Ik snap iets niet. En als ik iets niet snap dan vraag ik het anderen. De laatste tijd hoor ik regelmatig over senior it-specialisten die thuis zitten. In tegenstelling daarvan zie ik ook hoe veel bedrijven moeite hebben hun it-gerelateerde vacatures in te vullen. Dat is toch raar of ligt dat aan mij?
Ik wil er in een korte serie artikelen samen met u, de lezer, proberen achter te komen waarom sterke, senior it-kanonnen soms toch niet aan de bak komen. Let wel. Ik heb het hier over senior it’ers die beschikken over gevraagde vaardigheden en voldoende actuele kennis. De mogelijkheid bestaat dat een deel van de thuiszitters in de Dino-categorie valt. Dan is het mijns inziens eenvoudiger te verklaren waarom er geen leuke klus voorbijkomt.
In het eerste deel proberen we het probleem te schetsen, in het tweede gaan we kijken naar gerelateerde ontwikkelingen rond dit probleem. En misschien hebben we in het derde deel, hopelijk op basis van uw input, deze vreemde situatie opgelost.
Vanuit mijn perspectief, meer dan twintig jaar it-ervaring, denk ik dat junior it’ers specifieke eigenschappen hebben, die goed te combineren zijn met die van de meer senior medewerkers. En dat gemengde teams een beter resultaat leveren dan eenvormige teams. Dus volgens mij zijn senior it’ers noodzakelijk voor een optimaal resultaat.
Generaliseren
Sta mij toe even te generaliseren, dat zal ik in deze serie nog wel vaker doen. Over wie hebben we het hier nu eigenlijk:
De jonge gasten zijn vol energie, lopen graag in drie kuilen tegelijk, beschikken over recente (technische) kennis en zijn nog niet lamgeslagen door werken met matige managers. De uitdagingen zitten voor hen mogelijk in het efficiënt werken en communiceren. Velen moeten nog leren veel te doen in weinig tijd, prioriteiten te stellen en in teamverband elkaar te inspireren. Daarnaast denk ik dat het vermogen om het krachtenspel in de organisatie in dienst te stellen van de opdracht ook nog in ontwikkeling is.
De ervaren ‘silverback’ is in staan om ‘over de opdracht’ heen te kijken om ervoor te zorgen dat de projecten daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de organisatie. Zij zijn ook in staat om de jongere medewerkers te helpen met plannen, organisatiepolitiek en efficiënt werken. En ze zijn zeker in staat het projectteam om de voor de hand liggende valkuilen heen te leiden. Die valkuilen hebben ze namelijk al vaker gezien.
Volgens mij leidt een mix van generaties tot de beste mix van competenties en kennis in een team dat een maximaal resultaat garandeert. Een resultaat dat meerwaarde biedt voor het hele bedrijf, en niet alleen maar binnen de nauwe focus van het project.
Voorbeeld
Ik heb het hier recentelijk met Ed over gehad. Ed is een ervaren projectmanager met meer dan 25 jaar ervaring bij tientallen, veelal grotere, organisaties. Ed heeft al vier jaar geen klus kunnen doen waar hij in uitgedaagd wordt.
Ed geeft aan dat het lastig kan zijn voor de meer ervaren, lees duurdere, specialisten om aan de bak te komen omdat de focus vaak ligt op korte termijn kostenbeheersing en niet op het resultaat voor de organisatie. Deze focus kan ertoe leiden dat er gebruik wordt gemaakt van goedkopere, vaak jongere, krachten die op korte termijn schijnbaar de projectresultaten leveren.
Ed geeft aan dat er vaak voorbij wordt gegaan aan het bedrijfsbelang, ten gunste van het projectbelang. Dus het project is op tijd af, heeft schijnbaar voldoende resultaat opgeleverd, maar heeft een spoor van extra kosten en verstoorde relaties in de organisatie aangericht. Dus per saldo heeft de organisatie verloren.
Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Ed geeft aan dat hij niet aan de bak komt omdat hij te duur zou zijn. Op klussen voor lagere tarieven komt hij niet aan de bak omdat hij overgekwalificeerd zou zijn.
