In het boekjaar 2015 zag Centric de nettowinst fors stijgen, maar de omzet afnemen. Het resultaat na belasting steeg met 20 procent en bedroeg 18,6 miljoen euro (2014: 15,5 miljoen). De omzet nam met 6 procent af tot 463 miljoen euro (2014: 494 miljoen). Toch zegt de ict-dienstverlener bijzonder tevreden te zijn over de prestaties. Het bedrijf spreekt van een structureel betere verhouding tussen de gerealiseerde omzet en winst.
Centric zette twee jaar geleden een nieuwe koers in waarbij het een scherpere focus in de bedrijfsvoering nastreeft. Na twee jaar zegt het bedrijf al de vruchten te kunnen plukken van deze koerswijziging. De duidelijke marktaanscherping met de drie kerndomeinen Public Sector, Supply Chain en Financials, de internationale samenwerking, de uitbouw van de cloud- en managed services-proposities en de aantrekkende detacheringsvraag hebben samen geleid tot deze positieve resultaten. Deze zijn wel enigszins negatief beïnvloed door de ongunstige wisselkoers van de Noorse kroon naar de euro.
Centric verwacht de komende jaren verder te profiteren van de nieuwe strategie en ook weer in omzet te groeien. Daarbij speelt de groei van de vestiging in Roemenië een belangrijke rol. Voor de meeste branches en landen vindt hier namelijk een toenemend deel van de softwareontwikkeling en ook beheer van infrastructuur plaats. In de andere landen verwacht Centric overigens ook een stijging van het aantal medewerkers, met name voor de detacheringsactiviteiten.
Terugblik
In een terugblik op 2015 stelt Centric dat het op het domein Public Sector anticipeerde op de decentralisaties van taken op het vlak van werk, wonen en zorg naar gemeenten. De it-dienstverlener liet de eigen afdelingen op deze gebieden nauwer met elkaar samenwerken om voor een integratie van bijbehorende oplossingen te zorgen.
Bij het domein Supply Chain stond 2015 in het teken van het aanbrengen van focus en de internationalisering van de organisatie. Centric nam afscheid van een aantal bedrijfssoftware-activiteiten, waaronder TradeWorld en Bestmate, zodat de organisatie zich nadrukkelijker kan richten op de ontwikkeling van het eigen omnichannel-product StoreWorld en de oplossing voor warehousemanagement, Locus WMS. Deze oplossingen ondersteunen winkeliers bij de realisatie van hun e-fulfilment ambities.
In het domein Financials investeert Centric continu in de dienstverlening voor business process outsourcing. Dit leidde er vorig jaar onder meer toe dat BNG Bank zijn contract met Centric met tien jaar verlengde.
Uitbesteding
Verder meldt Centric dat in 2015 de vraag naar hardware afnam, terwijl die naar applicaties en data die vanuit de cloud ontsloten worden, juist sterk toenam. Dat leverde de nodige migratieprojecten naar de hybride, private en publieke cloud op.
Daarnaast voerde het bedrijf een aantal succesvolle it-uitbestedingsprojecten uit. Klanten waren vooral te spreken over de datacenterdiensten en de ondersteuning van eindgebruikers. De kennis en ervaring op dit gebied worden ingezet voor de internationale uitbouw van deze dienstverlening, waarbij Centric zich vooral richt op Scandinavië.