Smart Industry, de vierde industriële revolutie, staat bij managementteams in tal van branches op de todo-list. 'Wij moeten echt wat doen met Smart Industry', is een veelgehoorde kreet. Hierdoor lijkt Smart Industry een beetje op Facebook in 2007. Iedereen had ervan gehoord, velen dachten dat het grote impact zou hebben, enkelen waren er echt mee bezig en maar weinigen haalden er al echte successen mee.
Het is goed te begrijpen dat de wil of druk om aan de slag te gaan met Smart Industry groot is, want de verwachtte impact is ook zeer groot. Hierin ligt precies de crux; worden de stappen naar een Smart Industry genomen vanuit een wil tot innovatie of vanuit een angst om achterop te raken? Misschien lijkt het een klein verschil, maar praktische ervaring leert dat een verschil in mindset en aanpak een grote impact kan hebben op het uiteindelijke resultaat.
Soms zie ik bedrijven vanuit een druk, of zelfs angst, Smart Industry omarmen. Verhalen over disruptors uit Silicon Valley bereiken de organisatie en er volgt een angst buitenspel gezet te worden door zo’n disruptor. Nieuwe technologieën komen om de hoek kijken en het management wil zich ervan verzekeren dat zij niet de volgende zijn die de afgrond in gesleurd worden. Er wordt een eigen startup gecreëerd, een innovatie-lab geopend of met een incubator gestart. Er wordt data verzameld, gekocht, verrijkt en geanalyseerd. De dataverzameling wordt verpakt als extra dienst, die bij de traditionele producten verkocht wordt.
Proactief innoveren
Een andere manier waarop Smart Industry omarmt wordt, is vanuit proactiviteit en wil tot innovatie. De weg naar Smart Industry ziet er in dit geval ook anders uit. Er wordt uitgegaan van de pijnen van de klant, er wordt onderzocht welke waarde een klant hieraan hecht en hoe de pijnen opgelost kunnen worden. Data vanuit processen, personen, producten, apparaten en diensten komen bij elkaar en worden geïntegreerd in bedrijfsprocessen. Fysieke en digitale werelden komen bij elkaar om zo de pijn van de klant op te lossen.
Vanuit welke mindset de transformatie naar een Smart Industry gestart wordt, zal zijn uitwerking hebben op het uiteindelijk resultaat. Organisaties doen er goed aan zich te bedenken of zij geforceerd of gedreven deze innovatie ingaan. Worden daadwerkelijk de fysieke en digitale wereld zo bij elkaar gebracht dat klanten er gelukkig van worden of wordt er straks een losstaande digitale dienst geboden waarbij het nog de vraag is wie erop zit te wachten? Mijns inziens is het proactief aan de slag gaan met Smart Industry een betere basis voor succes, dan het reactief afwachten tot de angst toeslaat.