Betalingen. Niemand voert ze met plezier uit, maar ze dienen wel te gebeuren. Vaak brengt dit voor bedrijven nog heel wat papierwerk en rompslomp met zich mee en dat viel ook de mensen achter de Belgische start-up Twikey op. Zij waren ervan overtuigd dat domiciliëringen en incasso-opdrachten een heel stuk geautomatiseerd konden worden. Het idee voor Twikey was geboren.
Drie jaar geleden begonnen Dominique Adriansens en Koen Serry aan het avontuur. Eén van de oprichters kreeg geregeld de vraag of er geen oplossing mogelijk was om domiciliëringen en incasso-opdrachten te automatiseren. Door de introductie van SEPA, eigenlijk één zone voor betalingen in Europa, kregen bedrijven nog extra papierwerk voor de kiezen geschoven en de vraag kwam dan ook steeds frequenter. Het moment om Twikey uit de startblokken te laten schieten.
Het perfecte team
‘Zelf had ik vijftien jaar ervaring op de teller staan, toen we eraan begonnen’, geeft Adriansens, de medeoprichter van Twikey aan. ‘Ik was op dat moment verantwoordelijk voor ‘Isabel’, een e-banking platform dat door 110.000 bedrijven in België werd gebruikt. Ook Serry was daar aan de slag als freelancer, voor hetzelfde platform, en deed eerder bij heel wat bedrijven al enorm veel expertise op rond het ontwikkelen van performante en veilige it-oplossingen.’
‘Met Twikey zijn we een ‘mandate service provider’ (msp). Dit betekent dat we voor bedrijven die een automatische incasso of een domiciliëring willen opstarten de mogelijkheid aanbieden om via verschillende kanalen een mandaat af te handelen, op te volgen en zelfs het change management te beheren. ‘
Ondertussen is Twikey al vier vaste medewerkers sterk en zijn er ook nog vier freelancers aan de slag. Een stevige groei op drie jaar tijd dus.
Snelle start, grote opportuniteiten
‘Al snel konden we met een zogenaamd minimal viable product’ op de markt komen. Dit hebben we met de hulp van klanten steeds verder verfijnd. Alle functies zijn geschreven op maat van klanten en we kunnen op dit moment zowat elke vraag van een klant rond domiciliëringen en automatische incasso opvangen’, beweert Adriansens stellig.
‘Waar we in de eerste fase vooral een product hadden dat toeliet om makkelijk eMachtigingen of mandaten te verstrekken zijn we ondertussen een heel stuk verder geëvolueerd. Ondertussen hebben we heel wat partnerships met banken, erp-pakketten en payment service providers (psp) afgesloten om zo de bedrijven totaal te ontzorgen op het gebied van betalingsstromen. Ook vanuit Nederland begint er meer en meer vraag te komen naar onze oplossingen, de toekomst oogt dus zeker beloftevol’, glundert Dominique.
‘In de beginfase deden we volledig beroep op onze eigen middelen tot we op een gegeven moment break-even draaiden. Toen hebben we een investeringsronde gehouden en enkele ervaren investeerders aan boord gehaald, goed voor een financiering van één miljoen euro.’
Scale-up
Twikey is ondertussen klaar voor een ‘scale-up’. Grote klanten als De Persgroep, Myorder, Standaard Boekhandel en Weightwatchers hebben hun al het vertrouwen geschonken maar ook veel kleinere zaken zoals fitness-centra, leasingbedrijven en online shops doen beroep op het platform.
Momenteel zijn ze naar eigen zeggen de enige Benelux-speler die connecteert met bijna alle grote banken om zakelijke incasso’s of b2b SEPA-domiciliëringen af te handelen, een unieke troef die ze dan ook gretig uitspelen.
Recent werden er dan ook enkele extra salesmedewerkers aangetrokken en voor Nederland werd een sales director gerekruteerd om aan de vraag te kunnen voldoen.
Technologisch doorontwikkelen
Twikey kan op vijftien minuten tijd een bedrijf zonder enige implementatie of integratie een bedrijf laten opstarten op het platform. De informatie over het mandaat kunnen ze dan makkelijk gebruiken in hun eigen erp-pakket. Bedrijven starten vaak op deze manier, maar komen al snel met bijkomende vragen om het pakket te koppelen met een banken of psp’s.
Technologisch voorblijven is dan ook het devies. ‘Op lange termijn willen we de grootste Europese speler worden die het meest volledige aanbod van methodes aanbiedt om mandaten te kunnen afhandelen voor bedrijven en kan ontzorgen op het gebied van domiciliëringen en incasso’, zegt Adriansens. ‘Nu we als start-up een product/market fit hebben aangetoond zijn we in een volgende fase beland. Nu moeten we vooral een schaalbaar product uitwerken, een product waarbij bedrijven zeer weinig drempels over moeten om het te gebruiken. Door technologische ontwikkelingen willen we domiciliëringen en incasso’s steeds verder automatiseren en eenvoudiger maken’, geeft hij aan.
‘We werken nu samen met 3500 Europese banken, en met veertien daarvan zeer nauw. Zo bouwen we aan een ecosysteem waarbij gegevens uitwisselen heel eenvoudig wordt. We streven ernaar om hier nog heel wat banken aan toe te voegen. Er is immers een zeer grote vraag van klanten om nog dieper te gaan in de materie en volautomatische flows en integraties met boekhoudsystemen op te zetten, daarin hebben we toekomstgewijs zeker onze rol te spelen’, besluit Adriansens.