Een mobiele applicatie die het volledige schoonmaakproces voor projecten organiseert. Dat is Leviy. Hiermee biedt de start-up de oplossing voor de problemen en uitdagingen in de facilitaire markt, meent Leviy-ceo Sebastiaan van der Vinne.
Leviy is ontstaan vanuit het facilitair adviesbureau Intexso, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in advisering bij strategische vraagstukken met name in de schoonmaakmarkt. De grondleggers hadden een (in)directe betrokkenheid bij dat adviesbureau.
De oprichters wilden met een softwaresysteem oplossing bieden aan de problemen en uitdagingen in de facilitaire markt. ‘Denk hierbij aan inzicht en transparantie, échte integratie van klantprocessen, heldere communicatie, realtime grip op processen en innoveren vanuit de beleidsvisie’, vertelt ceo Sebastiaan van der Vinne. ‘We willen in essentie alle betrokkenen in een schoonmaaksamenwerking, die vaak complexer is dan mensen in eerste instantie denken, dichter bij elkaar brengen en echt met elkaar op strategisch vlak laten samenwerken. Zo ontstond Leviy, wat mensen samenbrengen betekent.’
De ondernemers startte klein en met weinig functionaliteit. ‘We ontwikkelden een online dashboard en bijbehorende applicatie voor de configuratie en het inzicht in controleresultaten.’ De heren moesten direct al een belangrijke keuze maken: een native app of cross platform-technieken. ‘We zijn voor cross platform gegaan. Dit deden we met behulp van Apache Cordova. Dat is een uitstekende keuze gebleken.’
Jonge honden en ervaren krachten
Het startende ondernemersteam bestond uit vier partners. De twee jonge honden Bart van Velden (cto) en Sebastiaan van der Vinne (ceo) en twee ervaren krachten als financieel directeur en juridisch adviseur. Het team is inmiddels verder gegroeid en bestaat uit veertien medewerkers. ‘Er is kennis en ervaring ingeschakeld op vlak van juridische zaken, financieel en fiscaal en kwaliteit (ten behoeven van enkele stringente kwaliteitsnormen en ISO-certificeringen). Binnen het it-team zijn enkele senior ontwikkelaars aangetrokken om het algemeen niveau binnen het ontwikkelteam omhoog te halen’, licht de ceo toe.
Dat team heeft het product ondertussen fors uitgebreid. Dat begon met het automatiseren van één controleproces dat dagelijks door veel schoonmaakbedrijven vanuit een Nederlandse Norm (NEN 2075) wordt toegepast. ‘Deze digitalisering zorgde voor veel enthousiasme’, laat Van Der Vinne weten. ‘Vanuit die positieve flow zijn we allerlei aanverwante processen gaan automatiseren. Hierdoor voorziet het systeem nu in oplossingen voor kwaliteitscontrole, meldingen en communicatie, taakregistratie, taakplanning, documentbeheer, urenregistratie en nog meer.’
Open source en Agile
Voor de ontwikkeling van deze nieuwe functionaliteiten werkt de start-up Agile. Van Der Vinne: ‘We ontwikkelen in sprints van twee weken. De opgeleverde en geteste software wordt vanuit de sprint ook direct in productie genomen. Het ontwikkelproces loopt zodoende als een trein met tal van moderne tools en middels continuous delivery. Dat vraagt in een sector met redelijk traditionele partijen overigens soms wel even extra aandacht.’
De start-up maakt ook veel gebruik van open source. Vooral bij opschalen voor grotere opdrachtgevers met veel medewerkers en werklocaties vroeg dat om de nodige aandacht, laat de ceo weten. ‘Voortschrijdend inzicht is gelukkig goed te combineren met Agile-development. Meertalige ondersteuning was er vanaf het begin, goed om kunnen gaan met verschillende tijdzones was bijvoorbeeld wel even doorpakken.’
Om alle nieuwe functionaliteiten te realiseren, moest de start-up veel veranderen qua hosting. ‘We gingen van eenvoudige webhosting via een ‘virtual private server (vps) naar een uitgebreide redundante infrastructuur met tal van virtuele servers met eigen taken en uitgebreide monitoring. Daarbij moet wel gezegd worden dat over de eerste code nog wel eens grappen werden gemaakt.’
Toekomst
‘Sinds de oprichting in 2014 hebben we een heftige groei doorgemaakt’, vertelt de ceo. ‘Ons systeem wordt dagelijks gebruikt, bijvoorbeeld door AMC, LUMC, Van der Valk hotels, Hilton, RET Rotterdam, Connexxion. Daarnaast is het medewerkersteam gegroeid tot veertien medewerkers en hebben we een gezonde omzet met rendement. 2016 staat dan ook in het teken van stabiliteit borgen, kwaliteit van de organisatie verhogen en complexe keuzes goed maken. Zo zijn we met de eindfase van een traject bezig ten behoeve van een ISO 27001-certificering om ook richting de toekomst kwaliteit en veiligheid van informatie te garanderen naar onze klanten.’
Op technisch vlak kijkt de start-up naar het breder inzetten van allerlei beschikbare data. ‘Waar we nu losse analyse- en rapportagemogelijkheden hebben, gaan we deze straks op zo’n wijze beschikbaar stellen dat een gebruiker ook direct een actie kan ondernemen en bijsturen. Met goede business intelligence en de juiste mogelijkheden is in veel omgevingen nog veel verbetering mogelijk.’ Daarnaast wil de start-up samenwerkingen aangaan met partijen op het vlak van smart buildings, sensortechnieken, indoor navigatie en business intelligence.
Bootstrapped
Leviy is een bootstrapped bedrijf. Dit houdt in dat een organisatie zonder externe financiering werkt. ‘We konden al heel snel klanten aan ons binden die bereid waren voor ontwikkelingen en oplossingen te betalen’, legt Van der Vinne uit. ‘We hanteren een SaaS-businessmodel waarbij vanuit een verscheidenheid aan functionaliteiten een jaarlicentie per gebruiker, en uiteindelijk voor de gehele organisatie, wordt betaald.’ Daarnaast kon de ceo de eerste achttien maanden gebruikmaken van een korte termijn krediet van één van de aandeelhouders. Dit om de broodnodige investeringen te doen.
‘We willen het liefst zo lang mogelijk alles met ons eigen geld blijven doen’, vervolgt de ceo. ‘Als je echter op meerdere borden tegelijk gaat schaken vraagt dat om een investering in structuur, personeel en resources. Het werken zonder kredieten en/of investeerder(s) is een interessante uitdaging.’
Internationale pilots
Ook staat internationale groei op de planning. ‘Eind 2015 zijn we gestart met pilotprojecten in België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Brazilië. Deze pilots werden positief ontvangen. Volgens Van der Vinne komt dit doordat ook deze landen tegen dezelfde praktische problemen oplopen. Wel merkt hij dat deze landen een compleet andere bedrijfscultuur hebben. ‘De uitdaging bij internationalisering zit dus niet zozeer in de oplossing en het product, maar de organisatie, personeel en cultuur’, sluit hij af.