Heisterkamp is naar eigen zeggen Europees marktleider op het gebied van Trailertrucking, met zestienhonderd medewerkers en duizend trucks. De sector Logistiek en Transport heeft te maken met veel veranderingen. Heisterkamp wilde de infrastructuur daarom schaalbaar en zo flexibel mogelijk inrichten. Motion10 hielp hen daarbij, met een ESB op basis van Biztalk.
Heisterkamp Transportation Solutions heeft vestigingen in Nederland, België Duitsland, Polen, Letland en Roemenië. Naast trailertrucking is Heisterkamp een vooraanstaand partner op het gebied van leasing, rental, en service voor (used) trucks en trailers.
Inspelen op constante veranderingen
De sector Logistiek en Transport is aan heel veel veranderingen onderhevig. De tarieven staan onder druk en de sector wordt tegelijkertijd geconfronteerd met oplopende kosten. Maar denk ook aan technologieveranderingen zoals platooning en apps for track & trace. Hoe kan een organisatie in de logistiek en transport ervoor zorgen dat ze niet voorbijgestreefd worden door de Uber of SOSmartapp van de sector, die wellicht sneller opkomt dan verwacht?
Ook bij Heisterkamp worden deze zorgen gevoeld.Tom van Noort, manager ict bij Heisterkamp, legt uit waarom Heisterkamp de infrastructuur zo flexibel mogelijk wilde maken. ‘Om in de toekomst snel in te kunnen spelen op veranderingen, moet je schaalbaar en flexibel zijn. Je infrastructuur moet toekomstbestendig zijn. Daarvoor is dit project met de ESB (Enterprise Service Bus) op basis van Biztalk een noodzakelijk voorstadium.’
‘Het leukste van Biztalk is; niemand weet dat het er is, en niemand snapt het. Dat maakt het lastig om te verantwoorden waarom zo’n investering nodig is. De business case voor dit project was: met het oog op groei en het inspelen op veranderende omstandigheden wilden we de applicatie-architectuur meer schaalbaar maken. Met daarbij de mogelijkheid om in de toekomst externen (klanten) aan te kunnen sluiten, waarbij je voor iedere nieuwe koppeling maar aan één kant aanpassingen hoeft te doen. De interne stroom programmeer je één keer, en je bent voortaan altijd sneller klaar. Daarbij wordt de infrastructuur en het berichtenverkeer met de ESB op Biztalk makkelijker beheersbaar.’
Training on the job
‘We wilden een ESB, en we wilden de leveranciersonafhankelijkheid vergroten. Daarom kozen we voor Biztalk; er is veel meer ondersteuning voor te vinden dan voor andere producten. Er zijn meerdere leveranciers die Biztalk kunnen ondersteunen alsook gebruikersgroepen en beschikbare informatie op het internet. Mede daarom hebben we er ook voor gekozen om met Motion10 ‘training on the job’ toe te passen. Met Rémon ter Haar van Motion10 kunnen we intern eigen kennis opdoen om het daarna zelf te kunnen bolwerken.’
‘Motion10 is aangedragen door Microsoft als dé specialist om met Biztalk een oplossing te bieden voor het integratievraagstuk. We hebben gekozen voor Motion10 omdat Gijs in ’t Veld (cto) hier geweest is. Ik liet hem het schema van onze architectuur zien, waarna hij vertelde wat zijn visie was op hoe dat opgelost moest worden. Dat was een goed verhaal; In ’t Veld heeft me geholpen de business case levendiger te maken, terwijl het toch een redelijke ‘black box’ is. Maar goed; als je één van de grondleggers van het product hebt, dan kunnen weinig anderen dat zo goed uitleggen als hij.’
