Detron ICT Groep boekte in 2015 een lichte omzetstijging. De omzet kwam uit op 97 miljoen euro, daar waar die in 2014 op 95 miljoen lag. Belangrijker voor de ict-dienstverlener uit Veenendaal is dat er in de tweede helft van 2015 meer diensten zijn verkocht en minder hardware dan in het eerste half jaar van 2015. Omdat de marges van diensten hoger liggen dan die van hardware leverde dat uiteindelijk een operationele jaarwinst op die maar liefst met 69 procent steeg tot 5,9 miljoen euro.
Bij Detron, met vestigingen in Veenendaal (hoofdkantoor), Den Bosch, Raamsdonksveer en Heerlen, werken zo’n vijfhonderd mensen. Zowel de omzet van 2015 als die van 2014 is exclusief de softwareactiviteiten van Marviq, het onderdeel dat door Detron begin 2015 werd verkocht aan directeur Paul Jacobs en het ict-bedrijf Sping.
Hoewel er sprake is van een beperkte omzetgroei in 2015 spreekt algemeen directeur Tom Tank toch van een jaar waarin de verwachtingen zijn overtroffen. ‘De omzetlijn is uiteraard belangrijk, maar voor ons geen doel op zich. Detron focust op diensten en de toegevoegde waarde ervan. Hardwaretransacties die in volume en omzet vaak substantieel groter zijn dan diensten, maar aanzienlijke lagere marges kennen, zijn voor Detron minder van belang.’
Het doet hem dan ook deugd dat de ict-dienstverlener in de tweede helft van 2015 meer diensten verkocht en minder hardware dan in het eerste half jaar van 2015. Mede hierdoor is het operationeel resultaat in de tweede helft van 2015 (3,4 miljoen euro) gestegen ten opzichte van het eerste helft 2015 (2,5 miljoen). ‘In zoverre is sprake van het overtreffen van onze eigen verwachtingen’, zegt Tank.
Tariefdruk én stijging
Overigens kunnen de marges bij diensten ook verschillen door de businessmodellen die erachter zitten. In sommige segmenten is sprake van tariefdruk, zoals op het gebied van cloudontwikkelingen en vast/mobiel integratie, maar merkt Tank op, ‘daar waar kennis schaars is zien wij ook weer hogere tarieven die klanten bereid zijn te betalen voor de dienstverlening van Detron.’
Hij ziet dat niet alleen bestaande klanten er voor kiezen een groter deel van hun ict-bestedingen bij Detron neer te leggen, maar dat ook nieuwe klanten steeds vaker de weg naar de dienstverlening van het bedrijf weten te vinden. Tank noemt als in 2015 nieuw verworven klanten onder andere Van Mossel Groep, Gasunie, USP People, DIT Services en de gemeentes Apeldoorn en Groningen.
Over de nettowinst in 2015 doet hij op dit moment geen uitspraak behoudens dat deze positief is. Tank verwijst naar de jaarrekening die naar verwachting binnen een maand gepubliceerd zal worden en waarin tevens een uitgebreide toelichting staat.
Versterking kapitaal
Recentelijk kwam Detron met huisbankier Rabobank overeen dat deze een achtergestelde lening van drie miljoen euro ter beschikking stelt. Daarmee wordt de kapitaalbasis voor de langere termijn versterkt en verwacht Detron beter in staat te zijn autonome groei te financieren. Ook kan het bedrijf de in 2016 in gang gezette nieuwe inkoopstrategie verwezenlijken. De inkoop wordt nu centraal aangestuurd en moet leiden tot betere afspraken met leveranciers over kwaliteit, betalingen en kortingen.
Tank ziet de nieuwe financiering als een erkenning voor de goede resultaten over 2015. ‘Het is voor het eerst in ons bestaan dat onze huisbankier een deel van zijn financiering achterstelt bij andere verplichtingen. Hieruit spreekt vertrouwen in de toekomst van Detron.’
De algemeen directeur stelt dat het bedrijf in 2016 goed is begonnen en verwacht dit jaar een sterke autonome omzetstijging te realiseren van 5 tot 10 procent ten opzichte van 2015. Het operationeel resultaat (ebitda) zal in gelijke mate stijgen, is de voorspelling.