïnfecteerd. En dat je dit kan doen voor alle data. Traditionele methoden voor gegevensherstel bieden alleen de mogelijkheid om objecten van bestandssystemen te herstellen uit back-ups die met minder frequente intervallen, veelal buiten kantoortijden, zijn gemaakt. Dit kan resulteren in aanzienlijk gegevensverlies. Al het werk dat in de tussentijd is gedaan, zal opnieuw moeten worden uitgevoerd. Niet bevorderlijk voor de productiviteit. Back-upmethoden zijn daarnaast zeer belastend voor de netwerkprestaties en gaan gepaard met veel beheeroverhead.
Downtime en dataverlies zijn meer dan een irritatiefactor. Het kan funest zijn voor je bedrijfsreputatie en kan enorme financiële schade opleveren. De kosten als gevolg van downtime en dataverlies zullen per bedrijf verschillen, maar Gartner gaat standaard uit van 5600 dollar (ongeveer vijfduizend euro) per minuut, oftewel ruim driehonderdduizend dollar (bijna 270.000 euro) per uur. Met andere woorden: elke seconde telt.
Geen back-up, maar disaster recovery
Als bedrijfssystemen voortdurend worden beschermd, zal het mogelijk zijn om data tot op de seconde nauwkeurig te herstellen naar een specifiek punt in tijd. Dit zijn geen doorsnee back-upprocedures, dit is disaster recovery. Oplossingen die dit mogelijk maken, houden een archief bij van alle gewijzigde datablokken voor beschermde virtuele machines. Dit draagt bij aan fijnmazig beheer van data en maakt het mogelijk om bestanden als het ware terug te spoelen tot enkele seconden voordat ze werden beschadigd of verwijderd. Dat is zelfs mogelijk in het geval van systeembrede verstoringen als gevolg van ransomware of fouten tijdens upgrades.
De mogelijkheid om gegevens te herstellen naar elk controlepunt in het logboek biedt gemoedsrust. U kunt gegevens in alle rust herstellen naar het tijdstip dat aan de calamiteit voorafging. Deze vorm van disaster recovery maakt een einde aan overhead en complexiteit. Alle relevante data wordt voordurend gerepliceerd, zonder de noodzaak van snapshots en zonder nadelige gevolgen voor de productieomgeving of prestaties van beschermde virtuele machines.
‘Ja’-verkopen
Helpdesks van datacenters krijgen regelmatig verzoeken om bestanden van klanten te herstellen. Als een medewerker van zijn ict-afdeling te horen krijgt: ‘Jazeker, we kunnen uw bestanden herstellen tot seconden voordat ze verloren gingen’, zal die de held van de dag zijn, en hoeven eindgebruikers hun werk niet over te doen.
Daarnaast zullen managers op deze manier meer vertrouwen hebben in het vermogen om SAP-, SQL-, en Oracle-data en gebruikersgegevens in basismappen en file shares te herstellen. Dit is van cruciaal belang in een tijdperk waarin zakelijk succes staat of valt met samenwerking.
Bedrijven die in staat zijn om hun data en applicaties in een paar minuten tijd te herstellen naar de laatste seconde voordat een storing of andere calamiteit optrad, hebben een streepje voor op de concurrentie. Organisaties in sterk gereguleerde branches zoals de gezondheidszorg en financiële dienstverlening kunnen met deze mate van bedrijfscontinuïteit en fijnmazige disaster recovery ruimschoots voldoen aan de eisen van de wet- en regelgeving en voor betere klantenervaringen te zorgen.
De toekomst ligt in het verleden
Voor bedrijven die concurrerend en productief willen blijven en de bedrijfscontinuïteit willen waarborgen, schuilt de toekomst niet in back-ups, maar in het verleden. Ze moeten in staat zijn om in de tijd terug te gaan tot seconden voordat bestanden verloren gingen, verwijderd werden of geïnfecteerd raakten. In een wereld waarin hackers en steeds geavanceerdere malware de toon zetten, is het herstellen van data uit een back-up van twaalf uur geleden net zo hopeloos uit de tijd als een VHS-cassette.
Bedenk dat er twee soorten data corruptie zijn: fysieke en logische. Bij fysieke data corruptie is oorzaak vak gelegen in hardware en heeft een hoog eenmalig gehalte De oorzaak is vaak snel te verhelpen en dan terug kunnen naar een situatie van een minuut geleden is dan prettig. Helaas zijn logische problemen bijna altijd software gerelateerd te zijn en zijn vaak herhaaldelijk voorgekomen. Dat komt ook omdat er geen rootcause analyse is gedaan. Je kunt wel terug naar een punt in de tijd toen het nog wel werkte, maar vroeg of laat komt de fout terug. Voor die problemen ken ik echt nog geautomatiseerde truc en vereist hele goede kwalitatieve troubleshootingvaardigheden.
Atilla,
Je bedoelt toch geen illegale installaties?
– let wel, die bevallen de meeste particulieren het best (m.u.v. W10) –
Maar goed, zo horen deze ook geen verschil tussen de CD’s van Andre Haz.
Niet bepaald nieuw Point In Time (PIT) recovery. Oracle kent bijvoorbeeld het flashback mechanisme (database rewind) en met NetApps is in de regel ook vrij snel een PIT restore + recovery mogelijk.
Auteur gaat wat optimistisch voorbij aan het feit dat wanneer een PIT recovery is gedaan, alle gebruikers mutaties (vanaf dat PIT) overnieuw moeten worden ingevoerd, niet alleen die van de getroffen gebruiker. Het besluit om over te gaan tot een PIT recovery van een productief ERP systeem is dan ook niet echt het soort besluit dat een helpdeskmedewerker neemt.