Om zich als topschool te kunnen onderscheiden, investeert het Drenthe College al jaren fors in technologie. Het realiseren van virtuele werkplekken met single sign-on (sso), samen met byod (bring your own device) is hier een voorbeeld van. Docenten en leerlingen kunnen vanaf iedere plek in de school met ieder apparaat en één inlognaam het netwerk op. De twaalfhonderd virtuele werkplekken zijn zodoende altijd binnen handbereik, en een nominatie waard bij de Computable Awards 2016
VMware-gecertificeerde ict-dienstverlener SLTN Inter Access was de partner van Drenthe College bij de realisatie. Zo hielp SLTN onder meer met advies en de implementatie. Door voorop te lopen met technologische dienstverlening realiseert Drenthe College naast kwaliteit en populariteit in tevreden leerlingen en leraren, ook stevige besparingen. Die besparingen bedragen één tot twee miljoen euro per jaar, dat weer in de kwaliteit van het onderwijs wordt geïnvesteerd.
De rol van ict binnen het onderwijs is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Het Drenthe College heeft als ‘early adopter’ hier vroegtijdig op ingespeeld. Vroeger bepaalde de ict-afdeling wat wel en niet mocht op apparaat en netwerk. Dat is volledig veranderd. Een leraar zal een leerling die in de klas even zijn social media checkt of iets op Google opzoekt niet zo gauw berispen. Dergelijke websites en applicaties blokkeren heeft al helemaal geen zin. Het is immers diezelfde leraar die via Facebook het huiswerk toelicht of bekendmaakt dat de resultaten van de laatste toets beschikbaar zijn. Het levert dus vooral gemak op. Precies de reden waarom Drenthe College graag in nieuwe technologie investeert.
Byod houdt meer in dan snel internet en eenvoudige toegang alleen. Er waren ook uitdagingen voor Drenthe College. Zo liep het tegen de licentiestructuur van noodzakelijke softwarepakketten aan, want die hielden nog geen rekening met de flexibele byod-omgeving. De oplossing hiervoor was desktopvirtualisatie. Iedere leerling kan op elk gewenst moment aan de slag. Het enige wat degene nodig heeft is een computer, laptop, tablet of smartphone en één inlognaam.
Juryoordeel
De jury is onder de indruk van het feit dat iedere leerling en docent op ieder gewenst moment direct aan de slag kan. Het enige wat de degene nodig heeft is een computer, laptop, tablet of smartphone en één inlognaam en het werkt gewoon zonder iemand iets te vragen. Dit project scoort dan ook erg goed op basis van toegevoegde waarde en is daarom volgens de jury van de Computable Awards 2016 terecht genomineerd in de categorie ICT-project van het jaar in het onderwijs.