Aan het feit dat Ed hetzelfde werk van de minder ervaren persoon in misschien wel de helft van de tijd kan doen lijkt volledig te worden voorbijgegaan.
Nogmaals: dat is toch raar?
Wij hebben nog wel ideeën over hoe we deze situatie verder kunnen analyseren en op kunnen lossen. Dat komt in het volgende deel.
Voor nu hoor ik graag hoe u als lezer tegen bovenstaande situatie aankijkt. Comments please below.
Deze serie komt tot stand in samenwerking met Jeroen de Lange van The Future Group, input van Ed natuurlijk en Kim Willems van Masters In IT.
De markt heeft altijd gelijk.
Alleen bij onderkende nood in de markt – of als de markt vervangen wordt door een geleide markt (maar dat is meer iets voor communisten) – zal de vraag naar ervaren dure krachten toenemen.
Ook in dit verband: heeft u de laatste 30 jaar wel eens een IT-advertentie gezien waarin WO gevraagd werd (‘onnodig te reageren met HBO of minder’)?
Remco
I totally agree with you: I also believe that a mix of generations would be more efficient for a company, combining the best of both worlds. Experienced professionals, while perhaps does not know the very latest mobile technology, can easily put things into perspective, work more efficiently, be sure communication is clear, can manage a conflict to the best solution. The experience, emotional intelligence, a set of values shaped in years of challenges is a fantastic asset, which is often overlooked.
Remco is zelf ook oud, meer dan twintig jaar it-ervaring. Hij geeft het goede voorbeeld. Je overleeft alleen als je je flauwekul duur verkoopt, bij voorkeur in een drieluik. Eerst probleem, dan kietelen, daarna de oplossing. ‘Samen met u komen we eruit, als je maar betaalt.’
Beste Remco,
Een loffelijk streven! Mag ik mij verstouten de horizon nog wat te verwijden? Hoe zou het zijn om ICT verder te brengen naar een Technologie van de samenleving die de Communicatie van Informatie integraal ondersteunt? Niet langer verdienmodellen bedenken die informatie van en uit de samenleving gebruiken voor (beperkte) private winst, maar een transparant “verdienmodel” waar de samenleving als geheel beter van wordt?
Bijvoorbeeld: één consistent transactiesysteem waarmee de hele keten van productie t/m consumptie helder wordt, inclusief de nu vaak verhullende markten, die vanuit de samenleving gezien geen waarde toevoegen, maar te vaak slechts waarde onttrekken. Eén consistent betalingssysteem, waarbij “local currencies” niet meer nodig zijn, maar waarbij een transparant waardetransport plaats vindt gekoppeld aan de reële waarde van de productie en levering van goederen en diensten. Eén verantwoordingssysteem, niet gebaseerd op subjectieve interpretaties van (grote) accountants èn adviseurs(!), maar op objectieve verslaglegging gebaseerd op objectieve (real-time real-world) en democratisch controleerbare feiten.
We zouden er met elkaar veel beter van kunnen worden. Niet alleen financieel, dat is slechts het gevolg van ons handelen binnen de bestaande systemen, juist materieel en moreel, als ik dat als “society asset” mag benoemen…
Wat vind je als ervaren silverback Remco? Misschien zelfs dat ICT de basis kan zijn voor de toekomstige architectuur van de mondiale samenleving. Iemand moet daar toch een keer aan beginnen? Het “simpele” financiële mondiale model lijkt mij, gezien alle problemen van de laatste 25 jaar, aan een meer coherente vervanging toe. Wat vind jij?
Beste Remco,
Even het commerciële gehalte van je inhoud opzij te zetten, ik kan me wel meten met je wat jaren IT betreft en ik weet iets van IT, ketens, vervolgschade, het voorkomen van en ook nog eens iets van recruitment en de ontwikkelingen in de markt. Ik sla hem graag, even generaliserend, sta me toe, plat.
Baas zoekt aapje met kunstje, gaat naar een recruiter en zegt,”Ik zoek aapje met trucje” en overhandigd de recruiter een briefje met wensen/eisen. Recruiter gaat op zoek en wat dacht je wat? In minder dan 5% vinden ze dat aapje waarvan op papier staat dat die dat trucje eigen is.
