Hoe kun je je klant binden? Door vanuit paradigma van je klant naar je product of dienst te kijken. Inleven in je klant maakt je duidelijk wat van je verwacht wordt. Om aan de behoefte van je klant te kunnen voldoen moet je wendbaar zijn. Je dient je dienst en product regelmatig te vernieuwen of te innoveren. Maar hoe kun je wendbaar zijn als je legacy in huis hebt? En hoe haal je dat weg als de legacy in een van core-processen zit?
Eneco heeft laten zien dat dit noodzakelijk en ook mogelijk is. De samenwerking tussen Eneco, Transfer Solutions en OutSystems is een mooi voorbeeld van een succesvol ict-project. Kennis van Transfer Solutions en het product van OutSystems als landingsbaan hebben Eneco geholpen om de legacy om te bouwen en de dienstverlening op een modulaire wijze te bouwen. Eneco kan door het product van OutSystems en de nieuwe architectuur van Transfer Solutions eerder met de vraag en behoefte vanuit de markt en klanten meebewegen. Dit laat zien dat je ook de beweging van een olietanker wendbaar kunt maken.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2016 had grote waardering voor de complexiteit en de risico’s van dit traject. Ook werden tijdens het juryberaad op 22 april 2016 veel punten toegekend voor de toegevoegde waarde die dit project heeft opgeleverd voor Eneco. Met uiteindelijk een gemiddelde van een 8,2 is dit project terecht genomineerd in de categorie ICT-project van het jaar in het grootbedrijf.