Tips voor implementatie van een ESB
De implementatie van een ESB heeft Heisterkamp gedegen aangepakt. ‘We hebben vooraf een aantal koppelingen gedefinieerd die we wilden meenemen. Maar dat hebben we onderweg helemaal omgegooid. Dat is echt des Heisterkamps; als ik er tussendoor voor kies om het anders te doen vanwege veranderde business perspectieven, dan is dat zo. We zijn zo onderhevig aan veranderingen, dan wil je je niet vasthechten aan ideeën vooraf. Motion10 heeft vooral heel veel kennis geleverd. We hadden veel aan de uitleg en ‘training on the job’ van Ter Haar over Biztalk.’
Om een project als de overgang naar een ESB op Biztalk goed af te ronden heeft Van Noort drie belangrijke tips:
1. Goed kijken naar sizing. ‘Wij hebben Biztalk in een cluster neergezet. Uiteindelijk bleek dat niet nodig, we zijn nu toch terug bij een enkele machine. De kans dat er een keer iets uit ligt is niet zo groot. En er zijn weinig koppelingen die realtime zouden moeten blijven werken, in de zin van dat het direct een probleem oplevert als dat een keer niet zo is. Dat is denk ik een belangrijke tip: goed kijken naar de sizing. Achteraf gezien hadden wij dat ook kunnen doen. Hoe lager de kosten zijn, hoe makkelijker zo’n traject te verantwoorden is. Achteraf alsnog een andere machine erbij zetten en eventueel naar cluster gaan is wat mij betreft een slimmere oplossing.’
2. Zorgen voor meer kennis vooraf. ‘Biztalk is echt een specialistisch product. Dat vergt specialistische kennis en extra training. Zorg dat je dat vooraf doet of aan het begin van het traject. ‘Training on the job’, zoals wij hebben gedaan, dat kan. Maar in mijn optiek kun je met de technische moeilijkheid van het product beter zorgen voor een training vooraf.’
3. Doe het met een leuke partij. ‘Wij hebben bijvoorbeeld bewust gevraagd: ‘Hebben jullie een consultant die uit de buurt komt?’ Dat heeft te maken met kosten. Maar ook: het is fijner voor de consultant en voor de opdrachtgever. We hadden goed direct contact met Ter Haar en we hadden in hem één aanspreekpunt. Dan heb je ook weinig overhead op zo’n project. Het werkt ook flexibel met Motion10; Ter Haar is nu ook op afstand nog prettig beschikbaar voor het beantwoorden van hulpvragen.’
Stabiel, flexibel en klaar voor de toekomst
‘De ESB op Biztalk heeft er uiteindelijk toe bijgedragen dat onze omgeving veel stabieler is geworden. De koppelingen die nu via Biztalk lopen zijn stabieler. En hoe meer we dat met monitoring inzichtelijk kunnen maken, hoe stabieler het wordt.’
‘In Biztalk wordt ook masterdata bijgehouden. Bijvoorbeeld chauffeursgegevens en voertuiggegevens. Daar gaan nu andere systemen in de lead komen. Biztalk helpt ons om ervoor te zorgen dat straks één systeem in de lead is. En als we er op een gegeven moment voor moeten zorgen dat een ander systeem in de lead is, hoeven we maar twee koppelingen aan te passen. En daar hebben we gewoon veel voordeel uit te halen.’
‘We gaan binnenkort ook over naar een ander boardcomputersysteem. Ik ga hiervoor nu binnen een maand een pilot opzetten. De boardcomputer is waar de chauffeur alles op ingeeft. Hij geeft daar zijn opdrachten op in en de uren die hij maakt. Al onze 725 trucks die voor de Trailertrucking-divisie rijden zijn ermee uitgerust. Alle facturering wordt uitgevoerd op basis van de gegevens die daarbij binnenkomen. Daarbij zal Biztalk de vertaalslag doen.’
‘Het belangrijkste voordeel van de nieuwe applicatie-architectuur? Schaalbaarheid en flexibiliteit. De sector transport is aan heel veel wijzigingen onderhevig. Om daar snel op in te kunnen spelen, is dit een noodzakelijke stap. Op het moment dat we straks klanten gaan aansluiten, hoeven we dat bijvoorbeeld niet meer aan twee kanten te doen. We zijn klaar voor de toekomst’, besluit Van Noort