Uiteraard wil die baas daar niet voor betalen en bespreekt tal van betalingsscenarios en natuurlijk als het mis gaat is er niets aan de hand. Baas hoeft dan niet te betalen en de recruiter zwijgt als het graf. Neehee, recruiters kennen geen mismatch. Nee er is aan de recruiter ook niet gevraagd of die inhoudelijk wel de trucjes van het aapje kent want daar heeftie fan-tas-tisch software voor.
Weet je wat, zegt dat baasje, we nemen gewoon interns binnen of stagiaires. Die geef je een vergoeding, kun je laten springen en dansen en die aapjes kunnen dan op hun cv schrijven een fan-tas-tisch-e stageplaats hebben vervult bij een heeeeele bekende baas.
Bottomline beste Remco,
En dat weet je natuurlijk zelf ook wel, dat je iets moet met dat ‘stervende talent[‘ op de banken thuis en die werkeloze zzp-er die gewoon of ontzettend veel pech blijkt te hebben of gewoon eigenlijk geen ondernemer is. Hadden we al gesproken dat de gemiddelde schuld per zzp-er momenteel meer dan € 1.35.000,- is? Niet? Oh. Vooruit bij deze.
Beste Remco,
Ik ben voor zaken, ik ben voor vrijheid, ik gun echt iedereen het grootste succes van de wereld, echt. Maar ik ben wat dit betreft wel bijzonder nuchter maar ook oprecht. Zo zijn wij druk bezig in Rotterdam seminars op te zetten voor die werkeloze zzp-er en bankzittende ICT talent van laten we zeggen boven de 40? Die mogen daar gratis voor komen, vlak naast de A16 in IJsselmonde.
Daar gaan we het gewoon hebben hoe de realiteit er voor heel veel IT Talent van boven de 40 er uit ziet en welke perspectieven er zijn. Dan gaan we ook gewoon nuchter netwerken en kijken of er heel slim en ondernemend talent is dat nuchter heel waardevolle constructieve dingen aan weet te reiken aan anderen. Het is gewoon gratis maar de lunch moet je wel zelf regelen.
Mijn comment, see here above….
Uiteraard bijzonder veel succes met je zakelijke onderneming, want echt, ik gun een ieder alle zakelijke succes die die anderen ook gunt.
Ook in Oostenrijk kom ik jonge ICTers tegen, vers van school met hele grote ego’s en een heel klein hoopje kennis en/of ervaring.
Als zelfstandige merk je dat je vertrouwen kweekt als ook over de beheersbaarheid van kleine oplossingen spreekt. Een cryptotrojaner helpt de ene of de andere te realiseren hoe afhankelijk die kleine bedrijfjes van ICT zijn en hoe weinig ze bereid zijn uit te geven.
Bij de grotere die hier heel schaars zijn heerst nog het idee dat een vriendje van vroeger de kersverse “manager” wel helpt, ja, van de regen in de drup.
Oud? Het is maar hoe je je voelt. Met 60 haal ik nog nieuwe klanten binnen.
Oude rotten zijn een bepaald salarisniveau gewent dat men niet betaald voor jongere gasten die nieuwe technieken beheersen. Als oude rot heb je vaak geen hands-on kennis van moderne tooling, talen etc.
Als oude rotten met minder genoegen (zouden kunnen) nemen, dan zouden ze weer aan een baan kunnen komen. Werkgevers weigeren marktprijzen te betalen als er schaarste in de markt is. Dat is nog nooit gebeurd en gaat niet gebeuren. 25+ jaar ervaring hiero.
Senioriteit, kennis en kunde is gunning.
Een prospect neemt eerder iets aan van een “oudere” specialist dan van een strak in het pak, gel in het haar, junior account manager..
Nogmaals; senioriteit is gunning
“Als oude rot heb je vaak geen hands-on kennis van moderne tooling, talen etc. ”
Dat hangt van je zelf af, juist een oude rot weet dat bijblijven nodig is anders zit je terecht op de bank.
Meer gastarbeiders nodig in de ICT zegt bestuursvoorzitter Jacques van den Broek van Randstad:
Zie: http://tinyurl.com/h8umlwy
“Zonder marges heb ik geen inkomsten, dus zet die deur maar open”.