Met de opkomst van cloud computing ontstaan er ook steeds meer cloudsmaken. Voor elke variant is wat te zeggen en daarom neigt de markt ook vooral naar hybride modellen. Maar een hybride cloud vraagt ook om een hybride aanpak door en ondersteuning van de ict-afdeling. Lastig voor een ict-manager. Rick van Schaik, vice president cloud services bij KPN Zakelijke Markt, signaleert drie trends.
1. Hybride cloud domineert 2016 en hierna
Naar schatting zal de komende maanden zo’n 80 procent van de organisaties naar een hybride cloudmodel gaan. Een goede afstemming vormt hierbij de sleutel. De uitdaging voor de meeste organisaties is namelijk integratie. Veel organisaties hebben al een hybride cloudmodel maar zijn zich hier niet van bewust. Zij hebben on premise oplossingen en kiezen vervolgens voor bijvoorbeeld een cloudoplossing als Office 365.
Veel bedrijven praten over cloud, maar er zijn nog maar weinig bedrijven die een heldere visie hebben geformuleerd over de strategische inzet van cloud, in lijn met de bedrijfsstrategie. Een toekomstgericht hybride model draait niet alleen om de keuze tussen private en public cloud. Het moet ook het bimodal it-model ondersteunen. De hybride cloudstrategie moet namelijk enerzijds voorzien in het moderniseren van de bestaande it-infrastructuur en anderzijds inspelen op de behoeften van applicatieontwikkelaars. Zij moeten in staat zijn om continu en snel nieuwe applicaties te ontwikkelen om de digitale transformatie van de organisatie te ondersteunen.
Dit betekent dat er niet alleen gekeken moet worden naar stabiliteit, betrouwbaarheid en controle, maar ook naar Agility. Het is daarom van groot belang om ook platform as a service (PaaS) onderdeel te maken van de hybride cloudstrategie. Wanneer PaaS op de juiste manier wordt ingezet, dan ondersteunt dit Agile softwareontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkeltijd wordt gereduceerd en dat applicaties eenvoudiger en sneller kunnen worden aangepast: het vliegwiel voor innovatie.
2. Governance, risk, compliance en business continuity management
Kennis van actuele wet- en regelgeving en securityrichtlijnen rondom cloud krijgen meer prioriteit. Vooral het ongeldig verklaren van het Safe Harbor-privacyverdrag door het Europese Hof heeft grote gevolgen voor het security en het compliance-beleid van organisaties. Zo staat de Wet Bescherming Persoonsgegevens bedrijven op dit moment niet toe om persoonsgegevens op Amerikaans grondgebied onder te brengen zonder aanvullende maatregelen te treffen.
Zodra je als bedrijf persoonsgegevens in de cloud opslaat, moet er een bewerkersovereenkomst worden afgesloten met de cloudprovider. Wanneer je dit als bedrijf niet hebt vastgelegd, ben je zelf aansprakelijk bij een fout en niet de cloudprovider. Er is wel een nieuw Safe Harbor-verdrag in de maak, maar de verwachting is dat dit niet op korte termijn is geregeld.
In het verleden was de angst voor de Patriot Act vooral gebaseerd op onderbuikgevoel, maar er was altijd nog de bescherming van de Safe Harbor Agreement. Nu zijn bedrijven daadwerkelijk juridisch verantwoordelijk. De EU biedt als handreiking wel modelcontracten, maar organisaties moeten zich steeds meer gaan verdiepen in dit onderwerp en dit gaat ook zijn weerslag hebben op het privacybeleid rondom cloud.
3. De ict-afdeling als cloud service broker
De ict-afdeling moet zorgen dat ze relevant blijft door de regierol te pakken als cloud service broker. Zij versoepelt de adoptie van cloud en maakt het proces zo eenvoudig mogelijk voor de eindgebruiker. De komende zes tot twaalf maanden gaan veel organisaties bekijken hoe ze deze rol gaan invullen.
De ict-afdeling werkt als broker samen met cloud service providers als strategische partner en met de interne en externe doelgroepen als klant aan wie relevante oplossingen worden geleverd. De kern is minder zelf doen, maar wel controle houden.
Zeker wanneer organisaties kiezen voor een hybride cloudmodel, wordt de regierol belangrijk. Technisch moeten zij weten hoe clouddiensten worden geïntegreerd, maar zij moeten ook veel meer kennis hebben over de businesskant om de juiste keuzes te maken. Dit gaat verder dan hetgeen de inkoopafdeling doet. De aanschaf van clouddiensten draait namelijk niet alleen om de vraag wat de kosten zijn. Er moet ook worden gekeken naar de manier waarop data worden opgeslagen en of dit conform het databeleid is en of er bijvoorbeeld een api is zodat de integratie met andere systemen kan worden gerealiseerd.
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 5, mei 2016
Computable-seminar ‘Data Driven Future’
Wilt u het Computable-seminar ‘Data Driven Future’, dat op 19 mei plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht, bijwonen? Kijk voor het aanvragen van tickets op ComputableSeminars.nl. Na controle van de gegevens ontvangt de persoon via mail een ticket als gratis toegangsbewijs. Een ticket aanvragen is mogelijk tot en met 18 mei 2016.
Personen die niet vallen onder de doelgroep van cio’s, ict-managers en senior specialisten van de grotere publieke en zakelijke organisaties en dienstverleners die betrokken zijn bij het ict-inkooptraject, kunnen ook bij het seminar aanwezig zijn. Via www.computableseminars.nl kunnen ook tickets worden gekocht.