Succes is relatief; sommigen zien de Apple Watch als een mislukking, maar dat is voorbarig. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De Apple Watch wordt flink bekritiseerd: het zou functioneel tekortkomen en qua verkoop een teleurstelling zijn. Even ter relativering: de Watch is in zijn eerste jaar op de markt meer verkocht dan de iPhone in zijn debuutjaar. Apple’s allereerste smartphone is toen ook bekritiseerd, maar de verkoopsuccessen sindsdien hebben de perceptie van ‘Apple-succes’ vertekend. Bovendien had de eerste generatie van de iPhone ook zo zijn tekortkomingen, die later zijn gecorrigeerd.
Zo had de iPhone 1 net als de huidige Apple Watch nog geen eigen snelle verbinding. Het toestel, ook wel iPhone 2G genoemd, moest het doen met gewone gsm- en gprs-verbindingen die toen ook al als langzaam werden gezien voor serieus ‘smart’ gebruik van bijvoorbeeld e-mail en internet. Apple’s oer-iPhone kon zonder (het toen nog niet alomtegenwoordige) Wi-Fi een datasnelheid tot 220 kilobit per seconde halen. Geruchten over een zelfstandige (untethered) Apple Watch 2 doen denken aan de evolutie van de iPhone. Deze smartwatch gaat zo hetzelfde pad volgen. Wat vind jij?
De iPhone voorzag in een behoefte: met je telefoon was je niet alleen telefonisch bereikbaar, maar ook nog per mail (en later andere chat / messaging alternatieven)! Niet veel later kwamen de app store met allerhande zelf te installeren apps, waarmee de iPhone opeens veel meer werd dan een telefoon met mail, het werd een compacte draagbare computer waarmee je ook nog kon bellen.
Een Apple Watch kan niks zonder iPhone. Als je toch een iPhone nodig hebt, wat voegt een Apple Watch dan toe? Op een gewone Seiko of op je telefoon kun je de tijd ook zien, daarvoor heb je geen Apple Watch nodig. Een notificatie dat je een bericht hebt ontvangen? Ook daarvoor heb je geen Apple Watch nodig.
Wat de Apple Watch nodig heeft, is autonomie plus een “killer app”. En een tekstberichtje laten zien is geen killer app, dat moet echt iets nieuws zijn, wat nu nog niet bestaat, maar waarvan je bij introductie denkt “dat ik hier al die jaren zonder heb moeten doen, niet te geloven!”.
De vergelijking rammelt behoorlijk.
De iPhone was bij introductie een volledig nieuw concept waar de vraag ernaar nog sluimerde en nog nergens duidelijk was geuit. De geniale visie en drive van Steve Jobs, en de kracht van de Apple Company waren de sleutels tot het succes. De wereld werd wakker geschud door de aanwezigheid van de iPhone en er waren op dat moment geen concurrenten. De iPhone creëerde de smartphone markt en had daardoor een flinke voorsprong die tot de dag van vandaag wordt uitbetaald.
Maar de iPhone is inmiddels het traject ingegaan van eindeloze kleine verbeteringen en het verwachtingspatroon wordt door de introductie van de nieuwe modellen vrijwel nooit meer overtroffen.
De Apple Watch daarentegen is het zoveelste computerhorloge, naast vele concurrenten en is geen innovatie te noemen, creëert geen markt, heeft geen voorsprong en is technisch en conceptueel een minder product dan sommige concurrenten en is ook nog eens erg duur. Dat de “eerste Apple Watch meer verkocht werd dan de iPhone bij introductie” zal vrijwel niemand verbazen aangezien een Apple broodrooster of Apple stofzuiger waarschijnlijk net zo goed en zoveel gekocht zullen worden door Apple junkies, die dat uit merkentrouw en voor de design doen dan voor de functionaliteit.
@DJF
Je betoog begon leuk, maar eindigt in onzin.
Je hebt gadgetfreaks, en die kopen alle nieuwe gadgets, hoe gekker hoe beter. Er waren al gadgetfreaks met smart watches van andere fabrikanten dan Apple voordat Apple iets dergelijks had. Ook toen waren smart watches voor de echte freaks, niet voor gewone mensen.
Toen de Apple Watch uitkwam, hadden de Appleminnende gadgetfreaks ook iets nieuws te kopen. Die kochten dus een Apple Watch. Gewone Apple gebruikers (zo’n 95% van de Apple gebruikers) hadden wel een betere bestemming voor die minimaal 400 euro die zo’n horloge kost.
Ik heb nog steeds geen killer app voor een smart watch gezien, en zolang die er niet is, is een smart watch voor de gadgetfreak, niet voor de gewone man/vrouw.
@Frank
Het betoog van het artikel is dat de Apple Watch best een succes kan worden want kijk eens hoe het met de iPhone gegaan is, was dat niet net zo? Dat betoog rammelt omdat deze twee ontwikkelingen volstrekt onvergelijkbaar zijn zoals ik probeer uit te leggen.
En volgens mij ondersteun je m’n uitleg door ook te stellen dat de Apple Watch geen echt baanbrekende innovatie is, maar een invulling door Apple van een concept en techniek wat zich al sterk aan het ontwikkelen was. En dat de Apple Watch gekocht wordt door de apple junkies, wat door de omvang van deze populatie ook al goed is voor een flinke omzet (kijk -vergelijkbaar- ook naar de verkoop van elke volgende iPhone).
Misschien ben ik te pessimistisch maar ik vrees dat Apple het gemis van Jobs niet te boven komt en dat het, ondanks het reusachtig kapitaal (ze weten daar weinig anders mee te doen dan eigen aandelen in te kopen), van een revolutionaire bedrijf een evolutionair bedrijf is geworden en dat we technische revoluties elders moeten zoeken. Misschien is “IT” revolutie uit voor Apple en is “Design” de nieuwe revolutie, dan heeft Apple nog een mooie toekomst met broodroosters en stofzuigers ;-).
De iPhone had (en heeft) een hele serie killer apps: je kunt je computer overal en altijd bij je hebben!
De Apple Watch heeft geen killer app. Zonder die (vanaf dan) voor grote groepen absoluut onmisbare functie heeft het device geen bestaansrecht.
Ik ben zelf een doorgaans tevreden gebruiker van Apple producten, en ken verschillende Apple fanboys, maar ik ken geen bezitters van een Apple Watch. Verder ken ik één bezitter van een Android horloge (maar hij gebruikt hem niet) en een handvol bezitters van een Fitbit armband.
Mijn vermoeden is dat de Apple Watch voornamelijk gekocht is door de nerds onder de Apple fanboys, en dat het apparaat gaat verdwijnen als er niet snel een killer app voor uitkomt.