De Belastingdienst blijkt de gunning aan KPN voor de aanbesteding Lancat2015 te hebben ingetrokken omdat het ict-bedrijf bij de inschrijving niet meldde dat het was beboet door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de fiscus heeft KPN dan ook een valse, danwel onvolledige eigen verklaring ingestuurd. Het bedrijf is het hier niet mee eens en eist vanochtend in een kort geding dat de aanbesteding alsnog aan KPN wordt gegund en niet aan Telindus.
De aanbesteding Local Area Network CATalogus 2015 (Lancat 2015) bestaat uit een aantal onderdelen. De Belastingdienst verwacht de komende vier jaar jaarlijks een slordige 2,5 miljoen euro aan onderhoud en ondersteuning op de ‘installed base’ kwijt te zijn en gemiddeld tien miljoen euro per jaar aan de verwerving van netwerkcomponenten te besteden.
Op 2 december 2015 verleende de Belastingdienst aan KPN de voorlopige gunning voor deze opdracht. Nummer twee op de lijst, de huidige leverancier Telindus, liet het er niet bij zitten en stapte op 21 december vorig jaar naar de rechter. Volgens de netwerkdienstverlener moest KPN worden uitgesloten vanwege een of meerdere facultatieve uitsluitingsgronden. Uit de dagvaarding van KPN wordt duidelijk wat deze gronden zijn, namelijk het insturen van een valse, danwel onvolledige eigen verklaring (van ‘goed gedrag’).
Op 28 januari van dit jaar laat de Belastingdienst weten dat de gunning is ingetrokken ‘met het oog op nader beraad’. De fiscus meldt op 12 februari dat het bedrijf definitief is uitgesloten van de aanbesteding. Dan hoort KPN pas wat er precies aan de hand is. Volgens de Belastingdienst heeft KPN bij de inschrijving ten onrechte geen melding gemaakt van drie boetebesluiten van de ACM. Dit had het bedrijf wel moeten doen in het kader van de Aanbestedingswet 2012.
Ernstige fouten
KPN tekent tegen deze zienswijze protest aan in twee gesprekken op 26 februari en 29 maart. De protesten halen niets uit: op 31 maart wordt KPN definitief uitgesloten en gaat de Lancat2015-miljoenenopdracht naar Telindus. KPN is het niet eens met deze gang van zaken en eist nu in een kort geding dat de opdracht alsnog aan het bedrijf wordt gegund.
In het pleidooi dat Straatman Koster Advocaten vandaag namens KPN voert, stelt het bedrijf dat in de eigen verklaring alleen is gevraagd of het bedrijf in het kader van de Aanbestedingswet ernstige fouten heeft gemaakt. KPN heeft deze vraag met nee beantwoord. De door ACM opgelegde boetes vindt KPN niet tot deze categorie behoren.
Kwade opzet
ACM legde KPN in het najaar van 2014 en medio 2015 boetes op van ruim acht miljoen euro omdat het concern concurrenten bij drie groothandelsdiensten zou hebben benadeeld. Het gaat daarbij om een service voor storingssignalering (isdn-lijnbewaking), een glasvezeltechniek voor internet en digitale tv (SDF Backhaul) en een doorschakeldienst (*21Online). Volgens de toezichthouder verzaakte KPN zijn plicht om concurrenten, die gebruikmaken van het KPN-netwerk, vooraf te informeren over de diensten die het wil aanbieden aan de eigen zakelijke klanten. De concurrentie moet door die verplichting tijdig de kans krijgen om eenzelfde aanbod aan zakelijke klanten te doen.
Het bedrijf benadrukt dat de boetes zijn uitgedeeld vanwege overtredingen van de Telecommunicatiewet. Die hebben niets van doen met aanbestedingen, laat staan dat ze te kenmerken zijn als ernstige beroepsfouten. KPN wijst er op dat het voortdurend met ACM in gesprek is over mededingingsvraagstukken. Daarvoor hebben beide partijen een zogeheten compliance handvest gesloten. Volgens KPN zijn er de afgelopen tijd tientallen kwesties besproken. Dat dan de ACM in een paar gevallen boetes oplegt, betekent niet dat er van kwade opzet of nalatigheid sprake is.
Buitenproportioneel
Het gaat volgens het bedrijf om professionele meningsverschillen: ‘herroepelijke besluiten’ waarbij nog steeds discussie gaande is. Zo heeft de ACM bij één meningsverschil (*21Online) de boete inmiddels teruggebracht van 2,7 miljoen euro naar 640.000 euro.
KPN vindt de uitsluiting buitenproportioneel. Het bedrijf is dan ook van oordeel dat de Belastingdienst moet aantonen dat de overtredingen, die in het kader van de Telecommunicatiewet zijn gemaakt, als ernstige fouten in het kader van de Aanbestedingswet vallen aan te merken. Verder vindt KPN dat de Belastingdienst heeft verzuimd aan te geven dat in de eigen verklaring dit soort inlichtingen ook verstrekt hadden moeten worden. Bovendien was de informatie over de boetes openbaar: de ACM heeft er over gepubliceerd, net als diverse media. KPN staat dan ook op het standpunt dat er geen sprake is van het verzwijgen van informatie.
Naar verwachting doet de rechter over twee weken uitspraak.
De ontwikkelingen bij aanbestedingen nemen steeds zorgwekkender vormen aan. Niet inkoop maar juristen bepalen. Google, Microsoft kennen Europese boetes die niet te bevatten zijn .. Siemens, IBM, HP kennen allemaal omkoop schandalen met schikkingen… Allemaal bekend.. Deze uitspraak is de deksel van de beerput en de start van moddergooien … Zorgwekkend .