De generatie van millennials is geboren en getogen met technologie. Dit maakt hen tot de meest technologisch onderlegde generatie uit de geschiedenis. Uit cijfers blijkt echter ook dat hun kansen op de arbeidsmarkt ver achterblijven bij die van leden van ‘generatie X’. Dit wijst op een aanzienlijke kloof in vaardigheden.
Volgens het ‘2015 Millennial Survey’-onderzoek van Deloitte stellen de tussen 198x en 2000 geboren millennials vraagtekens bij de waarde van hoger onderwijs. Een overweldigende meerderheid bleek meer waarde te hechten aan de vaardigheden die zij zich dagelijks bij hun werkgever eigen maken dan de kennis en kunde die zij opdeden aan de hogeschool of universiteit.
Digital natives en digitale immigranten
Het alomtegenwoordige gebruik van mobiele apparatuur heeft ons leven veranderd, zowel op het werk als privé. ‘Digitale immigranten’ hebben duidelijk kunnen profiteren van de vele voordelen die slimme nieuwe technologie te bieden heeft. De term ‘digitale immigrant’ is een aanduiding voor mensen die werden geboren voor de introductie van digitale technologie en daar later in hun leven gebruik van hebben gemaakt. Ze zijn de laatste generatie die een wereld van voor het internet kent.
De leden van de huidige ‘iGeneration’ daarentegen konden al een iPad bedienen voordat ze hun veters leerden strikken. Zij worden ‘digital natives’ genoemd: ze zijn geboren en getogen in de gedigitaliseerde wereld en kunnen daarin volledig tot bloei komen.
Uit onderzoek blijkt dat een vroegtijdige blootstelling aan onze interactieve, realtime multimediaomgeving voor een verandering heeft gezorgd in de hersenstructuur van digital natives. Hun sterkere vermogen om intuïtief te leren, te multitasken en informatie op te vragen en analyseren moet op alle fronten worden gestimuleerd om bij te dragen aan hun datageletterdheid. Met het oog op de duidelijke vaardighedenkloof tussen afgestudeerden en de arbeidsmarkt zouden we ons echter moeten afvragen of het potentieel van digital natives wel effectief tot bloei wordt gebracht op hogescholen en universiteiten. Er is duidelijk een nieuwe onderwijsaanpak nodig die de latente technologische vermogens van millennials kan vertalen in voor de werkplek geschikte vaardigheden.
Klaarstomen
Digital natives hebben een voorsprong in de wereld van Web 2.0. Desondanks worden hun cognitieve vermogens in de huidige onderwijsomgeving niet optimaal benut of effectief gestimuleerd. Binnen het formele onderwijs worden nog altijd hoofdzakelijk praktijken gehanteerd die de ontwikkeling van deze generatie onvoldoende stimuleren.
De kloof tussen de vaardigheden van afgestudeerden en verwachtingen van werkgevers heeft de aanzet gegeven tot diverse onderwijsprogramma’s en -initiatieven. Volgens één bron moeten de tools die docenten voor het overdragen van kennis gebruiken worden doorontwikkeld om digital natives te kunnen bereiken en inspireren. De reden hiervoor is dat jongeren niet langer volgens een lineair patroon leren.
Vaak wordt ‘blended’ of ‘hybride’ onderwijs als oplossing voorgedragen. Hierbij worden online en traditionele klassikale activiteiten op een uitgekiende en onderwijstechnisch waardevolle manier geïntegreerd.
Om ervoor te zorgen dat blended learning met succes de kloof in vaardigheden overbrugt, moet technologie niet als doel op zich worden gezien. Ict-oplossingen moeten worden ingezet op een manier die het multitasken van moderne scholieren optimaal benut. De gebruikte technologie moet daarnaast een einde maken aan de kloof in vaardigheden die tot de moderne digitale levensstijl behoren en de digitale vaardigheden waar de arbeidsmarkt om vraagt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 60 procent van alle digital natives niet over werkgerelateerde ict-vaardigheden beschikt. Als we hier niets aan doen, lopen we het risico dat we met een ironisch dilemma komen te zitten waarbij de meest digitaal geletterde generatie uit de geschiedenis het minst effectief is in het vertalen van hun vaardigheden naar de wereld van werk.
