De digitale ontwikkelingen denderen maar door. Met de komst van de cloud lijkt het wel alsof alles ook ineens sneller gaat. De ondergang van traditionele business modellen is onvermijdelijk. De directies van vele gevestigde bedrijven kijken als konijntjes in de koplampen van de aanstormende concurrenten.
Meer dan de helft van de zakelijke gebruikers van bijvoorbeeld Microsoft’s cloud platform Azure is start-up. Deze start-ups zijn in staat om op een slimme manier oplossingen te combineren en dit als dienst aan te bieden en daarmee op grote schaal klanten te winnen èn geld te verdienen. Schaalbaarheid is geen probleem, daar zorgt de cloud voor. Maar waarom lukt het de gevestigde orde niet om hier tegenwicht aan te bieden?
Arrogantie
Vaak is arrogantie het probleem. En die arrogantie ontstaat vanuit (semi) monopolistische praktijken. En als klant pikken we die arrogantie de hele dag door. Ik erger me persoonlijk kapot aan personeel in horecazaken dat het belangrijker vindt om met elkaar te praten dan klaar te staan voor de klant. Of een taxichauffeur die je botweg vertelt dat je beter dat stukje kan gaan lopen. Of een hotel waar je de hoofdprijs voor betaalt maar dat je vervolgens trakteert op luidruchtige airco’s, onbehulpzaam personeel en onbetaalbaar ontbijt. Of tv-zenders die stompzinnig amusement en de ene herhaling na de andere uitzenden. Vervang deze diensten door een app en mensen die wel hun best doen en het je echt naar je zin willen maken. Diensten die echt lijken te weten wat je wilt. Welkom Thuisbezorgd, Uber, Airbnb en Netflix.
Deze diensten maken allemaal gebruik van grootschalige clouddiensten en putten hun (klant) kennis uit enorme hoeveelheden data. Maar ze passen ook continue hun diensten aan de wensen van de klant aan. De klant staat hier echt centraal en men doet er alles aan om het hen naar de zin te maken. De grote organisaties, ketens en monopolies lijken te blijven teren op oude successen en gaan er vanuit dat er niets zal veranderen. V&D bestaat niet voor niets niet meer. Het gebeurt echt, raad van bestuur! Wake up!
Wendbaarheid
In tegenstelling tot wat je geneigd bent te denken, zouden de gevestigde bedrijven wel degelijk in staat moeten zijn om tegenwicht te bieden aan dit soort start-ups. Maar dan moet er wel het één en ander gebeuren, zowel op het vlak van technologie als cultuur. Budget is er (nog) genoeg. Kennis is er ook in overvloed. Deze organisaties zitten op een enorme berg aan zeer waardevolle digitale informatie. Informatie die de start-ups, zeker in het begin, ontberen. Soms is hierbij privacy in het gedrang. Maar waarom vinden we het wel normaal als Google of Amazon ons vertelt dat we misschien wel geïnteresseerd zijn in een product, maar vinden we het bijvoorbeeld niet normaal dat de caissière bij Albert Heijn ons vertelt dat je de eieren bent vergeten? Disruptie! Ik voorzie een grote toekomst voor digitale transformatie in de traditionele analoge dienstverlening. De echt persoonlijke benadering weer terug, maar dan mogelijk gemaakt door digitale hulpmiddelen. Er zal dan echter wel iets fundamenteels moeten veranderen in de bedrijfsvoering van die traditionele organisaties.
Een eerste belangrijk veranderpunt is de omslag naar een Agile-organisatie, die in staat is om doelgericht en snel oplossingen te creëren waar klanten op wachten (zonder dat ze zich daar altijd van bewust zijn). Het is niet nodig om zaken al helemaal doorgedacht te hebben alvorens je ergens aan begint. Probeer het in een lab, probeert het uit op één of twee locaties. Zorg dat je DevOps implementeert en zit bovenop de experimenten en de waardevolle data die ze opleveren. Stuur continu bij. De caissière is in het geval AH onderdeel van je DevOps team.
Systems of Innovation
Een tweede belangrijk veranderpunt is om los te komen van de strakke en stroeve, procesgerichte back-end systemen die elke vorm van wendbaarheid ontberen. Laten we deze systemen vooral (voorlopig nog) doen waar ze goed in zijn: robuuste, niet snel veranderende processen afhandelen. Saaie dingen. Wat er nodig is om die nieuwe agility van de organisatie te kunnen ondersteunen, en ook de benodigde data te kunnen analyseren en ontsluiten, is een flexibele laag bovenop deze ‘systems of record’. Een laag die differentiatie en innovatie mogelijk maakt. Dit is nodig, zolang de systems of record nog niet op microservices architectuur zijn gebaseerd en dus niet wendbaar zijn.
Het implementeren van dit soort wendbare oplossingen kan natuurlijk alleen met behulp van de juiste, cloud gebaseerde platformtechnologie en een goede data analyse en integratie visie. Maar zonder een Agile-team, waarin zowel medewerkers van uw organisatie als technologie specialisten van uw it-leverancier opereren is het zelfs met de beste technologie van de wereld een grote uitdaging. Een goed op elkaar ingespeeld team is cruciaal. Een visionaire en sterke product owner ook. Een senior management dat dit faciliteert is hierbij onontbeerlijk. Guided self-organization werkt hierbij het beste: Hybride teams die gestuurd worden aan de hand van duidelijke korte en langere termijn doelstellingen en die na elke succesvolle ingebruikname van nieuwe oplossingen weer bezig zijn met de volgende klantgedreven innovaties.
Er is veel vrijheid bij hoe zaken worden georganiseerd, ontwikkeld en geïmplementeerd. Continuous innovation kan op deze manier zelfs bij de dinosauriërs onder de organisaties succesvol worden toegepast. Zo kan een traditionele bank een populaire fintech worden en een energieleverancier een klimaatadviseur.
