Het Amerikaanse ict-concern CSC kondigt aan te fuseren met de divisie Enterprise Services van Hewlett Packard Enterprise (HPE). Het fusiebedrijf heeft een gecombineerde omzet van 26 miljard dollar en bedient ruim vijfduizend klanten in zeventig landen. De aandeelhouders van CSC en HPE krijgen elk een belang van 50 procent in het bedrijf. De fusie wordt naar verwachting eind maart 2017 afgerond, na goedkeuring van de aandeelhouders en beurs- en mededingingsautoriteiten.
CSC-topman Mike Lawrie wordt in het nieuwe bedrijf ‘chairman’, ‘president’ en ceo; HPE-topvrouw Meg Whitman treedt toe tot de nog te formeren nieuwe ‘board’ van de it-dienstverleningsgrootmacht. Wat de naam wordt van het fusiebedrijf is nog niet bekend, al circuleert de naam Spinco. De transactie heeft een waarde van zo’n 8,5 miljard dollar.
Van de gecombineerde omzet van 26 miljard dollar komt, gebaseerd op de laatste vier kwartalen, acht miljard dollar van CSC en achttien miljard dollar van HPE Enterprise Services (circa een derde van de omzet van HPE). Uitgesplitst naar regio’s komt afgerond 50 procent van de omzet uit de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt, 21 procent uit de Brits/Ierse markt, 20 procent uit de rest van Europa, Midden-Oosten en Afrika en 10 procent van Australische en Aziatische markten.
Volgens beide concerns biedt de fusie de kans om een van de grootste ict-dienstverleners van de wereld te worden. Ook is de verwachting dat grootzakelijke klanten beter kunnen worden geholpen bij hun digitale veranderingsvraagstukken.
Scheiding
De aankondiging van de fusie komt zo’n half jaar na de scheiding van CSC in twee aparte beursgenoteerde bedrijven: de wereldwijd opererende ict-dienstverlener CSC en de op de Amerikaanse markt gerichte onderneming CSRA. Eind 2014 werd ook al de opdeling van HP aangekondigd in Hewlett-Packard Enterprise voor de infrastructuur, software en diensten en HP Inc voor de pc- en printeractiviteiten. Door de voorgenomen afstoting van de servicestak aan CSC zal HPE zich nu geheel richten op infrastructuur en bijbehorende software.
De dienstentak van HPE bestaat voor een groot deel uit de activiteiten van het in 2008 overgenomen EDS. HP heeft echter na deze overname nooit kunnen overtuigen als internationaal opererende ict-servicegrootmacht, al stel HPE dat er de afgelopen tijd weer aanzienlijke groei is bereikt.
Personeel
Bij CSC werken wereldwijd zo’n 56.000 man; bij de dienstentak van HPE een slordige honderdduizend (tweederde van het HPE-personeelsbestand). In Nederland werken er bij CSC in totaal vijfhonderd medewerkers. Van HPE is het aantal personeelsleden dat in Nederland overgaat naar het nieuwe fusiebedrijf nog niet bekend. Dat moet de komende maanden nog worden ingevuld, maar het zal naar schatting om vele honderden medewerkers gaan. HPE was niet in staat aan te geven hoeveel mensen er bij de servicestak in Nederland werken.
1 + 1 = 3; weer iets nieuws? En voor wie geldt dit? De aandeelhouders? Zeker niet voor de betrokken medewerkers!
Nou, ik ben 1 van die medewerkers van CSC in Nederland en ik kan je zeggen dat ik er naar uit kijk.
Meer kansen intern maar vooral een nog verdere verbetering van ons dienstenportfolio. En als mijn klanten er beter van worden dan wordt ik er dus ook beter van!
Natuurlijk hoort hier een opschoning van de bedrijven bij. Maar het is verkeerd om te denken dat het komt door zo’n fusie. Dat komt gewoon door een steeds verder gaande vraag van onze klanten naar digitalisering. En zit daar je expertise niet in (lees je hebt daar nooit in geïnvesteerd) dan houdt het helaas dus een keer op…
Als 2 voudig oud medewerker van HP, is het toch triest om te zien hoe je elke keer de verkeerde keuzen kan maken. Mijn eerste termijn bij HP, was het hoogstaande technogische vernieuwer (in die tijd gezien, we praten dan wel begin jaren 90). Daarna kreeg ook HP allerlei kapitalistische krampen, door overmoed en grootheidswaanzin. Fiorina had in 2001 bijna PWC overgenomen (dat toch echt een dienstverlener is in het business segment), maar neemt een jaar later Compaq over (dat toch echt een kopie was van HP). Welke strategie moet daar achter gezeten hebben (strategisch scheelt het nogal of je een pure dienstverlener wil overnemen of een kopie van jezelf). Ik heb de fusie meegemaakt en het was gewoon meer van hetzelfde.
Daarna missen ze de boot qua mobiel. Eindelijk begint papier ook minder te worden, terwijl de paperless office al eerder beloofd was. Dat voelt HP natuurlijk.
In 2008 (was ik al weg) nemen ze een dienstverlener over (EDS). Maar puur op outsourcing. Terwijl toen al cloud een begin maakte. Het was toen een heel groot technologiebedrijf dat zowel de zakelijke als consumentenmarkt bedient op het gebied van alle mogelijke computerapparatuur en printers. Verder een enorme dienstentak die al deze zaken bij zakelijke klanten draaiende houdt.
Toen de cloud nog verder doorzette, de mobilisering nog verder aantrok, bleek dat het hele productengamma commodity te worden. En dan in 2012 nog een bedrijf voor 10 miljard kopen (Autonomy) wat nog niet 1/100 waard was. Tja dan vraag je er ook om.
Dan denk je in 2015, eindelijk ze gaan splitsen, maar wat doen ze, in een consumenten en zakelijk deel. Daar zat niemand op te wachten. Het productengamma was het probleem. De diensten moesten richting business of cloud en de producten moeten innovatiever en de rest afstoten.
Ik voorzien voor zowel HPE als HP Inc een stervend bestaan. HP Inc zit echt in een commodity markt en nog een slinkende ook (pc’s en printers). Het enige wat ik dan zie is 3D printers, maar of HP daar nu naam in gaat maken? En bij HPE, wat dus nu alleen nog de oude backend systemen en wat software verkoopt begint ook zo langzamerhand commodity te worden. Ik zie nu al dat in datacenters veel consumerproducten gebruikt worden. Het zal niet lang duren of dat spul is ook niet interessant meer. En het idee dat HPE nog even in de cloud kan stappen is lariekoek. Amazon en MS zijn al mijlen verder.
Als HP nog iets wil redden, kunnen ze 2 dingen doen. Afbouwen en sterven. Of veel geld in R&D stoppen en met echte vernieuwing komen. We zullen het allemaal meemaken.