Een uitgaansplatform waarbij consumenten snel de leukste feestjes vinden en weten waar vrienden uithangen. Zij worden daarnaast beloond met leuke (kortings)acties. Dit met het doel om de omzet van horecalocaties te verhogen. Dat is het idee van de Mijdrechtse start-up BarDoggy. Oprichter Tim de Kraker vertelt over het ontstaan, de vernieuwingen en de toekomst van het jonge bedrijf.
Tim de Kraker werd door een paar horeca ondernemers benaderd of hij een app wilde maken en zich wilde verdiepen in actieve platformen in de horeca. Het viel hem op dat er voor restaurants, festivals en hotels diverse succesvolle platformen waren. Voor cafés, clubs en kroegen werd alleen Facebook ingezet. ‘Nadeel hieraan is dat Facebook zo’n breed social media-platform is, dat gebruikers ook meldingen krijgen wanneer de buurvrouw haar nagels heeft gelakt. Hierin vervult het dus niet de wensen en behoeften special voor de horeca’, vertelt De Kraker. ‘Dit was voor mij de reden om een online horeca-platform te bedenken: een soort Bar-Book in plaatst van Face-Book.’
De Kraker zette in 2014 ideeën op papier en zocht onder andere via Twitter naar potentiële partners. Deze vond hij en hij begon aan de ontwikkeling van het platform. ‘Nadat ik eerst de onderneming heb opgezet, zocht ik de juiste mensen om het bedrijf verder uit te bouwen. Ik werk als ceo aan de verkoop, marketing en het creatief-ontwerpen van nieuwe functies. Naast mij is Michael van Lier als technisch expert toegetreden. Hij is oprichter van We Are Builders. Nick Stals, oprichter van hotelspecials.nl en Giftfor2, is de financieel expert en investeerder in BarDoggy.
Uitgaansplatform
Met het team werd de eerste versie van het platform ontwikkeld. Dit platform heeft twee doelgroepen: horecalocaties en consumenten. Met het platform wil BarDoggy een omzettoename bij horecalocatie realiseren. Dit gebeurt door op het platform en de app consumentenacties te bieden. Daarnaast maakt het platform inzichtelijk wat er in de omgeving gebeurt. ‘Mensen zullen zo geen feest meer missen. Bovendien worden zij als loyale bezoekers beloond’, vertelt de Kraker.
Deze eerste versie werd in april 2015 gelanceerd. In negen maanden tijd is het platform in het hele land getest bij tweehonderd horecalocaties en vijftienduizend consumenten. Op basis van de feedback is het platform helemaal opnieuw gebouwd. ‘De vernieuwing zijn vooral op gebied van uiterlijk (welke informatie zien gebruikers?) en functies (hoe verzilveren gebruikers coupons)’, laat de ceo weten.
Stapsgewijze uitrol
Op 1 december 2015 werd het nieuwe platform uitgerold. Dit doet de start-ups stapsgewijs: stad voor stad. ‘Hiermee kunnen we de marketing ook kunnen richten op één gebied. Dit zorgt voor een gelijke groei tussen vraag (horecalocaties) en aanbod (consumenten).’ Het platform is in Haarlem en Alkmaar uitgerold. Hier zijn ongeveer vijfentwintig locaties per stad aangesloten. Daarnaast werkt de start-up aan uitrol in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
‘Wij bieden horecalocaties inzicht in hun bezoekstatistieken. Bovendien helpt ons platform om meer gasten te trekken en loyale klanten te belonen met leuke acties. Met de BarDoggy App kunnen gebruikers leuke plekken vinden, zien waar hun vrienden uitgaan, kortingsacties krijgen, de feestagenda bekijken, hun favoriete bars volgen en voorrang krijgen bij de ingang.’
Internationalisering
Het verdienmodel van de start-up is gebaseerd op het aantal aangesloten horecalocaties. Dit aantal moet dan ook worden uitgebreid, laat De Kraker weten: ‘We hebben nu zo’n zestig betalende klanten en groeien maandelijks met dertig klanten. De groei wordt mede gerealiseerd met de 110.000 euro die Nick Stals heeft geïnvesteerd.’
In het tweede kwartaal van 2017 wil BarDoggy het aantal klanten uitbreiden naar vijftienhonderd. Over twee jaar moet dit zijn uitgebreid tot vijfduizend bedrijven. Daarnaast moet het aantal gebruikers in 2017 stijgen tot tweehonderdduizend. Dit groeien blijft niet beperkt tot de Nederlandse grens. De start-up wil in 2017 zijn eerste internationale stap maken. Het mikt hierbij op Europese landen als Spanje en Duitsland. Ook Amerika behoort tot de beoogde markt. Om de groei te versnellen is BarDoggy een partnerschap aangegaan met Coca Cola.
Driehonderdduizend euro
Voor deze groei heeft de start-up nog wel wat financiering nodig. ‘Driehonderdduizend euro om precies te zijn’, vervolgt de ceo. ‘Hiervoor zijn we druk in gesprek met potentiele investeerders.’ Dat geld wordt overigens niet alleen geïnvesteerd in groei, maar ook aan salarissen van de zes fulltime operationele medewerkers.
Daarnaast investeert BarDoggy in de doorontwikkeling van het platform. In 2016 wordt honderdduizend euro uitgeven om het platform verder te verbeteren. Zo werkt de start-up aan een intelligent zelflerend algoritme dat vraag en aanbod op de beste manier bij elkaar brengt. Tot slot gaat het geld naar hardware en/of sensoren die bij horecalocaties geplaatst worden en naar online marketing.
‘Wij willen hét toonaangevende uitgaansplatform neerzetten in Europa en Amerika. Voor veel jongeren tussen de achttien en de dertig jaar is uitgaan een belangrijk onderdeel van hun leven. Hoe gaaf is het als je bij een bedrijf kunt werken met een informele sfeer, ambitie en dan een product wat je interesse heeft? Onze mensen zijn betrokken, trots, enthousiast, super gemotiveerd en vinden hun werk enorm leuk. We bieden volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en om door te groeien. Wat wil je nog meer?’