Blended learning
Het succes van blended learning is daarnaast afhankelijk van het vermogen van docenten om onderwijsproces te personaliseren en stroomlijnen. Blended learning biedt mogelijkheden als adaptieve technologie, real-time bewaking van de leerprestaties en automatische aanbevelingen aan docenten voor vervolgstappen. Dit maakt het mogelijk om elke scholier onderwijs op maat te bieden. Deze aanpak zal docenten helpen om de vaardigheden van scholieren op doelgerichte en tijdsefficiënte wijze te verbeteren.
Blended learning vraagt om een uitgekiende technologische strategie. De ict-infrastructuur en het draadloze netwerk zijn van cruciaal belang voor een effectieve toepassing van blended learning. Voor een succesvolle overstap naar het nieuwe model moeten de schoolleiding en ict-afdeling nauw met elkaar samenwerken tijdens het ontwerp- en implementatiestadium.
Om een voorbeeld te geven: Dunamare Onderwijsgroep had een prima netwerk, totdat zij byod (bring your own device) introduceerden. Naarmate scholieren en medewerkers meer mobiele apparaten naar school meenamen werden de verbindingen trager en begonnen er rare fouten op te treden. Nu heeft de onderwijsgroep hun netwerk getransformeerd en genieten zowel scholieren als docenten van snelle en betrouwbare draadloze verbindingen en boeiendere lessen dankzij een omgekeerd lesmodel: docenten kunnen videolessen opnemen die scholieren na schooltijd kunnen bekijken.
Meer mogelijkheden
Toekomstige initiatieven voor het stimuleren van de cognitieve vaardigheden van digital natives zullen steeds afhankelijker zijn van een effectieve blended learning-methodiek en een strategie die in stabiele netwerkprestaties voorziet. Om de werkstijl van millennials optimaal te kunnen benutten, moeten we ervoor zorgen dat zij bij hun afstuderen kennis hebben van hun potentieel en inzicht in de praktische vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle toetreding tot de digitale werkplek.
Ik vind deze opmerking inderdaad heel scherp: ‘lopen we het risico dat we met een ironisch dilemma komen te zitten waarbij de meest digitaal geletterde generatie uit de geschiedenis het minst effectief is in het vertalen van hun vaardigheden naar de wereld van werk’
Wat betreft ‘Blended Learning’, de aangegeven beschrijving en voorbeelden hebben niets met blended learning te maken. Het real-time bewaken van voortgang en vervolgadvies door docenten gebeurd op elke school waar kinderen hun taal- en rekentaken op de computer in de klas maken.
‘Blended learning biedt mogelijkheden als adaptieve technologie, real-time bewaking van de leerprestaties en automatische aanbevelingen aan docenten voor vervolgstappen. Dit maakt het mogelijk om elke scholier onderwijs op maat te bieden.’
De aansluiting van het onderwijs op de markt blijkt niet optimaal waardoor het klaarstomen van de nieuwe generatie voor de arbeidsmarkt de nodige efficiëntie mist. En zo kunnen een heleboel ‘digital natives’ bijvoorbeeld niet blind typen, ze missen meer vaardigheden maar deze is altijd zo opvallend.
Nu heb je natuurlijk ook geen ‘vinger vlugheid’ nodig bij de gangbare wijze van toetsen met gesloten vragen van meerkeuzen, las dat sommigen de nieuwe generatie klaarstomen voor het examen op basis van het cognitieve vermogen van herkenning.
Als ik het hele stuk in een simpele one liner mag samenvatten: “Ze zijn verschrikkelijk handig met gadgets, nu nog een vak leren…”
@tom,
Erger nog. Vroeger had je domme terminals en slimme programmeurs.
Nu blijkbaar slimme apparatuur met digitals natives zonder “werkgerelateerde ict-vaardigheden” zonder “praktische vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle toetreding tot de digitale werkplek” en van wie “de cognitieve vermogens in de huidige onderwijsomgeving niet optimaal benut of effectief gestimuleerd” werden.
Das een hele lange omschrijving voor : onervaren en potentieel dom.
Learning, will it Blend ?