Business intelligence (bi) was vroeger alleen mogelijk met een zwaar serverplatform in een eigen datacenter. Eindgebruikers konden er daarom niets mee zonder hulp van de it-afdeling. Als reactie daarop verschenen vanaf de jaren ’90 allerlei desktoptools voor eindgebruikers die bi binnen handbereik van zakelijke gebruikers brachten. Maar net als de cloudvarianten die de afgelopen jaren op de markt zijn gebracht, kwamen ze de kwaliteit van analytics en datagovernance bepaald niet ten goede.
Als je naar de evolutie van bi kijkt, dan lijkt het erop dat de beloftes ervan nu eindelijk op grote schaal gaan worden waargemaakt. Door de werelden van enterprise bi en gebruiksvriendelijke desktopoplossingen bij elkaar te brengen in een hybrid cloud-infrastructuur, wordt het mogelijk om bi beschikbaar te stellen aan steeds meer werknemers. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat bedrijven hierdoor in staat zijn om een datagedreven organisatie te worden. Als meer beslissers toegang krijgen tot relevante cijfers en analytische gegevens, zonder dat zij hiervoor de it-manager moeten inschakelen, dan werken zij niet langer in een isolement. Ze kunnen worden bevrijd van hun losse productiviteitstools, point solutions en gescheiden datasilo’s, die hen het zicht ontnemen van het grote databeeld.
Grote organisaties in de financiële sector, verzekeringen, telecom en industrie worden al grotendeels gestuurd op basis van data. Zij hebben geïnvesteerd in een bi-infrastructuur en halen nuttige inzichten uit de vele data zie ze dagelijks in hun datawarehouses verzamelen. Helaas zijn die gegevens meestal niet breed toegankelijk binnen de organisatie, laat staan dat normale eindgebruikers zelfstandig analyses mogen uitvoeren. Aan de andere kant van het spectrum zien we bedrijven die nog steeds in ‘spreadsheet-hel’ leven. Bedrijfsgegevens en analyses zijn hier verpakt in talloze Excel-bestanden, waarvan de betrouwbaarheid te wensen overlaat. Die achterhaalde werkwijze levert vaak frustraties op bij werknemers, die vervolgens zelfstandig op zoek gaan naar gebruiksvriendelijke desktop- of cloudgebaseerde bi-tools. Dit lijkt weliswaar een stap vooruit, maar dit leidt er onvermijdelijk toe dat er allemaal gescheiden datasilo’s binnen de organisatie ontstaan. Bovendien zijn deze oplossingen meestal ongeschikt om op grote schaal gebruikt te worden.
Het is daarom van belang om als organisatie een serieuze bi-strategie te ontwikkelen. Met het oog op de toekomst moet daarin een centraal platform worden gecreëerd voor het verzamelen van data. Of dat in een public of private cloud is, zou niet moeten uitmaken. Dit moet één versie van de cijfermatige werkelijkheid opleveren, waar vervolgens vanuit een webgebaseerde beheer- en analytics-engine mee kan worden gewerkt. bi-software zal steeds meer ondersteuning moeten gaan bieden voor dit soort hybride it-infrastructuren. Alleen dan kan een uniform bi-platform gerealiseerd worden, dat een datagedreven organisatie mogelijk maakt.
Door bi volledig te integreren in de it-infrastructuur, kan de waarheid niet langer een eigen leven gaan leiden. Dit is het meest zichtbaar bij organisaties die nog in ‘spreadsheet-hel’ leven. Daar heeft iedereen vaak zijn eigen systeem ontwikkeld voor het beheren en analyseren van data. Talloze spreadsheets in verschillende versies, verzameld over netwerkschijven, e-mails, dropboxen en usb-sticks. Als it-manager zouden de rillingen over je rug moeten lopen. Van zorgvuldig beheer van bedrijfsdata is nauwelijks sprake en bovendien vergroot het de risico’s op een datalek. Maar het ergste is misschien wel dat niemand nog weet hoe het bedrijf er nu écht voor staat. Zijn de cijfers wel actueel? Klopt de analyse? Iedereen heeft een eigen mening over de cijfers, met alle discussies van dien. Als bedrijfsdata wordt opgeslagen en beheerd in een centraal datawarehouse, dan kan er geen discussie meer bestaan over de juistheid van de cijfers.
De volgende stap is om bi organisatiebreed beschikbaar te stellen. Het belang hiervan wordt steeds groter, want niet alleen managers willen ’s ochtends tijdens de koffie weten hoe de zaken ervoor staan. Iedereen in de organisatie zou de cijfers die voor hem relevant zijn, moeten kunnen bekijken en analyseren. Met name dat laatste is van belang. Analyse leidt tot nieuwe inzichten, en daarmee kan de organisatie datagedreven worden bestuurd. Voor bi-platformen is het echter een aanzienlijke uitdaging om zoveel verschillende typen gebruikers en gebruikerstypen binnen bedrijven te ondersteunen. Iedereen heeft immers zijn eigen specifieke wensen en softwarevaardigheden. Gebruikersdervaringis daarom steeds belangrijker om de voordelen van selfservice-bi optimaal te benutten.
Zowel bedrijven met een bestaande bi-infrastructuur als bedrijven in spreadsheet-hel zullen de komende jaren aan hun bi-strategie moeten werken. Het is tegenwoordig steeds belangrijker voor organisaties van elke grootte om enkel nog beslissingen te nemen op basis van data. Daarvoor is een uniforme versie van de werkelijkheid essentieel, maar ook moet iedereen toegang krijgen tot de bi-oplossing, met speciale aandacht voor gebruiksgemak. Leveranciers van bi-oplossingen zullen de komende jaren moeten investeren om hun oplossingen te laten voldoen aan deze verschillende eisen, die traditioneel gezien niet direct samengaan. Maar één ding is zeker: een end-to-end bi-platform dat volledig in de it-infrastructuur is geïntegreerd, en alle werknemers kan voorzien van uniforme en complete informatie, is goud waard. Het helpt organisaties om datagedreven te worden en verbetert hun concurrentiepositie.
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 5, mei 2016.
Wie is Omri Kohl
Omri Kohl richtte in 2008 Pyramid Analytics op en hij is nog steeds de ceo van deze leverancier van business inelligence-oplossingen, die via zowel de public als de private cloud worden aangeboden. Kohl is als mentor ook verbonden aan Microsoft Ventures en vanuit zijn eigen Kohl Group biedt hij studenten de oplossing newton aan waarmee ze in staat zijn om wetenschappelijke en technische uitdagingen het hoofd te bieden.