Mooi vurig betoog Gijs!
Maar waarom zou je slapende honden wakker willen maken?
Oh, wacht… Natuurlijk door hier invulling aan te geven en de enterprise weer wendbaar te maken.
De start-ups van nu zijn de legacy van morgen 🙂
Gijs,
Mooi artikel maar …..ik heb geen idee waarom je hierin appels met peren vergelijkt.
1- Start-up`s hebben geen ict-infrastructuur en daaraan gerelateerde zaken. Het is toch logisch dat ze van Cloud-mogelijkheden gebruik maken.
De stap naar een cloud delivery model voor een organisatie met bestaande ict-infrastructuur is een lange weg die in fases uitgevoerd moet worden. Dat weet je toch!
2- Een Agile-organisatie bouw je niet in een dag op. We hebben te maken met verandering van cultuur en werkwijze. Leiderschap in deze verandertrajecten een het sleutelwoord.
Digitalisering van je business(processen) is noodzakelijk voor je bestaan. Digitalisering heb je nodig als anti-disruptive-pil:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5627696/1509029/digitalisering-als-anti-disruptive-pil.html
En wendbaarheid van je architectuur en je organisatie heb je ook nodig:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/1509029/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Reza,
Aangaande beide punten. Als je als organisatie niet “mee” kan, dan zou dat wel eens heel vervelend uit kunnen pakken voor je organisatie. Want als een start-up die de ballast van beide punten niet heeft kan leveren wat jij als logge organisatie ook leverd, dan prijs je jezelf uit de markt. Als dan ook nog je service is zoals Gijs beschrijft, dan ga je een zwarte (met rode cijfers) toekomst tegemoet.
In een tijd van grote internettransparantie en nieuwe mogelijkheden heb je als grote organisatie nauwelijks nog de luxe om niet mee te gaan.
Henri,
Natuurlijk dat je als organisatie mee MOET! Maar deze verandering is niet eenvoudig zoals Gijs in mijn ogen voordoet.
De noodzaak voor deze verandering is groot, vandaar zijn er nieuwe transformatie-methodieken/ideeën zoals “Bimodal IT” bedacht / ontstaan.
hoger management goed, lager ook, medewerkers goed, integratievisionair sterke agile analytisch wendbare productowner, caissière niet vergeten, moet ook topper zijn. Allemaal lekker flexibel samenwerkend klantgedreven opereren. Dan komt alles goed.
zucht.
Heb een keer AirBNB geprobeerd, maar de boeking werd een week van tevoren gecancelled door de eigenaar. Het aanbod van NetFlix is maar marginaal veranderd sinds de laatste keer dat ik heb opgezegd. En als de cassiere van de supermarkt vraagt waarom ik geen eieren voor mijn geld kies, dan ga ik wel ergens anders winkelen.
Wat een hypeverhaal .. lekker het wiel opnieuw uitvinden met dure nieuwe mensen met over 10 jaar weer dezelfde cyclus. Uber, breng mij maar terug naar de 80-er jaren.
Gisteren tijdens #FutureDecoded geleerd dat we te veel met SOY (shit of yesterday) en niet of nauwelijks met DAT (day after tomorrow). En dan kom je er op een dag achter dat je niet meer relevant bent.
@Gijs
Of je nu bij MS (FutureDecoded) shopt of bij SAP (TechEd): in elke ICT organisatie is er altijd een GAP in de vorm van SOY/DAT, IST/SOLL, ben/wil. Er bestaan altijd scenario’s om van nu naar de toekomst te komen. De kunst bestaat erin om het meest efficiënte pad te kiezen om dat gat te overbruggen. Efficiënt in termen van: kosten, moeite en de invloed op de bedrijfsprocessen.
Dit gegeven is in de ICT zo constant dat het mij enigszins verbaasd dat je je zo laat meeslepen. Angst is zelden een goede leermeester. De angst om niet meer relevant te zijn zou je in feite moeten vervangen door met een gezond dosis scepticisme en ratio een pad te kiezen naar de toekomst.
Gijs,
Als het je doelstelling is om beter te performen / je conditie te optimaliseren / je concurrenten voor te zijn etc etc dan kijk je naar de stand en resultaten van gisteren. Dat is je vertrekpunt voor vandaag en je motivatiebron voor je verdere stappen. In dit kader zou het verstandig zijn je pad nuchter te bewandelen zonder invloed van leveranciers die je willen wijsmaken omtrent wat/waarom en hoe.
Ik hoop dat je vandaag geen last hebt van Shit of Yesterday (SoY) want nuchter een bijeenkomst als FutureDecoded bijwonen brengt je de volgende dag geen kater 😉
Gijs,
De hybride bohémien IT teams die hun rotzooi over de muur gooien om vervolgens naar het volgende project te trekken zijn niet de oplossing. Dit zorgt ervoor dat de ‘shit of yesterday’ de mest voor de ‘day after tomorrow’ met de beloften van moderne datasynthese. Caissière bij AH vraagt om een bonuskaart, niet of je eieren voor je geld wilt kiezen.
Of (data)grootgrutter echt een concurrentievoordeel heeft met deze gegevensverzameling is twijfelachtig, er zitten operationele kosten aan het bewaken van de privacy met de nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (GDPR). Want ‘guided self-organization’ van vrijblijvendheid behoord tot het verleden en hetzelfde geldt voor de passieve toestemming.
Vergeet niet dat de mogelijkheden van moderne data synthese en de digitale transformatie van het netwerk ook de andere kant opwerkt. V&D is ten onder gegaan toen ze besloten om ‘Zwarte Piet’ te boycotten;-)