Ik snap iets niet. En als ik iets niet snap dan vraag ik het anderen. De laatste tijd hoor ik regelmatig over senior it-specialisten die thuis zitten. In tegenstelling daarvan zie ik ook hoe veel bedrijven moeite hebben hun it-gerelateerde vacatures in te vullen. Dat is toch raar of ligt dat aan mij?
Ik wil er in een korte serie artikelen samen met u, de lezer, proberen achter te komen waarom sterke, senior it-kanonnen soms toch niet aan de bak komen. Let wel. Ik heb het hier over senior it’ers die beschikken over gevraagde vaardigheden en voldoende actuele kennis. De mogelijkheid bestaat dat een deel van de thuiszitters in de Dino-categorie valt. Dan is het mijns inziens eenvoudiger te verklaren waarom er geen leuke klus voorbijkomt.
In het eerste deel proberen we het probleem te schetsen, in het tweede gaan we kijken naar gerelateerde ontwikkelingen rond dit probleem. En misschien hebben we in het derde deel, hopelijk op basis van uw input, deze vreemde situatie opgelost.
Vanuit mijn perspectief, meer dan twintig jaar it-ervaring, denk ik dat junior it’ers specifieke eigenschappen hebben, die goed te combineren zijn met die van de meer senior medewerkers. En dat gemengde teams een beter resultaat leveren dan eenvormige teams. Dus volgens mij zijn senior it’ers noodzakelijk voor een optimaal resultaat.
Generaliseren
Sta mij toe even te generaliseren, dat zal ik in deze serie nog wel vaker doen. Over wie hebben we het hier nu eigenlijk:
De jonge gasten zijn vol energie, lopen graag in drie kuilen tegelijk, beschikken over recente (technische) kennis en zijn nog niet lamgeslagen door werken met matige managers. De uitdagingen zitten voor hen mogelijk in het efficiënt werken en communiceren. Velen moeten nog leren veel te doen in weinig tijd, prioriteiten te stellen en in teamverband elkaar te inspireren. Daarnaast denk ik dat het vermogen om het krachtenspel in de organisatie in dienst te stellen van de opdracht ook nog in ontwikkeling is.
De ervaren ‘silverback’ is in staan om ‘over de opdracht’ heen te kijken om ervoor te zorgen dat de projecten daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de organisatie. Zij zijn ook in staat om de jongere medewerkers te helpen met plannen, organisatiepolitiek en efficiënt werken. En ze zijn zeker in staat het projectteam om de voor de hand liggende valkuilen heen te leiden. Die valkuilen hebben ze namelijk al vaker gezien.
Volgens mij leidt een mix van generaties tot de beste mix van competenties en kennis in een team dat een maximaal resultaat garandeert. Een resultaat dat meerwaarde biedt voor het hele bedrijf, en niet alleen maar binnen de nauwe focus van het project.
Voorbeeld
Ik heb het hier recentelijk met Ed over gehad. Ed is een ervaren projectmanager met meer dan 25 jaar ervaring bij tientallen, veelal grotere, organisaties. Ed heeft al vier jaar geen klus kunnen doen waar hij in uitgedaagd wordt.
Ed geeft aan dat het lastig kan zijn voor de meer ervaren, lees duurdere, specialisten om aan de bak te komen omdat de focus vaak ligt op korte termijn kostenbeheersing en niet op het resultaat voor de organisatie. Deze focus kan ertoe leiden dat er gebruik wordt gemaakt van goedkopere, vaak jongere, krachten die op korte termijn schijnbaar de projectresultaten leveren.
Ed geeft aan dat er vaak voorbij wordt gegaan aan het bedrijfsbelang, ten gunste van het projectbelang. Dus het project is op tijd af, heeft schijnbaar voldoende resultaat opgeleverd, maar heeft een spoor van extra kosten en verstoorde relaties in de organisatie aangericht. Dus per saldo heeft de organisatie verloren.
Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Ed geeft aan dat hij niet aan de bak komt omdat hij te duur zou zijn. Op klussen voor lagere tarieven komt hij niet aan de bak omdat hij overgekwalificeerd zou zijn.
Aan het feit dat Ed hetzelfde werk van de minder ervaren persoon in misschien wel de helft van de tijd kan doen lijkt volledig te worden voorbijgegaan.
Nogmaals: dat is toch raar?
Wij hebben nog wel ideeën over hoe we deze situatie verder kunnen analyseren en op kunnen lossen. Dat komt in het volgende deel.
Voor nu hoor ik graag hoe u als lezer tegen bovenstaande situatie aankijkt. Comments please below.
Deze serie komt tot stand in samenwerking met Jeroen de Lange van The Future Group, input van Ed natuurlijk en Kim Willems van Masters In IT.
@KJ: De verhouding “weldenkende mensen” vs. “hersenloze managers” begint in Nederland gevaarlijk klein te worden. Gevaarlijk in de zin van: zou de serieuze revolutie (die Troelstra in 1918 voor ogen stond of – als u dat liever heeft – die koningin Wilhelmina in 1945 voor ogen stond) toch nog komen.
Dank voor jullie reacties tot nu toe. Vind ik top en ze dragen allemaal inhoudelijk bij! We zullen deze, en die er mogelijk nog bijkomen, zeker verwerken in de volgende delen. De meeste reacties vind ik zeer doordacht en gedetailleerd, daar ga ik echt even flink op kauwen.
Sta mij toe even te generaliseren, iets dat ik vaker doe. Waarover hebben we het eigenlijk.
Over iemand die het allemaal allemaal zeer doordacht en gedetailleerd gaat verwerken in zijn volgende infantiele advertorial sprookjesboek over Herman, Tukkertje en Baas Bill. Ze betaalden infralead voor hun Next generation marketing nog lang en gelukkig.