‘Digital’ is een aloude term, toch krijgt hij in het hedendaagse ict-landschap steeds meer een nieuwe betekenis. Digital staat voor nieuw en dan vooral vernieuwend. Het staat voor innovatie in bedrijven en in markten. Het draait dan vooral om het businessmodel. Nieuwkomers die complete markten op de kop zetten en traditionele organisaties die nieuwe koersen gaan varen om toekomstbestendig te zijn. Hoe speelt je hier op in? Ron de Mos, general manager van CGI Nederland, signaleert vijf trends.
1 Van ‘consumerization of IT’ naar ‘consumerization of IoT’
Steeds meer hoogwaardige technologie vinden we terug in consumentenproducten: de consumerization of it. Zo tref je thuis ook de betere 3D-printers en drones aan. Deze trend zet door naar het internet of things, waardoor objecten op afstand beheersbaar worden dankzij sensor- en communicatietechnologie. En ze zijn eenvoudig te programmeren. Denk bijvoorbeeld aan de activity trackers, zoals fitbits. We hoeven niet langer te beweren dat we fit zijn, maar we kunnen dat aantonen met feiten, zoals het aantal trappen en stappen dat zo’n fitbit telt. Deze trend zorgt ervoor dat de mens onderdeel wordt van het internet of things.
2 Van predictive naar prescriptive (met gamification)
Er zullen steeds vaker spel- en score-elementen worden toegevoegd aan apps om te zorgen dat mensen de adviezen echt gaan toepassen. Je kunt bijvoorbeeld mensen voorhouden dat zij brandstof besparen en slijtage aan het wagenpark verminderen als ze rustig optrekken en remmen. Maar de kans dat zij dit doet is gering. Totdat je inzichtelijk maakt hoe goed ze die adviezen ter harte nemen en tegelijk laat zien of ze dat beter doen dan hun collega’s. Het dashboard en het competitie-element zorgen dat een ander (voorgeschreven) gedrag het doel wordt. Een groot koeriersbedrijf heeft zo aanzienlijk op de brandstofkosten bespaard.
3 Van IT-delivery naar digital transformation
Als we beter naar de processen van de grote organisaties kijken, blijkt vaak dat er grote problemen ontstaan als nieuwe interactievormen aan moeten sluiten op de achterliggende it. We zijn op het punt gekomen dat de oude mainframes niet meer in de pas lopen met de grote hoeveelheden transacties. Vervangen vergt moed, zeker als bedrijfskritische processen worden geraakt. Ook deze vervanging vergt een totale transformatie. Met als resultaat een wereld van multimodaliteit, omni-channel en de 1-day time-to-market, ofwel: het type dienstverlening dat de consument verlangt.
4 Van cloud providers naar cloud brokers
De ‘digital transformation’ zal voor vrijwel iedere organisatie een gedeeltelijke of volledige migratie naar de cloud betekenen. Maar welke dienst past het best bij welke applicatie, op basis van welke compliance? Applicatiemanagement kan al een complexe lappendeken vormen, dat geldt al helemaal voor alle varianten van cloud en pay per use. En wat te denken van de variatie in volume? Zaak dus dat alle cloudafspraken samenkomen in een cloud broker-functie. Dan kunnen compliance-aspecten en bijvoorbeeld ‘economies of scale’ afgewogen worden, om zo te bepalen welke cloudleverancier het beste aanbod heeft.
5 Van CIO naar CxO
Niet alleen de IT-verantwoordelijke, maar de hele organisatie bepaalt de innovatiekoers. Hierdoor zijn it-keuzes niet langer een zaak van de cio. Dankzij technologische ontwikkelingen kan iedereen in de organisatie zicht krijgen op behoeften en mogelijkheden, de impact ervan overzien en zelfs de kosten afwegen. Dat levert een enorme snelheid en flexibiliteit op die voor innovatie nodig zijn. Alleen betekent dit wel dat iedereen op de hoogte moet zijn van wat nieuwe technologie voor hun organisatie en hun business zou kunnen betekenen.
Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 4, april 2016.
Interessant overzicht. Een trend die ik zou willen toevoegen is de versnelling van ontwikkelingen als gevolg van de toepassing van SCRUM, DevOps en andere agile ontwikkelmodellen. De juiste toepassing van Agile methodes vraagt veel van een organisatie, maar zodra blijkt dat men daarmee een concurrentievoordeel realiseert zullen er steeds meer organisaties volgen.
Ik zie ook nog een paar trends 🙂 En ondanks dat ik hem veel terug zie komen denk ik niet dat “cloud broker” de juiste term is. Dan vind ik “cloud center of excellence” een nadrukkelijker trend.
Een andere trend die ik zie is die van “Serverless computing”. Er zijn nog steeds servers nodig, alleen worden deze niet meer 1 op 1 beheerd. Rekenkracht en data als een service dus. Deze trend heeft impact op de samenstelling van de IT afdeling. Infrastructuur beheer zal hierdoor veranderen en het zwaartepunt zal hiermee verplaatsen van infrastructuur naar software.
De laatste trend die ik signaleer – maar dit staat nog wel in kinderschoenen- is de toenemende fragmentatie van IT. Dus steeds meer decentraal, meerdere leveranciers, minder homogeen en ook kleine partijen die ineens enterprise organisaties gaan bedienen. (ok, sounds like you need a broker, haha). Een aantal grote partijen zal nu serieus klappen gaan krijgen….