Twee derde van de cio’s vreest dat hun bestaande it-infrastructuur én de kennis van hun it’ers op de lange termijn onvoldoende zijn wanneer technologie een integraal onderdeel wordt van de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit onderzoek van EMC onder ruim 2700 business- en it-professionals.
Uit het onderzoek van EMC blijkt dat de it-afdeling meer in lijn moet staan met de onderneming. 40 procent van de cio’s geeft aan dat waarde te halen uit de alsmaar groeiende hoeveelheid data de grootste uitdaging is. Daarover geeft 37 procent aan dat dit zeker tot 2019 de belangrijkste uitdaging blijft. De transformatie van het bedrijf – de overstap van een businessmodel op basis van producten naar een model op basis van diensten – is voor de cio slechts derde prioriteit (19 procent). Hierin verschilt hij met de bedrijfsleider die dit als tweede prioriteit ziet (26 procent).
Drie kwart van de cio’s gelooft dat ze over vijf jaar nieuwe producten, services en applicaties twee keer sneller dan nu operationeel moeten hebben. Hierbij is het goed omgaan met onvoorspelbaarheid en de vraag naar schaalbaarheid de grootste uitdaging. In 2019 zal deze uitdaging niet meer op nummer twee staan, maar vervangen zijn door de uitdaging (en opportuniteit) om te kunnen voorzien in realtime business operations.
Pijnpunten
Het onderzoek laat ook zien dat veel cio’s denken dat hun organisatie moeite heeft om met deze uitdagingen om te gaan en de vruchten te plukken van de potentiële mogelijkheden die ze bieden. Meer dan twee derde (69 procent) denkt dat de groei van de organisatie zwakheden zal blootleggen in hun traditionele it-operaties en -infrastructuur. Als bedrijven niet beschikken over de juiste tools en infrastructuur, werkt groei remmend in plaats van stimulerend op innovatie, denken de respondenten.
De cio loopt in veel organisaties het risico geïsoleerd te raken. De cio vindt het vaak lastig om te gaan met de snel stijgende verwachtingen die men heeft van it, met de bemoeienis van collega’s in andere functies en het gebrek aan aansluiting met de rest van de C-suite. Bijna 70 procent van de cio’s twijfelt zelfs aan de effectiviteit van de eigen it-dienstverlening om de zakelijke groei te ondersteunen. Bij het managementteam (c-level) is dit ongeveer 50 procent).
Shadow IT
Veel cio’s en hun business-collega’s nemen schaduw-it serieus. Zij proberen deze situatie te veranderen. Zo verwacht 68 procent van de respondenten in de Benelux, dat het implementeren van een meer geavanceerde en flexibele it-infrastructuur de risico’s en complexiteit zal reduceren en hen tevens een solide platform voor toekomstige groei biedt. De helft van de respondenten in de Benelux is al bezig met het trainen van it-professionals op het gebied van converged infrastructure, cloud computing en zakelijke skills.
Toch vindt 40 procent van de Benelux-respondenten dat de it-agenda in hun organisatie niet wordt bepaald door de it-afdeling, maar door andere functies, zoals marketing (16 procent) en sales (9 procent). Deze disconnectie wordt ook opgemerkt in de de boardroom, want waar 58 procent van de cio’s ervan overtuigd is dat hij/zij de volledige controle heeft over it, is slecht 14 procent van cxo’s het daarmee eens.
“.. wanneer technologie een integraal onderdeel wordt van de bedrijfsvoering.”
Hmm .. dacht dat dat alweer zo’n jaar of 60 het geval was. geeft toch wel aan hoever de huidige CIO’s achter de feiten aan lopen.
Het is – door acquisities zoals Data General (1999), Data Domain (2009) en Isilon (2010) – een wanboel geworden bij EMC met al die verschillende architecturen die allemaal hun eigen toolset hebben en niet goed onderling integreren doordat het rigide silo’s zijn waardoor het rapport klinkt als:
‘One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them In the Land of EMC where the Shadows lie.’
Goed, met ViPR kan een horizontale laag over deze silo’s heen gelegd worden maar deze neemt zoals analisten al concluderen niet de vendor-lock weg van onderliggende architectuur silo’s die al meer dan 20 jaar oud zijn weg. En daarmee ook niet de zorgen van CIO’s die een Even More Complex TCO model zien ontstaan doordat kosten van I/O verschuiven naar de OPEX met alle capaciteitsgedreven licenties.
Daarin wordt met een vork geschreven als we overwegen dat Systems of Record nog weinig parallellisatie in de schaalbaarheid kennen. Uiteraard ligt dit met lezen anders waardoor we nu allemaal in de ban zijn van ‘Panama papers’ en vertrouwen van C-level management in eigen IT dienstverlening klinkt als Fred Teeven die niet alleen de bonnetjes kwijt was maar ook zijn gevoel voor realiteit.